آخرین خبر از توله یوزپلنگ سوم «ایران»

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: توله یوز سوم به سازمان مرکزی حفاظت محیط زیست منتقل شد و توسط متخصصان دانشگاهی و دانشکده دامپزشکی رصد می‌شود و امیدواریم با تلاش آنها زنده بماند

بهرامعلی ظاهری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان بعدازظهر امروز در نشستی با خبرنگاران و اصحاب رسانه با اشاره به آخرین وضع «ایران» یوزپلنگ آسیایی که به‌تازگی در پارک ملی توران شاهرود زایمان کرده است، اظهار کرد: پیتر کالدوِل دامپزشک آفریقایی پس از معاینه این یوز ماده اعلام کرد که روند کار به‌خوبی انجام ‌شده و وضع جسمانی ایران برای زایش مجدد مناسب است.

وی افزود: تا سه ماه آینده باید به یوزپلنگ ایران استراحت داده شود تا دو سیکل فحلی را پشت سر بگذارد و بعد از آن برای آمیزش مجدد و زادآوری آماده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: برای مراقبت از این یوزپلنگ آسیایی سیستم مانیتورینگ ایجاد شد و پایش شبانه‌روزی از او انجام گرفت؛ ایران از دو روز قبل از زایمان غذا نمی‌خورد و باید از ورود افراد متفرقه به آن منطقه پرهیز می‌کردیم.

ظاهری با بیان اینکه ما انتظار داشتیم که ایران بتواند به‌طور طبیعی زایمان کند، ادامه داد: در روز زایمان از ساعت هفت صبح علائم زایمان در یوز دیده می‌شد؛ اما منجر به تولد نمی‌شد و ساعت دو بعدازظهر پزشک معتمد وضع اضطراری اعلام کرد و با این حال تا ۶ عصر صبر کردیم و ساعت 6 و نیم دستور سزارین داده شد.

وی عنوان کرد: پس از آنکه سه توله یوزپلنگ به دنیا آمدند، مشخص شد که توله اول بسیار ضعیف است و بعد از تولد به لحاظ مشکلات ژنتیکی که داشت تلف شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان بیان کرد: متخصصان آفریقایی معتقدند که حتی اگر تلفات هم دارید، بگذارید که کنار مادر این اتفاق بیفتد.

ظاهری اضافه کرد: در مراحل پایانی سزارین، شیردهی توله‌ها با آغوز انجام شد؛ اما متأسفانه با وجود چندین مرحله معرفی توله‌ها به مادر، ایران نسبت به شیردهی آنها اقدام نکرد.

وی ضمن رد برخی شایعات مطرح‌شده مبنی بر اینکه به خاطر بوی دست انسان، ایران نسبت به شیردهی اقدام نکرد، گفت: اگر به این دلیل بود، یوز مادر اصلاً به توله‌هایش نزدیک نمی‌شد؛ در حالی که در کنارشان بود و به آنها آسیب نمی‌زد و حتی آنها را لیس هم می‌زد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان عنوان کرد: از ابتدای سال جاری همکاران ما پای کار بودند و پزشک معتمد مراقبت‌های لازم را از ایران انجام می‌داد؛ تا قبل از زادآوری هم انجام اقدام خاصی نیاز نبود.

ظاهری افزود: بیمارستان تخصصی با تمام امکانات را نمی‌توانستیم در پارک ملی توران ایجاد کنیم و تصور ما بر این بود که زایمان ایران قرار است، به‌طور طبیعی انجام شود و در همان مکان توله‌ها در کنار مادرشان قرار گیرند.

وی با بیان اینکه پایش شبانه‌روزی و لحظه‌ای از وضع «ایران» انجام گرفت، تصریح کرد: توله یوز سوم به سازمان مرکزی حفاظت محیط زیست منتقل شد و توسط متخصصان دانشگاهی و دانشکده دامپزشکی رصد می‌شود و امیدواریم با تلاش آنها زنده بماند؛ البته کار با موجودات زنده قابل پیش‌بینی نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان تأکید کرد: شیر خشک یوزپلنگ اصلاً وجود ندارد و شیر خشکی که به توله یوز داده می‌شود، مخصوص گربه‌سانان است و سعی شده که از بهترین برند آن استفاده شود.

ظاهری با اشاره به تشخیص اشتباه در تعیین جنسیت توله‌ها یوزهای به دنیا آمده گفت: در گربه‌سانان تشخیص گونه نر و ماده در ابتدا سخت است و تسریع در بیان سبب ایجاد این اشتباه شد.

وی زایمان این یوزپلنگ ایرانی را یک دستاورد بزرگ برای کشورمان دانست و گفت: متأسفانه عده‌ای به اصطلاح کارشناس تلاش کردند که این دستاورد مهم علمی را تخریب کنند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.