آنها که طرح رتبه‌بندی معلمان را اجرا نکردند، امروز مدعی شده‌اند

وزیر آموزش وپرورش ضمن تاکید بر اینکه باید برای اجرای سند تحول بنیادین جدی باشیم، به روند اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: طرح رتبه‌بندی فقط شعار بود و همان‌ها که تا دیروز این طرح را اجرا نمی‌کردند امروز مدعی شده‌اند که چرا دیر اجرا می‌شود.

یوسف نوری پنجشنبه در جمع منتخبانی از فرهنگیان فارس افزود: در پاسخ به این افراد باید بگویم که اولا طرح رتبه‌بندی اگر دیر هم اجرا می‌شود، تاخیر آن از ۳۱شهریور ۱۴۰۰ است. ثانیا اعتبار آن ۲۰ هزار میلیارد تومان نبوده است؛ بلکه مصوبه آن  ۶ هزار میلیارد تومان برای سه سال بوده است.

نوری ادامه داد: این تأخیر در اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی طبیعی است. ابهاماتی در این طرح وجود دارد که در حال پیگیری است و قطعا این طرح به مرحله اجرا می‌رسد. اما از معلمان خواهشمندیم با علم این موضوع را دنبال کنند.

این عضو کابینه گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه همواره پیگیر بوده‌اند و شورای نگهبان هم به احترام این نقش معلمین در ساخت تمدن نوین اسلامی، همکاری کرد.

جامعه دانش‌بنیان از دوران دبستان پایه‌ریزی می‌شود 

وزیر آموزش وپرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، گفت: آموزش و پرورش باید اهداف خود را با توجه به شعار سال پیش ببرد؛ جامعه دانش‌بنیان در دوره پیش دبستانی و دبستان شکل می‌گیرد.

وی در ادامه اظهار کرد:باید امر تعلیم و تربیت را با انسجام درونی و ارتباط با بیرون پیش ببریم.

دانش‌آموزان قرنطینه‌ای به درد جامعه ما نمی‌خورند

نوری با بیان اینکه دانش‌آموزان قرنطینه‌ای به درد جامعه ما نمی‌خورند، گفت: دانش‌آموزان را باید برای آینده تربیت کنیم. دانش‌آموزان باید در اماکن تاریخی و فرهنگی و شهرستانهای مختلف حضور پیدا کنند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش باید اهداف خود را با توجه به شعار سال پیش ببرد. جامعه دانش‌بنیان در دوره پیش از دبستان و دبستان شکل می‌گیرد و پایه ریزی جامعه دانش‌بنیان از دوران دبستان شکل می‌گیرد.

او با بیان اینکه سطح آموزش و پرورش را باید ارتقا دهیم، گفت: همه مخترعین و شهدای مدافع حرم در مدارس تربیت شده‌اند و نسل‌های آینده به ویژه نسل دهه نودی آماده‌اند که این تمدن رضوی و انقلاب اسلامی را به قله‌های جهان برسانند و این، اتفاق خواهد افتاد.

اختصاص ۸ هزار میلیارد تومان به طرح های نوسازی مدارس در سفرهای استانی دولت

نوری گفت: در بحث ساختمان و تجهیزات در سازمان نوسازی مدارس اقدامات خوبی انجام شده و دولت در سفرهای استانی حدود هشت هزار میلیارد تومان افزون بر اعتبارات برای تکمیل طرح ها اختصاص یافته است.

هنرستان‌های جوار صنعت نفت راه‌اندازی می شود

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در حال حاضر به دنبال خلق منابع جدید هستیم؛ به عنوان مثال وزارت نفت برای دانش‌بنیان ها از ظرفیت آموزش و پرورش کمک گرفته و قرار است هنرستان‌های جوار صنعت نفت راه‌اندازی شود.

