جزئیات تغییر ساعت طرح ترافیکی شهرداری تهران

معاون شهردار تهران درباره اقدامات لازم ترافیکی و افزایش سرویس رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی و جزئیات نحوه تغییر ساعت طرح ترافیک و تشکیل کمیته پایش و عملیات ترافیک توضیح داد.

به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، سید مجتبی شفیعی درباره تمهیدات ترافیکی شهرداری تهران در نخستین روز کاری پس از تعطیلات نوروزی و همچنین نخستین روز بازگشایی حضوری مراکز آموزشی (روز یکشنبه ۱۴ فروردین)، بیان کرد: بنابر تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی همزمان با ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ خواهد بود. این بازگشایی تغییراتی در حجم تقاضای سفر در مدهای مختلف حمل و نقل شهری تهران ایجاد خواهد کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن اشاره به فوریت تصمیم گیری ستاد ملی مبارزه با کرونا برای بازگشایی حضوری مدارس و مراکز آموزشی گفت: شهرداری تهران با تزریق منابع مالی و همچنین اقداماتی که ظرفیت سازی لازم در مدهای تاکسیرانی، اتوبوسرانی و مترو را به حداکثر برساند، تمهیداتی در راستای مدیریت ترافیک و تسهیل در جابجایی شهروندان پیش بینی کرده است.

سرفاصله زمانی وسایل حمل و نقل عمومی کاهش می‌یابد

شفیعی در ادامه بیان کرد: تلاش شده است که تعداد ناوگان مدهای مختلف از طریق تعمیرات افزایش یابد و همچنین شیفت‌های کاری رانندگان بیشتر شود. همچنین تلاش می‌شود که سرفاصله زمانی اعزام ناوگان به حداقل زمان ممکن برسد تا ظرفیت سیستم در روزهای ابتدایی بازگشایی حضوری مراکز آموزشی به حداکثر توان ارائه سرویس برسد.

وی ضمن اشاره به عقب ماندگی جدی حوزه حمل و نقل عمومی به علت عدم توجه کافی از طرف مسئولان ذی ربط در حوزه دولت و مدیریت شهری در سال‌های گذشته اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت سامانه‌های حمل و نقل عمومی متناسب با تقاضای فعلی نیست و تقویت ناوگان نیاز به توجه بیشتر تمامی مسئولان دولتی و مدیریت شهری دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از دولت و مجلس درخواست کرد که ضمن توجه به تزریق منابع مالی لازم متناسب با نیازهای شهر تهران، ساز و کارهای قانونی برای تسهیل در توسعه حمل و نقل عمومی برای شهرداری تهرانی را فراهم کنند.

شفیعی در ادامه اضافه کرد: شهرداری تهران به تنهایی منابع کافی برای توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت را در اختیار ندارد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر شهر تهران نیازمند فوری حداقل نوسازی ۵۰ هزار دستگاه تاکسی، خرید ۵ هزار دستگاه اتوبوس و حدود هزار دستگاه واگن مترو است، عنوان کرد: البته این آمار در طولانی مدت افزایش پیدا خواهد کرد. منابع موجود مدیریت شهری هیچ تناسبی با آمار ذکر شده ندارد و لازمه رسیدن به آن، توجه همه جانبه مسئولان اجرایی کشور است.

بهسازی تجهیزات و علائم ایمنی در محدوده مدارس مناطق ۲۲ گانه

معاون شهردار تهران درباره اقدامات ایمن سازی عبور و مرور دانش آموزان در معابر شهر تهران بیان کرد: در کنار اقدامات مربوط به توسعه خدمات حمل و نقل عمومی، موضوع ایمن سازی محیط اطراف مراکز آموزشی به ویژه مدارس در دستور کار قرار گرفته است. تمامی مناطق شهرداری تهران موظف هستند که نسبت به تکمیل و بهسازی علائم و تجهیزات ایمنی اطراف مراکز آموزشی به ویژه مدارس اقدام کنند.

شفیعی در ادامه تأکید کرد: چنانچه مناطق ۲۲ گانه، کمبود و نقصی در حوزه تجهیزات و علائم راهنمایی و رانندگی دارند باید به سرعت آن را رفع کنند.
وی از شهروندان درخواست کرد که در این روزها کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند و از طریق حمل و نقل عمومی یا روش‌های غیرموتوری (پیاده روی و دوچرخه سواری) به جابجایی بپردازند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه عنوان کرد: همچنین اگر شهروندان ناچار به استفاده از خودروی شخصی هستند، توصیه می‌شود که از روش‌های هم‌پیمایی استفاده کنند یعنی اگر افراد یک خانواده یا نزدیکان مسیر مشترکی دارند، به جای استفاده از چند دستگاه خودرو از یک خودرو استفاده کنند تا تعداد خودروهای سطح شهر تا حد ممکن کاهش یابد.

به گفته شفیعی؛ اگر شهروندان به این توصیه‌ها و درخواست‌ها توجه کنند با وضعیت ترافیکی مطلوب‌تری مواجه خواهیم شد و مدیریت ترافیک آسان‌تر خواهد بود.

تشکیل کمیته پایش و هماهنگی عملیات ترافیکی ویژه مدارس آموزشی

وی درباره تغییر ساعات محدوده طرح ترافیک توضیح داد: باتوجه به مصوبه شورای ترافیک شهر تهران، قرار بود که ساعات طرح ترافیک پس از بازگشایی حضوری کامل مراکز آموزشی (مدارس و دانشگاه‌ها) به حالت پیش از شرایط کرونایی برگردد؛ برهمین اساس مقرر شده است که در روزهای ابتدایی بازگشایی مراکز آموزشی وضعیت ترافیکی پایش شود و چنانچه مراکز آموزشی به صورت کامل بازگشایی شده بودند، ساعات طرح ترافیک به پیش از کرونا بازگردد؛ یعنی در نیمه نخست سال ساعت ترافیک از ۶:۳۰ تا ۱۹ خواهد بود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه معمولاً در ماه مبارک رمضان، طرح ترافیک یک ساعت زودتر به اتمام می‌رسد، افزود: قرار شده که جزئیات تغییر نحوه ساعت کاری در جلسه‌ای پس از تعطیلات نوروزی بررسی و به اطلاع عموم برسد.

شفیعی با اعلام اینکه کمیته‌ای برای پایش و هماهنگی عملیات ترافیکی ویژه مراکز آموزشی تشکیل شده است، توضیح داد: نخستین جلسه این کمیته با حضور تمامی مسئولان مربوطه و نماینده پلیس راهور تهران بزرگ در صبح روز یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ در مرکز کنترل ترافیک شهر تهران برگزار خواهد شد تا تصمیم گیری‌های لازم درباره تغییرات مدیریتی در برنامه ریزی و عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی یا مدیریت شبکه معابر اتخاذ شود.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.