تعیین تکلیف اجرای قانون رتبه‌بندی فرهنگیان

بحث «آزمون برای ارتقاء از یک رشته یا از یک پایه به پایه دیگر»، این‌ها جزو مواردی است که دولت نمی‌تواند آن را وضع کند

به نقل از ایلنا، مهرداد ویس‌کرمی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی در رابطه با تعیین تکلیف آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی معلمان و اینکه به نظر می‌رسد آیین‌نامه‌ای که دولت در حال تصویب آن است چندان رضایتبخش نیست، گفت: پس از مدت‌ها تلاش و فعالیت با پایمردی کمیسیون آموزش و مجلس الحمدلله رتبه‌بندی قانون شد و اولویت‌های آن هم در مجلس مشخص شد. مواردی که لازم بود هم شورای محترم نگهبان ابهاماتی را وارد دانستند که مجلس هم آن ابهامات را برطرف کرد.

وی ادامه داد: براساس قاعده قانونگذاری نباید آیین‌نامه اجرایی یک قانون با روح و صراحت آن قانون در تضاد باشد و به نظر می‌آید که دولت نمی‌تواند خارج از آن چارچوبی که مجلس تعیین کرده شروطی را وضع کند که با این چارچوب همخوانی نداشته باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص مواردی که در آیین‌نامه آمده و نمایندگان با آن مخالفت دارند، ابراز داشت: مثلا بحث «آزمون برای ارتقاء از یک رشته یا از یک پایه  پایه دیگر»، این‌ها جزو مواردی است که دولت نمی‌تواند آن را وضع کند، اگر بنا بود این کار انجام شود باید یک جایی در قانون می‌آمد. ما در قانون شاخص تعیین کردیم و به ترتیب اولویت، آن شاخص‌ها باید رعایت شود.

وی افزود: کمیسیون در این مدت تعامل جدی و خوبی با وزارت آموزش و پرورش داشته و حتی تا ۲۷-۲۸ ویرایش هم بر آیین‌نامه اعمال شد، امیدواریم که ان‌شاءالله مصوباتی که انجام می‌شود با قانون در تضاد نباشد.

ویس‌کرمی همچنین عنوان کرد: به نظر می‌آید بعضی کارهایی که دولت دارد انجام می‌دهد باید یک مقدار تامل بیشتر در کار بکند، دولتی که در بحث اعتبار و پول این قانون مقاومت می‌کرد در بحث اجرا این همه سختگیری شاید کمی دور از انتظار بود. ما نمی‌گوییم که سختگیری نباشد اما باید برآیند این قانون ارتقاء فرهنگ، کیفیت آموزش و پرورش کشور، وزارتخانه، جایگاه معلم و رعایت حقوق دانش آموز باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر این سختگیری باید معقول هم باشد، یعنی شما باید انتظارات خود را با شرایط و واقعیت‌ها بسنجید که معقول باشد نه آنقدر سختگیری کنید که مشمول هیچکس نشود و نه آنقدر رها باشد که گویا اصلا وجود ندارد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: به نظر من همین قانون مجلس اگر اجرا شود نتیجه و خروجی خیلی بهتری خواهد داشت. البته دولت در آیین‌نامه طبق قانون حق و حقوقی دارد که می‌تواند اعمال کند اما آیین‌نامه اجرایی دولت نمی‌تواند با روح قانون در تضاد باشد، چون آیین نامه اجرای قانون است و نباید با اصل آن قانون غیرهمخوان باشد یا در اجرای آن مانع ایجاد کند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.