رشته‌های بهیاری و کاردرمانی به هنرستان‌ها راه می‌یابند 

نوری گفت: وزارت جهاد کشاورزی نیز  مصوبه دانش‌بنیان را ارائه کرده است و مقرر شده که هنرستان‌ها هوشمند شوند و تسهیلاتی در اختیار آنها قرار بگیرد. با همکاری وزارت بهداشت و درمان قرار است نیروهای کاردرمانی را به عنوان بهیار و پرستار در هنرستان‌ها فعال کنیم.

علت تاخیر پرداخت حق التدریس ها

عسکری در خصوص تعویق در پرداختی‌های مربوط به حق‌التدریسی‌ها یادآور شد: قضیه ارز ترجیحی باعث شد که پرداخت یارانه‌ها در اولویت قرار بگیرد و با کمبود نقدینگی و تاخیر در پرداخت حق‌التدریسی‌ها رو به رو شویم که احتمالا در این ماه پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: مصوبه‌ای انجام شد که بر اساس آن قرار است نخبگان را بدون آزمون در آموزش و پرورش جذب کنیم. ۳۴هزار و ۷۱۳ نفر استخدامی داریم. ۴۱هزار میلیارد تومان باغ سرمایه زیان دارد. در حال پیگیری هستیم که این سرمایه برگردد.

وی با بیان اینکه منت بر سر معلم نباید گذاشت،گفت: مشکل بلاتکلیفی معلمان در زمینه‌هایی مختلف از جمله بحث استخدامی را تا آنجا که می‌توانستیم برطرف کردیم.

رمز تداوم تمدن رضوی

وی با بیان اینکه نقش معلمین در ترویج تمدن رضوی و در تثبیت و کارآمدی انقلاب اسلامی است، گفت: در هجرت پیامبر از مکه به مدینه انتشار و تثبیت دین صورت گرفت اما پس از آن دچار حوادثی شدیم و تفرقه‌هایی ایجاد شد و نیاز بود این دین ابقا شود که در سال ۶۱ هجری حرکتی از مکه به سرزمین کربلا با هجرت امام حسین(ع) اتفاق افتاد که همین مسئله علت بقای دین اسلام شد.

نوری اضافه کرد: این دین نیاز به انتشار هم داشت که انتشار دین اسلام و تشیع حدود هزار سال پیش در زمان امام رضا (ع) اتفاق افتاد.

این مقام مسئول بیان کرد: ما امام رضا(ع) را به امام رئوف می‌شناسیم؛ بخشی از کارهای امام رضا(ع) در ابعاد مختلف علمی انتشار ساحت‌های گوناگون به ویژه ساحت‌هاب علمی بود.

وی عنوان داشت: افراد بسیاری در این شکل‌گیری تمدن و انتظار دین اسلام نقش داشتند. حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) و امام زادگانی که در استان فارس مدفون هستند، شبکه‌ای ایجاد کردند که دو وظیفه آموختن علم به مردم و مبارزه با استکبار را بر عهده داشتند.

وی گفت: شبکه‌ای با تأسی از این شبکه‌سازی توسط امام(ره) ایجاد شد که شهید دستغیب در استان فارس یکی از سر شبکه‌های حضرت امام در نهضت بود و این شبکه سازی در ادوار مختلف ادامه پیدا کرد.

نوری بیان کرد: وجود مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) نیز در شکل‌گیری این نهضت و تمدن رضوی نقش بی‌بدیل داشت که از حوزه رضوی بزرگان بسیاری بیرون آمدند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تداوم تمدن رضوی در زمانی باید اتفاق می‌افتد که دین افیون توده‌ها شد و جنگ احزاب مختلف شکل گرفت. از مکتب رضوی فردی به نام امام خمینی بیرون آمد و ادعا کرد که می‌شود و ما می‌توانیم. امام در مقابل «ایسم‌ها» ایستاد و حکومت دینی را گسترش داد. البته برای تحقق این آرمان شهدای بسیاری را در این راه داده‌ایم.

