علائم ویروس اسهال جدید در ایران و راهکارهایی برای پیشگیری

محدوده اثر گذاری این ویروس در سیستم گوارش است و علائم اولیه آن، اسهال آبکی، حالت تهوع، گرفتگی معده، استفراغ و در مواردی تب است.

آغاز فصل گرما اغلب، باعث شیوع اسهال، مخصوصا در کودکان می شود. اما امسال موارد بسیاری از ویروس اسهال جدیدی که علاوه بر کودکان، جوانان و بزرگسالان را نیز درگیر می کند، مشاهده شده است. ویروس اسهال جدید یا «نوروویروس»، بعد از اعلام مسمومیت گسترده در خوابگاه های دانشجویان دانشگاه های فرهنگیان و امام صادق، به شکل گسترده مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا گمان می رفت این دانشجویان که با علائم اسهال و استفراغ به بیمارستان مراجعه کرده اند، دچار مسمومیت غذایی شده اند؛ اما بعد از آن گمانه زنی هایی مبنی بر گسترش ویروس اسهال و استفراغ جدیدی در کشور مطرح شد.

البته دکتر مریم مسعودی فر، رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت، در خصوص علت بیماری این دانشجویان، گفت: «اینکه علت بروز این علائم در دانشجویان آلودگی ویروسی، مسمومیت غذایی یا سایر علل بوده است، هنوز مشخص نیست.» او در ادامه توضیح داد که با شروع فصل گرما بیماری های گوارشی که از آب و غذا منتقل می شوند، افزایش می یابد. ظاهرا بیشترین علت بروز اسهال حاد جدید، عوامل ویروسی است.

محدوده اثر گذاری این ویروس در سیستم گوارش است و علائم اولیه آن، اسهال آبکی، حالت تهوع، گرفتگی معده، استفراغ و در مواردی تب است. اگرچه فعالیت این ویروس ها در بدن مدت زمان کوتاهی دارد، اما سرعت سرایت این ویروس بسیار بالاست. به نظر می رسد امسال در مقایسه با سال های قبل، بیماری های اسهالی، شیوع بیشتری داشته باشند. اسهال ویروسی برای افراد با سیستم ایمنی ضعیف، سالمندان و نوزادان می تواند همراه با خطر مرگ باشد.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار تاکید کرد که شیوع اسهال ویروسی در سال جاری در مقایسه با سال گذشته افزایش ۷,۲ برابری داشته است. او گفت که آب غیر بهداشتی و میوه های ضدعفونی نشده، عوامل اصلی انتقال این ویروس هستند. اما این ویروس به شکل فرد به فرد نیز با سرعت بالایی منتقل می شود.

به نظر می رسد با فروکش کردن همه گیری کرونا و کاهش مراعات سفت و سخت موارد بهداشتی، سرعت انتقال و ابتلا ویروس اسهال جدید افزایش پیدا کرده است. برای پیشگیری از انتقال این ویروس، رعایت بهداشت فردی و عمومی بسیار اهمیت دارد. شستشوی ۲۰ ثانیه دست ها، استفاده از آب آشامیدنی تمیز، شستن و ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات پیش از خوردن، مهم ترین و بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس اسهال است.

فردی که علائم ویروس اسهال جدید را تجربه می کند، باید حداقل تا ۲ رو بعد از اتمام نشانه های بیماری در خانه بماند. درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد. مصرف مایعات مهم ترین درمان بیماری اسهال است. به هیچ عنوان از مایعات قندی استفاده نکنید، چراکه باعث شدت گرفتن بیماری می شود. همچنین استراحت زیاد کمک می کند تا این ویروس هر چه زودتر از بدن خارج شود. به گفته دکتر مریم مسعودی فر، اسهال‌های ویروسی نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارند و باید از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک مگر به صلاح دید پزشک خودداری شود.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.