پنج سیگنال مهم برای بورس/ وضعیت سهام عدالت تغییر می‌کند؟

بورس در هفته‎‌ای که گذشت کمتر از یک درصد رشد داشت. امروز چند سیگنال برای سهامداران وجود دارد و کارشناسان عقیده دارند، بورس روند متعادلی را تجربه می‌کند.

در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس توانست از محدوده یک میلیون ۵۱۳ هزار واحد به سطح یک میلیون و ۵۲۱ هزار واحد برسد و رشد ۰٫۶ واحدی را تجربه کند.

امروز چند سیگنال برای بازار وجود دارد و کارشناسان عقیده دارند که بورس روند متعادلی را تجربه می‌کند.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس می‌گوید: در مورد اینکه چه زمانی معاملاتی شدن سهام عدالت آغاز می‌شود، شورای عالی بورس هنوز تصمیمی نگرفته است. ابتدا باید آ‌ئین‌نامه اجرایی سهام عدالت اصلاح و تصویب شود که هنوز روند اصلاح آن تمام نشده است بعد از آن باید ترتیبات برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انجام شود سپس شورای عالی بورس در مورد معاملاتی شدن سهام عدالت تصمیم‌گیری می‌کند.

معاملاتی شدن سهام می‌تواند میزان اعتماد و نقدینگی در چرخش بورس را افزایش دهد.

محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از ثبت‌نام بیش از ۱۵۰ هزار نفر طی فروردین ماه امسال در سامانه سجام خبر داد و گفت: بدین ترتیب تعداد سهامداران سجامی از ۴۰ میلیون عبور کرد.

ورود افراد جدید به بورس نقدینگی و اعتماد بیشتر را در پی دارد.

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سهام عدالت جاماندگان در چارچوب بودجه ۱۴۰۱ قرار دارد و به عنوان یکی از بندهای بودجه تصویب شد و دولت مکلف است به جاماندگان سهام عدالت، این سهام را واگذار کند.

چند سالی می‌شود که جاماندگان سهام عدالت، به دنبال این سهام هستند و این واگذاری می‌تواند نقدینگی جدید به چرخه اقتصاد کشور وارد کند.

عرضه اولیه جدید برای بورسی‌ها

دومین عرضه اولیه امسال مشخص شد و بر اساس اطلاعیه فرابورس قرار است شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با نماد فغدیر در فرابورس عرضه اولیه شود.

با توجه به افزایش اعتماد سهامداران عرضه اولیه گردش نقدینگی بورس را افزایش می‌دهد.

رابرت مالی، نماینده دولت آمریکا در امور ایران روز پنجشنبه گفت: واشنگتن به همکاری با سئول درباره وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد.

معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی گفت، در تماس با مالی «بر وقف تلاش‌های کره برای بازگشت مشترک به پایبندی به برجام تأکید» کرده و رایزنی‌های تنگاتنگ در این زمینه حفظ خواهند شد.

اگر مذاکرات برجام به توافق برسد بورس در کوتاه مدت روند صعودی می‌گیرد. اما اگر مذاکرات نتیجه بخش نباشد بازار سرمایه روند صعودی ملایمی را پشت سر می‌گذارد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.