خبر وزیر راه درباره نهضت ملی مسکن و مالیات خانه‌های خالی

وزیر راه گفت: در چند ماه گذشته ۶۰۰ هزار واحد خانه خالی را شناسایی کرده ایم و این واحدها به سازمان امور مالیاتی معرفی شده اند.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در برنامه صف اول به سوالات زیر پاسخ داد:

آخرین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن را توضیح دهید.

ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی بسیار مشکل است و سیر برنامه‌های طولانی است. متقاضیان باید ثبت نام کرده و پالایش انجام می‌شود.

کار‌های زیر بنایی مانند تامین تسهیلات و تامین زمین در حال انجام است و کار‌های نرم افزاری انجام شده است. ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند.

برای ۳ میلیون واحد تامین زمین صورت گرفته و تامین اراضی یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد باقی مانده که تمامی اراضی تعیین تکلیف شده اند.

اراضی نهضت ملی مسکن به چه شکل ظرف مدت ۱۰ ماه تامین شده است ؟

بانک زمین برای حل مشکلات زمین تشکیل گرفته وطبق قانون جهش تولید مسکن اعلام شده که اراضی سایر دستگاه‌ها در اختیار وزارت راه وشهرسازی برای نهضت ملی مسکن قرار گیرد که البته با سازمان برنامه و بودجه تعارض منافع در این بخش داریم.

اراضی از چه بخشی تهیه می‌شود و واحد‌ها در چه مرحله‌ای است؟

نهضت ملی مسکن متقاضی محور ساخته می‌شود و اراضی تهیه شده متناسب با متقاضیان پالایش شده تامین شده است.

آماده شدن یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد ظرف ۱۰ ماه یک کار مهم است و یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد هم در مرحله آماده سازی است.

۴۰ شهر و شهرک جدید طراحی کرده ایم و به زودی عملیات اجرایی در آن‌ها اجرا می‌شود. در تهران شهرک ایوانکی است و بیشترین برای صنعت گران است و واحد‌های نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی ساخته می‌شود.

ساخت و شیوه‌های ثبت نام بر اساس چه شرایطی است؟

بخشی از واحد‌ها خود مالکی است و در شهر‌های که مشکل زمین نداریم زمین و تسهیلات داده می‌شود. ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد در شهر‌های کوچک طبق تعهدی که داده شده ساخته می‌شود.

در نهضت ملی مسکن برخلاف مسکن مهر فضای سبز و تراکم‌ها بسیار متفاوت شده و کیفیت تمامی واحد‌ها افزایش یافته است.

یک میلیون و ۳۵۸ هزار واحد در حال بارگذاری در حال طراحی سایت، خاکبرداری، فنداسیون و نازک کاری است..

آخرین وضعیت پروژه‌های مسکن مهر را توضیح دهید.

۱۹۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده است که بخش عمده‌ای از این واحد‌ها در قالب تعاونی بوده و توسط مدیران ناکارآمد این تعاونی‌ها اداره می‌شد. تیمی برای رسیدگی به این مشکل در نظر گرفته است و از محل قانون برنامه و بودجه برای این بخش هم تسهیلاتی در نظر گرفته ایم و تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

آخرین وضعیت بازار اجاره را توضیح دهید و چه اقداماتی در قالب بسته حمایتی صورت خواهد گرفت؟

بخش قابل توجهی از مردم مستاجر هستند در سال های گذشته عقب ماندگی بسیاری در تولید مسکن داشته ایم و با توجه به میزان ازدواج در سال گذشته ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار کمبود داشته ایم. ۷تا ۸ میلیون مستاجر داریم . حتما قیمت ها تابع عرضه و تقاضا است.

گزارش ها نشان می‌دهد این بسته حمایتی در قالب تعیین ۲۵ درصد نرخ اجاره و پرداخت تسهیلات توانسته این بازار را تا حدی کنترل کند و بخش قابل توجهی از جابه جایی ها کاسته شده است.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور نرخ گذاری ها صورت گرفته و در بازار اجاره هم نرخ گذاری ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است.
تعداد قراردادها در املاکی ها منعقد می شود با اجرای این طرح بسیار کاهش یافته است. مصوبه سران برای تعیین سقف ۲۵ درصدی افزایش نرخ اجاره تصویب شده و قابل اجرا است.

این مصوبه چه میزان در بازار اجاره تاثیر گذاشته و آخرین وضعیت پرداخت ودیعه به چه صورتی است؟

۴۰ هزار میلیارد تومان برای تسهیلات ودیعه مسکن تصویب شده است. ۱۰۰ هزار نفر به بانک ها معرفی شده اند . این کار برای اقشار کم درآمد موثر است.

ساماندهی مشاوران املاک و سامانه کد رهگیری به وزارت راه وشهرسازی منتقل شده است. قراردادهای زیر زمینی کاملا مدیریت می شود و تمامی واحدهایی که خالی است و در قالب قرارداد های زیر زمینی بوده است مدیریت و کنترل می شود.

آخرین وضعیت سامانه املاک و اسکان را توضیح دهید.

سامانه املاک و اسکان در مجلس به وزارت راه وشهرسازی منتقل شده و ۲ میلیون نفر تاکنون خود اظهاری کرده اند . در سال گذشته این سامانه هک شد که مشکلاتی در این بخش ایجاد شد و طبق قانون باید تمامی مردم ثبت نام کنند اما تاکنون ۲ میلیون نفر از ۸۵ میلیون نفر ثبت نام کرده اند.

در صورتی که ثبت نام انجام نشود طبق قانون، خدمات بانکی نباید ارائه شود و تمامی ثبت نام مدارس هم از طریق ثبت اطلاعات این سامانه باید انجام شود. این سامانه زیر ساخت بنیادی و اساسی است که تاکنون کمتر دستگاه ها برای اتصال به آن توجه کرده اند.

تاکنون برای چند نفر پیامک خانه خالی ارسال شده است:

اطلاعات ۶۲ میلیون نفر را تاکنون در سامانه املاک و اسکان داریم و برای تمامی این متقاضیان پیامک ارسال می شود.

در چند ماه گذشته ۶۰۰ هزار واحد خانه خالی را شناسایی کرده ایم و این واحدها به سازمان امور مالیاتی معرفی شده اند که از این تعداد تنها ۶۰ نفر اعتراض کرده اند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.