وی به نقش معلمان اشاره کرد و گفت: ما یک رییس جمهور شهید داریم که معلم بود. یک نخست‌وزیر شهید که وزیر آموزش و پرورش هم بوده داریم که او هم معلم بوده است. پایه‌گذار صنعت موشکی و پهپادی ما شهید مقدم بود که انسانی فرهیخته بود. بسیاری از فرماندهان و خیرین از معلمان بوده و هستند.

نوری با بیان اینکه به ازای هر معلمی که شهید شد، هفت دانش‌آموز شهید شد، گفت:پس از تثبیت و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران معلمین نقش بی‌بدیلی داشتند و هنوز هم شاهد نقش پررنگ معلمان در عرصه‌های مختلف هستیم.

وی با اعتقاد به اینکه نقش معلمان در دوران کرونا انکارناپذیر است، گفت: افزایش حقوق نیروهایی که از حقوق پایینی برخوردار بودند اتفاق خوبی بود که در طول این مدت رقم خورد.

نوری عنوان کرد:  اجازه نمی‌دهم که صدا و سیما در مسائل مربوط به حقوق و مزایا ورود کند، اجازه نمی‌دهم که آموزش و پرورش محمل کنکور شود. آموزش و پرورش باید کار تعلیم و تربیت خود را انجام دهد و این وظیفه دانشگاه است که یک سیستم یا نظام را برای جذب دانشجو ایجاد کند.

وی گفت: حکمرانی آموزش و پرورش این است که حسابش معلوم باشد؛ کجاست و چگونه است. هیچ موسسه ای حق تعیین تکلیف برای آموزش و پرورش ندارد. اگر ببینم که موسسه‌ای برای آموزش و پرورش تعیین تکلیف می‌کند بلافاصله در شورای نظارت عزلش خواهم کرد.

بازگشایی علمی مدارس

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط کرونایی بیان کرد: یکی از چالش‌های مهم ما این بود که برای ادامه فعالیت‌هایمان نیاز بود که زمینه‌ای برای حضوری شدن مدارس فراهم شود. هرچند ما برای این تصمیم‌گیری تابع ستاد کرونا بودیم و این کار را به صورت علمی انجام دادیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: متأسفانه جریان عاطفی و احساسی که وجود داشت مانع از بازگشایی مدارس شد. چراکه رسانه‌ هم این جریان را برجسته کرد لذا شرایط به گونه‌ای شد که ما مدارس را تعطیل نگه داریم و خسارت بسیاری را هم از این اقدام متحمل شدیم.

وی عنوان کرد: برای ترمیم نقایصی که از آموزش غیرحضوری متحمل شدیم دولت هزار و پانصد میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفت.

نوری یادآور شد: هرچند در موج اول کرونا موفق به بازگشایی مدارس نشدیم اما در موج دوم همه آماده شدند و با ارایه دلایل و براهین جهانی موفق شدیم مدارس را بازگشایی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش پنجشنبه باهدف بررسی مسائل آموزش و پرورش، افتتاح و بازدید از پروژه‌های آموزشی و تربیتی و دیدار و گفت و گو با منتخبان معلمان و دانش آموزان، وارد استان فارس شد. از برنامه های سفر یک روزه وزیر آموزش و پرورش به استان فارس، شرکت در جمع منتخبان فرهنگیان و دانش آموزان، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز؛ دیدار با جمعی از پیشکسوتان تعلیم و تربیت و اعضای هیات استانی اندیشه ورز اسناد بالادستی آموزش و پرورش، است. نوری در ادامه این سفر ضمن افتتاح پروژه های ورزشی طرح شهید سلیمانی در استان، کلنگ احداث ساختمان ورزش زورخانه و پهلوانی فرهنگیان و دانش آموزان و دانشگاه فرهنگیان استان فارس را به زمین خواهد زد.بازدید از چند مکان آموزشی و تربیتی از دیگر برنامه های سفر یک روزه وزیر آموزش وپرورش به شیراز خواهد بود.

در این سفر صادق ستاری فرد معاون تربیت بدنی و سلامت و  حامد صبوری مدیرکل دفتر امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، نوری را همراهی می کنند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.