انتخابات هیات رئیسه مجلس برای مردم مهم نیست!

انتخابات هیات رئیسه مجلس امروز برگزار می‌شود.

مجلس یازدهم امروز تکلیف انتخابات هیات رئیسه را مشخص خواهد کرد اما نه عموم مردم به این انتخابات توجهی دارند و نه جامعه نخبگانی آن را حائز اهمیت تلقی می‌کند!

این را به وضوح می‌توان از اظهارات و مواضع سیاسیون دریافت. همچنین از پیش‌بینی‌هایشان از نتیجه احتمالی که عمدتا حول محور موفقیت قالیباف و آن هم به دلیل مسائل سیاسی و لابی‌گری است.

در باب این همه بی‌تفاوتی به انتخابات هیات رئیسه اما محمد مهاجری، فعال سیاسی اصلولگرا در کانال تلگرامی خود نوشته بود: «واقعا چه فرقی می‌کند که قالیباف رئیس مجلس شود یا آقاتهرانی یا مثلا الیاس نادران یا هر کس دیگر؟ اصلا مجلس کجای زندگی سیاسی مردم است؟ اصلا نماینده چند درصد مردم است؟ اصلا در همین دو سال گذشته چه کاری کرده؟ اصلا فرض کنید نماینده محلات که ۱۰۰۰۰ را دارد، رئیس مجلس شود، چه چیزی فرق می‌کند؟»

جلال میرزایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با نامه نیوز به غیر رقابتی بودن این انتخابات اشاره کرده و می‌گوید: «این انتخابات اهمیت چندانی ندارد و اینطور نیست که بگوییم اگر مثلا فلانی باشد یا نباشد، چه اتفاقی خواهد افتاد. به نظر من مجلس تاثیرگذاری خود را بر روند تصمیم‌سازی‌ها از دست داده است.»

میرزایی معتقد است که «حواشی اخیر حول محور آقای قالیباف یا برخی موضع‌گیری‌های مجلس بیش از پیش مجلس را تضعیف کرده است لذا مردم روی تحولات درون مجلس حساس نیستند و پیگیری نمی‌کنند. شاید قبلا این انتخابات از جهت تحولات درون مجلس مهم بود اما حالا از این منظر هم اهمیت خود را از دست داده است. به نظر من اصلا این رقابت جدی است و با کار رسانه‌ای و اظهارنظر هم نمی‌توان حساسیت روی آن را بالا برد، جامعه اصلا پیگیر این موضوع نیست و توجهی ندارد.»

مهدی آیتی، دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم از جمله کسانی است که این انتخابات را جدی نمی‌گیرد. او در گفت‌وگویی انتخابات هیات رئیسه مجلس را بیش از آنکه بر رقابت و شایسته سالاری مبتنی باشد، بر لابی‌گری مبتنی دانسته بود.

لابی‌گری‌هایی که آیتی از آن سخن می‌گوید و به نظر هم می‌رسد که موجب رئیس ماندن قالیباف باشد اما این روزها برای هیچ کسی در بدنه جامعه اهمیت ندارد. خوب یا بد، درست یا غلط ؛ جامعه امروز نه مجلس را در راس امور و اثرگذار می‌داند و نه در میان این همه بدبختی و سختی زندگی وقتی برای توجه به این موضوع دارد.

طبیعی که مردمی که درگیر تامین حداقل‌های معاش خود هستند و هر روز حواسشان متوجه یک ناگوار می‌شود، از آبادان گرفته تا … دیگر اهمیتی نمی‌داند که زور قالیباف در مجلس بیشتر است یا نادران و دیگران.

از این رو است که باید به مسئولان محترم خاصه در مجلس شورای اسلامی توصیه کنیم، بعد از این آنکه از انتخابات مورد بحث فارغ شدند، توجه بیشتری به مسائل مملکت و موکلان خود کرده و با در اولویت قرار دادن آن و اتخاذ تصمیمات به‌جا یا اقدامات به موقع در جلب نظر و اعتماد مردم به این رکن مهم دموکراسی در کشور بکوشند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.