پیشنهاد اوکراین به روسیه برای توافق

رئیس هیئت مذاکره کننده اوکراین گفت: هنوز بر سر چیزی به توافق نرسیده‌ایم و هیچ موافقتی از طرف روسیه نگرفته‌ایم.

به نقل از مهر، روز نخست مذاکرات روسیه -اوکراین در استانبول که سه ساعت طول کشید، پایان یافت. این در حالی است که به گفته منابع خبری وزیر امور خارجه و سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه نیز در محل مذاکرات حضور داشتند.

اسپوتنیک گزارش داد، رئیس هیئت مذاکره کننده اوکراین پس از پایان مذاکرات گفت: هنوز بر سر چیزی به توافق نرسیده‌ایم و هیچ موافقتی از طرف روسیه نگرفته‌ایم. برای هر گونه توافق با روسیه در اوکراین همه پرسی خواهیم داشت. همه پرسی نیز بدون بازگشت پناهجویان امکان ندارد. توافق تنها با خروج ارتش روسیه به مناطق خود در ۲۳ فوریه امکان پذیر است.

وی ادامه داد: هیچکس نمی‌تواند مانع از پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا شود. اولین دستاورد ما انتقال مذاکرات از بلاروس به ترکیه است. هر اوکراینی که حق اسرای روسی را نقض کرده باشد، مؤاخذه خواهیم کرد. نیروهای روسیه به دلیل ناتوانی در دستیابی به اهداف خود، نیروهای خود را از مناطق کیف و چرنیهف خارج می‌کنند.

این مقام اوکراینی افزود: ما توافق کردیم که گفتگو با روسیه در مورد کریمه را به بعد از صلح موکول کنیم. ما اکنون در مورد چگونگی اجرای آتش بس و در مورد کمک‌های بشردوستانه رایزنی می‌کنیم. ما در مذاکرات در مورد تمام مرزهای اوکراین ترسیم شده در سال ۱۹۹۱ صحبت خواهیم کرد.

رئیس هیئت مذاکره‌کننده اوکراین تصریح کرد: ما به ناتو نمی‌پیوندیم، اما به اتحادیه اروپا ملحق خواهیم شد. هیئت مذاکره کننده اوکراینی: فرصتی برای دیدار زلنسکی و پوتین وجود دارد.

وی اظهار داشت: می‌خواهیم اسرائیل، لهستان، کانادا و ترکیه کشورهای ضامن هر توافقی باشند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.