برنده اصلی طولانی شدن جنگ روسیه و اوکراین

استاد دانشگاه فلوریدای مرکزی با انتقاد از تهدیدهای یکی از سناتورهای آمریکایی علیه دانشمندان ایرانی، این اظهارات را تحریک‌کننده دانست.

پائول واسکوئیز، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه فلوریدای مرکزی است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌ها در منطقه پرداخت:

تهدید به ترور بی‌جهت تحریک‌کننده است

پائول واسکوئیز در مورد اظهارنظر سناتور آمریکایی در مورد ترور دانشمندان ایرانی گفت: فکر می‌کنم منظور شما این بود که چرا نهادهای بین‌المللی در مورد حقوق بشر بی‌تفاوت عمل می‌کنند، اما من استدلال می‌کنم که نهادهای بین‌المللی گاهی واقعا به این مسائل می‌پردازند. همچنین، ما صد سناتور داریم و چنین اظهارنظرهایی از سوی یک سناتور نمی‌گوید که دولت بایدن چگونه روابط ایران و آمریکا را مدیریت خواهد کرد.

وی افزود: برخلاف دولت قبلی، به نظر می‌رسد واشنگتن اکنون متعهد به حل و فصل نگرانی‌های آمریکا در مورد اهداف هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی است. من فکر می‌کنم که چنین چیزهایی بی‌جهت تحریک‌کننده هستند و ثبات بین‌المللی در خاورمیانه باید بر اساس درک واقع‌بینانه از نیازهای دولت برای صلح و امنیت مبتنی بر دیپلماسی و نه خشونت بنا شود.

اسرائیل هرگز معاهده‌ای را امضا نکرده است

این استاد دانشگاه همچنین در مورد اینکه چرا اقدامات اسرائیل با واکنشی از سوی نهادهای بین‌المللی روبه رو نمی‌شود، گفت: فکر می‌کنم دلیل اصلی اینکه چرا اسرائیل تحت فشار از سوی سازمان‌های بین‌المللی قرار نمی‌گیرد این است که آنها هرگز معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا نکرده‌اند، احتمالا این موضوع به این دلیل است که آن‌ها از سوی آمریکا برای امضای توافق‌ها مورد فشار قرار نگرفتند.

وقتی مسائل یک منطقه حل نشده باقی بماند، بازیگران خارجی برای حل آن وارد منطقه می‌شوند

وی همچنین در مورد حضور بازیگران خارجی در منطقه ما گفت: فکر می‌کنم وقتی مسائل در یک منطقه بحث برانگیز و حل نشده باقی بماند، بازیگران خارجی برای حل مسائل وارد منطقه می‌شوند.

برنده اصلی طولانی شدن جنگ روسیه و اوکراین، چین خواهد بود

این استاد دانشگاه گفت: بگذارید در مورد تنش‌های فعلی اشاره کنم که جنگ در اوکراین بسیار نگران‌کننده است. برخی از محققان روابط بین‌الملل استدلال می‌کنند که این جنگ به دلیل گسترش ناتو به سمت شرق به سمت روسیه است، در حالی که برخی دیگر معتقدند به این دلیل است که جامعه بین‌المللی قبلاً در برابر استفاده پوتین از نیروی نظامی در مرزهای جنوبی روسیه از جمله الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ مقاومت نکرده است. من معتقدم که  توضیح دوم اعتبار بیشتری دارد، و بیشتر این عدم تمایل از سوی ایالات متحده به دلیل فعالیت.های نظامی قبلی در عراق و افغانستان بود. اگر چنین تحریکات نظامی غیرقابل توجیه و جنایات بعدی بدون مجازات باقی بمانند، جنگ روسیه علیه اوکراین تهدیدی برای برهم زدن نظم بین‌المللی است. اگر جنگ به زودی به پایان نرسد، من فکر می‌کنم روسیه بیشتر توانایی خود برای اعمال قدرت و نفوذ در صحنه جهانی را از دست می‌دهد و من فکر می‌کنم که برنده اصلی چنین شرایطی چین خواهد بود.

وی گفت: من فکر می‌کنم تنها راهی که شرایط فعلی را تبدیل به یک “جنگ جهانی” می‌کند این است که روسیه به یک کشور عضو ناتو حمله کند زیرا تاکنون ایالات متحده و متحدانش از ترس وارد شدن به جنگ با روسیه با استقرار نیروهای خود مخالف بوده‌اند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.