آخرین سلاح آمریکا کارساز شد!

به نظر می‌رسد این بار آمریکا موفق شد قیمت نفت را کاهش دهد.

قیمت نفت امروز، پنجشنبه بیش از پنج دلار سقوط کرد و به ۱۰۸ دلار رسید.

قیمت نفت با سرعت در حال کاهش است. طوری که نفت در دو هفته اخیر به ۱۲۰ دلار هم رسید و حالا امروز هر بشکه نفت برنت با قیمت ۱۰۸ دلار معامله می‌شود‌.

به نظر می‌رسد بازار انرژی جهان به خبر نهایی آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا در چند ماه آینده واکنش نشان داده و به همین دلیل پنج دلار کاهش قیمت داشته است.

آن طور که رویترز اعلام کرد جو بایدن، تا فردا برنامه برداشت از ذخایر استراتژیک آمریکا را اعلام می‌کند. کاخ سفید این اقدام را با هدف پایین‌بردن قیمت بنزین انجام داد. پس از حمله روسیه به اوکراین قیمت بنزین هم مانند قیمت نفت بشدت افزایش داشت. طوری‌که برخی از جمهوری‌خواه‌ها بابت افزایش قابل توجه قیمت سوخت، انتقادات تندی به بایدن کردند.

به جز این، وزیر انرژی استرالیا و سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کردند این سازمان قرار است روز جمعه نشست اضطراری با وزیران برگزار کند. قرار است این نشست درباره تامین نفت باشد.

قیمت نفت سیاست اوپک را تغییر می‌دهد؟

البته سازمان نفتی اوپک همچنان تصمیمی برای افزایش تولید در ماه جدید ندارد. سران اوپک چند روز پیش نشستی تشکیل دادند. در پایان این نشست، وزیران کشورهای مهم تولیدکننده نفت اعلام کردند که قرار نیست ظرفیت تولید نفت در کشور خود را افزایش دهند. در نهایت، اوپک امروز و در آخرین بیانیه خود اعلام کرد بازار انرژی توازن مناسبی دارد و نوسان‌های کنونی ناشی از تغییر بنیان‌های بازار نیست. تنها دلیل نوسانات قیمت نفت، تحولات ژئوپلیتیک کنونی است.

اوپک پیش از این هم اعلام کرده بود که قادر به افزایش تولید خود نیست. کشورهای مصرف‌کننده، چندین بار از اوپک خواستند برای مهار قیمت‌ها تولید خود را افزایش دهد. حتی کاخ سفید سعی کرد با اعمال فشار بر اوپک بهای جهانی این طلای سیاه را کنترل کند؛ اما نتوانست.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.