فاجعه دیپلماسی دولت رئیسی/ ونزوئلا هم ایران را دور زد تا نفت بفروشد

با ادامه ​جنگ اوکراین و طولانی شدن احیای برجام، دولت بایدن برای لغو تحریم‌های نفتی ونزوئلا آماده می‌شود.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه به نقل از پنج مقام آگاه خبر داد که شرکت‌‌های نفتی ایتالیایی اِنی و اسپانیایی رسپول مجوز واردات نفت ونزوئلا را به منظور جبران کمبود حاصل از اجرای برنامه کاهش وابستگی اروپا به نفت روسیه، دریافت کردند.

به گزارش یورونیوز، وزارت خارجه آمریکا با ارسال نامه‌ای به این دو شرکت اعلام کرده که می‌توانند از ماه آینده واردات نفت ونزوئلا را از سر بگیرند؛ وارداتی که از دو سال پیش و تحت فشار سنگین تحریم‌های نفتی واشنگتن علیه کاراکاس متوقف شده بود.

البته یک مقام آگاه به خبرنگار رویترز گفته که حجم نفت دریافتی شرکت‌های انی و رسپول به میزانی نخواهد بود که بر قیمت جهانی نفت تاثیرگذار باشد. همچنین برخی منابع آگاه دیگر نیز اشاره کرده‌اند که با توجه به سرمایه‌گذاری مشترک این دو شرکت اروپایی و شرکت ملی نفت ونزوئلا، صدور نفت این کشور در چارچوب تسویه بدهی‌ها و دیرکرد سود مطالبات شرکت‌های انی و رسپول انجام خواهد شد.

در عین حال، یک مقام آگاه دیگر خاطرنشان کرده که اعطای مجوز صدور این محموله‌های نفتی با این شرط انجام شده که تنها در اروپا مصرف شود و در هیچ بازار دیگری عرضه نشود.

دولت جو بایدن ماه گذشته نیز به شرکت شورون، بزرگترین شرکت نفتی ایالات متحده که همچنان در ونزوئلا فعال است، اجازه داد تا با دولت نیکلاس مادورو و شرکت ملی نفت ونزوئلا در مورد آینده سرمایه‌گذاری و عملیات استخراج نفت در این کشور مذاکره کند.

هر چند صدور این مجوزها می‌تواند چراغ سبز واشنگتن برای لغو تدریجی تحریم‌های نفتی ونزوئلا باشد و عاملی برای تقویت قدرت آقای مادورو به نظر بیاید ولی به باور دو مقام آگاهی که با رویترز گفتگو کرده‌اند، پابرجا ماندن آنها مشروط به از سرگیری مذاکرات سیاسی آقای مادورو و مخالفان سیاسی او است.

فرستادگان دولت آمریکا در ماه مارس بالاترین سطح مذاکرات خود را طی سال‌های اخیر با طرف ونزوئلایی انجام دادند و کاراکاس نیز پس از این مذاکرات، دو شهروند آمریکایی زندانی در این کشور را آزاد کرد و قول داد که بر سر میز مذاکره با مخالفان خود بازگردد، هر چند که هنوز تاریخ مشخصی برای آن اعلام نکرده است.

البته دولت آمریکا در عین حال امیدوار است از سرگیری صدور نفت خام ونزوئلا بتواند به اروپا کمک کند تا وابستگی خود را به روسیه کاهش دهد و همزمان از ارسال برخی محموله‌های ونزوئلا به چین کاسته شود.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.