منابع روسیه رو به پایان است

نخست‌وزیر انگلیس با ادعای اینکه منابع ارتش روسیه در حال اتمام است، گفت همین امر موجب کاهش سرعت پیشروی روس‌ها در جنگ اوکراین می‌شود.

با گذشت صد و هفده روز از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس، لندن مدعی آهسته‌شدن سرعت پیشروی روس‌ها در شرق اوکراین شد.

به گزارش فارس، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس بامداد پنجشنبه گفت سرویس اطلاعات نظامی لندن بر این باور است که شتاب روسیه در جنگ اوکراین در چند ماه آینده کاهش خواهد یافت زیرا منابع ارتش این کشور در حال اتمام است.

جانسون در مصاحبه با روزنامه آلمانی «زوددویچه تسایتونگ» مدعی شد که نیروهای روسیه در منطقه شرقی دونباس پیشروی می‌کنند، ویرانی به بار می‌آورند، اما هزینه سنگین سربازان و تسلیحات را نیز برای آنها به همراه دارند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از این مصاحبه، وی توضیح داد: «با این حال، سرویس اطلاعات دفاعی ما معتقد است که روسیه در چند ماه آینده می‌تواند به نقطه‌ای برسد که دیگر هیچ حرکت رو به جلویی نداشته باشد زیرا منابع خود را تمام کرده است».

نخست‌وزیر انگلیس تاکید کرد: «پس ما باید به اوکراینی‌ها کمک کنیم تا پویایی را معکوس کنند. من برای این موضوع در اجلاس گروه هفت بحث خواهم کرد. تا آنجایی که اوکراینی‌ها در موقعیتی هستند که ضد حمله را آغاز کنند، باید از آنها حمایت کرد. با تجهیزاتی که آنها از ما می‌خواهند».

جانسون در پاسخ به این سوال که پیروزی اوکراین یا شکست روسیه چگونه خواهد بود، گفت: «ما حداقل وضعیت موجود را که قبل از ۲۴ فوریه وجود داشت، دوباره به دست آوریم و نیروهای آنها (روسیه) از آن عقب رانده شوند. مناطقی که به آنها حمله کردند».

رکن اطلاعات ارتش انگلیس نیز روز چهارشنبه گفت: «همزمان با تلاش‌های روسیه برای محاصره منطقه سیوِرودونتسک از طریق ایزیوم در شمال و پوپاسنا در جنوب، گلوله‌باران‌های سنگین این منطقه نیز ادامه دارد».

طبق وبگاه این سازمان، در این بیانیه ادعا شده است: «روسیه به احتمال زیاد در حال آماده شدن برای استقرار تعداد زیادی از یگان‌های ذخیره ارتش در دونباس است. مقامات روسی تعداد کلی تلفات نظامی در اوکراین را از تاریخ ۲۵ مارس اعلام نکرده‌اند».

وزارت دفاع انگلیس ادامه داد: «با این حال، جمهوری خودخوانده دونتسک آمار تلفات نیروهای خود را منتشر می‌کند. تا روز ۱۶ ژوئن، این منطقه اعتراف کرد که از آغاز سال جاری میلادی، ۲۱۲۸ پرسنل نظامی در عملیات کشته و ۸۸۹۷ نفر زخمی شده‌اند».

در ادامه این گزارش ادعا شده است: «میزان تلفات جمهوری خودخوانده دونتسک معادل حدود ۵۵ درصد نیروی اولیه آن است، که نشان‌دهنده فرسایش فوق العاده نیروهای روسی و حامیان این کشور در دونباس است».

بخش اطلاعات ارتش انگلیس در پایان افزود: «به احتمال زیاد نیروهای دونتسک به سلاح ها و تجهیزات قدیمی مجهز شده‌اند. در هر دو طرف، توانایی تولید و استقرار واحدهای ذخیره در جبهه به احتمال زیاد برای نتیجه جنگ بسیار حیاتی می‌شود».

لندن پیش از این نیز با اشاره به نابودی کشتی نظامی بزرگ روسیه توسط کی‌یف، مدعی شد این کشتی در حال ارسال تسلیحات به جزیره مهم اوکراینی در دریای سیاه برای کمک به اشغال آن بود. (جزئیات بیشتر)

روسیه در پنجم اسفندماه ۱۴۰۰ به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس برای دفاع در مقابل حملات اوکراین به این کشور اروپایی حمله کرد و از آن زمان کشورهای غربی با تشدید فشار تحریم‌ها و عرضه تسلیحات به اوکراین به آتش ناآرامی‌ها در اوکراین دامن زدند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.