تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو بیشتر از آمار اعلامی است

تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو بیشتر از آمار اعلامی است. زیرا افراد با توجه به علائم اولیه آن فکر می‌کنند به کرونا مبتلا شدند.

به نقل از ایرنا، در حالی که آمار مبتلایان به کرونا تک رفمی شده است، متخصصان درباره بیماری تب کریمه کنگو هشدار می‌دهند. از ابتدای سال جاری تاکنون پنج نفر مبتلا به تب کریمه کنگو شناسایی شده‌اند. ضمن اینکه تاکنون یک نفر از آنها نیز جان خود را از دست داد.

تب کریمه کنگو مسری است و افراد مبتلا می‌توانند بی‌آنکه بدانند این بیماری را به دیگران منتقل دهند. اما علائم این بیماری چیست و مبتلایان از کجا بدانند که مبتلا شدند؟

مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی در این مورد به تجار‌نیوز می‌گوید: «شیوع تب کریمه کنگو در اردیبهشت بیشتر می‌شود. این ویروس در کنه‌هایی که روی پوست گوسفند و گاو فعال است. در فصل بهار این کنه‌ها از محل اختفای خود بیرون می‌آیند.»

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره بیماری‌زایی این ویروس می‌گوید: «این بیماری بسیار آلوده‌کننده است. افراد در تماس با اعضای خونی و فرآورده‌های خونی آلوده از انسان یا حیوان آلوده یا گزش کنه مبتلا می‌شوند.»

او ادامه می‌دهد: «این بیماری مسری است. ویروس به راحتی از افراد مبتلا قابل انتقال به دیگران است. به همین دلیل مبتلایان به این بیماری باید به صورت کامل ایزوله شوند.»

علائم تب کریمه کنگو

این متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: «علائم فرد مبتلا در ابتدا مانند سرماخوردگی است.»

مردانی ادامه می‌دهد: «فرد مبتلا در ابتدا بدن درد و سر درد دارد. پس از آن کم کم خونریزی دماغ اتفاق می‌افتد. بعد از آزمایشات مشخص می‌شود که پلاکت و گلبول‌های سفید خون به مقدار چشمگیری کاهش پیدا کرده است.»

تعداد مبتلایان بیشتر از آمار اعلامی است

او می‌گوید: «سالانه ۵۰ تا ۱۵۰ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور داریم. مطمئنا تعداد واقعی مبتلایان نسبت آمارهای اعلامی بیشتر است. به این دلیل که افراد با داشتن علائمی مانند بدن درد و تب، فکر می‌کنند که به کرونا مبتلا شدند.»

به گفته مردانی این ویروس با توجه به شرایط بین ۳۰ تا ۵۰ درصد ممکن است موجب مرگ‌ومیر شود.

بیشترین مبتلایان در کدام استان‌هاست؟

اما آیا بیماران در ایران به داروهای این بیماری دسترسی دارند؟ این متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: «خوشبختانه داروی مناسب برای این بیماری در کشور وجود دارد. داروی آن به صورت خوراکی و تزریقی در همه مراکز درمانی کشور پیدا می‌شود. دستورالعمل برخورد با بیماران مبتلا به تب کریمه کنگو نیز به تصویب رسیده است که در حال بازنگری آن هستیم.»

کدام استان‌ها بیشترین ابتلا و مرگ و میر از این بیماری را دارند؟ مردانی در این مورد می‌گوید: «از ابتدای تشخیص این بیماری که در سال ۷۸ بود تاکنون، استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و اصفهان بیشترین موارد ابتلا به این بیماری را داشتند.»

سازمان دامپزشکی کشور  نیز در اطلاعیه‌ای نسبت به شیوع این بیماری هشدار داد: «از ابتدای سال جاری تاکنون پنج نفر مبتلا به تب کریمه کنگو شناسایی شده‌اند که یک نفر فوت شده است.»

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.