استعفای یکی دیگر از اعضای تیم مذاکره کنندگان آمریکا در وین

دن شاپیرو که در دولت اوباما سفیر آمریکا در تل آویو بود، تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات وین را بعد از هفت ماه فعالیت ترک کرد.

به نقل از فارس، دن شپیرو که در دولت اوباما به عنوان سفیر ایالات متحده در فلسطین اشغالی مشغول بود، پس از هفت ماه کار به عنوان کارمند ویژه دولت آمریکا و مشاور ارشد پاره وقت، تیم ایران دولت بایدن را ترک کرد.

شپیرو که دموکرات طرفدار اسرائیل محسوب می‌شود، جدیدترین خروجی تیم رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران است. «ریچارد نفیو» معاون مالی و دو مذاکره‌کننده پیشرو دیگر دو ماه پیش از سمت خود کناره‌گیری کردند.

شپیرو در پیامی که در توییتر منتشر کرد، نوشت: من اوت گذشته برای یک مشاوره شش ماهه به وزارت امور خارجه (آمریکا) پیوستم، زیرا از سیاست دولت بایدن در حصول اطمینان از اینکه ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نیابد، حمایت می‌کردم. هنوز هم امروز در حالی که یک فرصت جدید عالی را می‌پذیرم، از آن حمایت می‌کنم.

وی در توییت دیگری نوشت: اگر و زمانی که توافقی وجود داشته باشد – که هنوز مشخص نیست (وجود داشته باشد یا خیر) – در آن زمان چیزهای بیشتری برای گفتن خواهم داشت.

رسانه صهیونیستی «هاآرتص» در این خصوص نوشت دن شپیرو دیپلمات کهنه‌کار، تیم ایران را تنها پس از هفت ماه ترک می‌کند و به شورای آتلانتیک مستقر در واشنگتن می‌پیوندد.

اوایل بهمن سال گذشته بود که یک رسانه آمریکایی گزارش داد، در پی شکاف عمیق میان اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، «آرین طباطبایی» مشاور ارشد دفتر کنترل تسلیحات وزارت خارجه ایالات متحده به دلیل اختلاف نظر با «راب مالی» نماینده آمریکا در امور ایران از تیم آمریکا در مذاکرات وین جدا شد.

«لورا روزن» خبرنگار آمریکایی وبگاه «دیپلماتیک» به نقل از برخی منابع گزارش کرد که خروج دو نفر از تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در نتیجه اختلافات سیاسی است که بین اعضای تیم آمریکایی به وجود آمده است.

بر اساس این گزارش، ریچارد نفیو معاون نماینده آمریکا در امور ایران در ماه دسامبر از تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران کناره‌‌گیری کرد و در وزارت خارجه ایالات متحده باقی ماند.

ریچارد نفیو که از او به عنوان معمار تحریم‌های آمریکا علیه ایران یاد می‌شود، اواخر بهمن در حساب کاربری خود در توییتر تأیید کرد که از وزارت خارجه آمریکا جدا شده است.

نفیو در توییتر نوشت: با توجه به اینکه این موضوع در هفته‌های گذشته مورد توجه عده‌ای قرار گرفته بایستی درباره چند مسئله توضیحاتی ارائه کنم. من روز ششم دسامبر به دلیل یک اختلاف نظر صادقانه در خصوص سیاست‌ها، تیم ایران [در وزارت خارجه آمریکا] را ترک کردم. هفته گذشته از وزارت خارجه آمریکا جدا شدم.

او در ادامه نوشت: با آنکه دیدگاه‌ها و سوابق من همچنان توسط عده معدودی سوءتعبیر می‌شود قصد ندارم در حال حاضر با توجه به ادامه رایزنی‌ها در وین در این خصوص به صورت علنی جزئیات بیشتری ارائه دهم.

لازم به ذکر است که حدود دو هفته پیش طرف‌های مذاکره‌کننده در وین اعلام کردند که مذاکرات وین درباره برجام دچار وقفه شده و هیأت‌های مذاکره کننده برای رایزنی به پایتخت‌های خود بازمی‌گردند. روز گذشته، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش گفت که دور هشتم گفت‌وگوهای وین درباره برنامه هسته‌ای ایران هنوز تکمیل نشده است. نماینده روسیه اضافه کرد: معتقدم زمانی که اختلافات نهایی میان ایران و آمریکا حل شود، شرکت‌کنندگان کنونی برجام به وین باز خواهند گشت تا توافق را نهایی کنند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیداری که با «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ ‌کننده مذاکرات وین در تهران داشت، گفت: فقدان تصمیم سیاسی آمریکا برای رفع تحریم‌ها مانع کنونی رسیدن به نتایج نهایی بوده و برای ما برخوردار شدن از منافع کامل اقتصادی و رفع موثر تحریم‌ها اولویت اساسی است.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.