شگردی برای گران‌فروشی؛ بلایی که بر سر بازار خودرو آوردند!

ادعا می‌شود برخی افراد و دفاتر برای افزایش قیمت خودرو در بازار اقداماتی انجام می‌دهند. چه اقداماتی صورت می‌گیرد؟ تاثیری در بازار دارد؟

کمبود عرضه خودرو به بازار، از مشکلات همیشگی خودروسازان است. البته وعده‌هایی نیز در رابطه با افزایش تولید در سال جدید از طرف مسئولین و خودروسازان داده شد. اما تا کنون اقدامی صورت نگرفته است.

برخی افراد ادعا می‌کنند در شرایط کمبود عرضه خودرو به بازار و عدم تعادل بین عرضه و تقاضا، خودروهای صفر در نمایشگاه‌ها به سختی پیدا می‌شود. اما هنگام مراجعه به دفاتر نمایندگی خودروی صفر موجود است و به قیمت بالایی به فروش می‌رسد. این عامل نیز بازار را از وضعیت تعادلی خارج می‌سازد و افزایش قیمت را در پیش دارد.

علت چیست؟

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: دفاتر و نمایندگی‌ها خودروهای صفر را نگه می‌دارند و نمی‌فروشند. هنگامی که زمزمه کمبود خودرو و افزایش قیمت به گوش رسید، آنها را به قیمت بالاتری می‌فروشند.

او افزود: این اقدام را برخی نمایشگاه‌داران، دفاتر و حتی خودروسازان نیز انجام می‌دهند. این اقدامات بدین شکل است که ایران‌خودرو و سایپا عرضه را کم می‌کنند، دفاتر نیز خودروهای صفر خود را در پارکینگ‌ها نگه می‌دارند. این دسته افراد در نهایت نیز با بهانه کمبود آن محصول در بازار خودروها را به قیمت بسیار بالا به مشتری می‌فروشند.

این کارشناس در ادامه توضیح داد: در طرح‌های فروش خودروسازان، نمایندگی‌ها و شرکت‌های فروش خودرو، خودروها را به صورت سبدی خریداری می‌کنند. در این نوع خرید انواع خودروها در رنگ‌های مختلف خریداری می‌شود. ممکن است این افراد عرضه محصولات به بازار را حتی به صورت قطره‌چکانی حذف کنند. در این شرایط شوکی به بازار وارد و باعث افزایش قیمت خودروها در کشور می‌شود.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.