اختصاص سهام عدالت به پایان رسید؟

بر اساس اعلام رئیس سازمان خصوصی‌سازی قرار است به جاماندگان سهام عدالت، سهام تعلق بگیرد. این مورد به چه کسانی و چگونه تعلق می‌گیرد؟

چندماهی می‌شود که مسئولان از اختصاص سهام عدالت به جاماندگان می‌گویند. بالاخره پس از چند ماه رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی سهام عدالت تعلق می‌گیرد.

سهام عدالت به دهک کم درآمد جامعه اختصاص پیدا می‌کند که این موضوع روی گردش نقدینگی در کشور و معیشت مردم می‌تواند تاثیر ناچیزی داشته باشد. برخی گمان می‌کنند که این واگذاری‌ها می‌تواند روند بازار را تغییر دهد اما با توجه به کسری بودجه دولت و نبود نقدینگی این اختصاص‌ها تاثیر چندانی روی بازارها ندارد و در تنها در بلند مدت می‌تواند به یک نوع کمک خرج مردم باشد.

    نکته مهم اینجاست که افراد مشمول طرح نیازی به ثبت‌نام یا پرداخت پول ندارند و به طور خودکار نامشان برای سهام عدالت ثبت می‌شود. به گفته حسین قربانزاده اگر پیامکی برای ثبت‌نام سهام عدالت ارسال شود کلاهبرداری است و ربطی به وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی ندارد.

    قربانزاده در گفتگو با ایسنا اعلام کرد که در مجموع باید تقریبا به سه میلیون و ۳۳۷ هزار و ۷۰۰ نفر سهام عدالت اختصاص پیدا می‌کند. حدود دو میلیون و ۲۵ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی و حدود یک میلیون و ۳۰۰ نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند.

    میزان و مبلغ سهام عدالتی که به هر فرد تعلق می‌گیرد متفاوت است. این موضوع تا دو هفته آینده مشخص می‌شود هر فرد یا خانوار چه نوع سهامی دریافت می‌کنند.

    رئیس سازمان خصوصی تصریح کرد: کیفیت پرتفوی، نوع سهام، میزان سهام هر فرد و روش انتقال مشخص شده و در تیرماه اطلاع‌رسانی کامل می‌شود. تفاوتی که پرتفوی این افراد با پرتفوی مشمولانی که سال ۱۳۸۴ انتخاب شدند دارد در این است که درحال حاضر سهام دولت بسیار محدود شده و ابتکار عملی که در آن زمان وجود داشت، اکنون وجود ندارد. از طرف دیگر دولت تکالیف دیگری در بند الف تبصره دو یا بند ی که رد دیون است و… دارد و تابلوی بورسی سهام دولت کفاف این تکالیف را نمی‌دهد. باید اولویت‌سنجی صورت بگیرد که درحال انجام است.

    اختصاص سهام عدالت به پایان رسید؟

    بر اساس اعلام قربانزاده اختصاص سهام عدالت به سایر افراد جامعه نیز در حال بررسی است. طبق تبصره سه ماده ۳۴ اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ باید با همکاری وزارت رفاه و طبق سازو کاری که پایگاه رفاهی ایرانیان دارد، افراد واجد شرایط بر اساس دهک‌بندی شناسایی شوند. بر این اساس مرحله بعد دو دهک ابتدایی هستند که باید تا پایان سال به آنها تخصیص پیدا کند. این موضوع نیاز به جلسات بیشتری دارد که ممکن است تا چند ماه اینده زمان ببرد.

    طبق آمارهای موجود درحال حاضر حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند که در سال‌های ۸۴ و ۸۵ شناسایی شده‌اند. در این سال‌ها برخی افراد که در دهک‌های پایین قرار دارند به اینکه مشمول نیستند اعتراض داشته‌اند. طبق قانون بودجه سال جاری وضعیت این افراد باید مشخص و چنانچه باید مشمول شوند، به آن ها سهام اختصاص یابد.

    دیگر مطالب
    ثبت نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.