ریزش سنگین دلار نزدیک است؟

بازار ارز روز گذشته با تغییر تاکتیک بازارساز روبرو بود. خیلی از قدیمی‌های بازار می‌گویند بازار در حال حاضر جای معامله‌گران آماتور نیست، چرا که ممکن است هر لحظه رکب بخورند.

به نقل از اقتصادنیوز، پیش‌بینی معامله‌گران ارزی غلط از آب درآمد و روز گذشته بازارساز ارزی حرکتی کرد که کسی انتظارش را نداشت. نرخ دلار سهمیه ای در ساعاتی به بالای بازار آزاد رسید، صف جلوی صرافی ها جمع شد و اصلاح فراتر از پیش بینی معامله گران رفت.

معامله گران دلار غافلگیر شدند

اصلاح دلار معامله‌گران را غافلگیر کرد. آن‌ها فکر نمی‌کردند دلار کانال ۳۰ هزار تومان را ببیند، این مسئله باعث شده تا برخی از جادوی بازارساز صحبت کنند.

در روز یکشنبه گفته شد که اصلاح دلار به ۲ دلیل ادامه دارد. یکی تزریق در بازار و نبود خریدار در این اعداد و دوم ایجاد یک شکاف قیمتی در بازار، که معمولا این شکاف‌ها دست نخورده باقی نمی‌مانند و پر می‌شود.

ریزش قیمت دلار و سکه

در معاملات روز دوشنبه نیز این قصه ادامه پیدا کرد و نرخ‌ها چه در بازار ارز و چه در بازار سکه، ریزشی شدند. منتها نکته اینجا بود که فعالان بازار فکر نمی‌کردند نرخ پایین‌تر از ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان هم برود، اما علاوه بر پایین رفتن از این سطح، کانال ۳۰ هزار تومان را هم دید. اگرچه در ادامه روز برگشت.
سکه به نقطه اشباع رسید

سکه نیز از ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان روندش معکوس شد. برخی تحلیلگران فنی می‌گفتند که سکه در این نقطه به اشباع فروش رسیده است. آنچه که باعث شد تا روند بازار ارز بگردد، از نرخ درهم امارات آب می‌خورد.
هشدار به معامله گران آماتور

اولین نرخ پشت خطی درهم بالای ۸۷۰۰ تومان گزارش شد و حتی بالاتر از نرخ دیروزش معامله شد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که درهم در معاملات دوشنبه نوسان خیلی زیادی داشت، و این نوسان زیاد بلاتکلیفی بازار را بیشتر از پیش نشان می‌داد.

خیلی از قدیمی‌های بازار می‌گویند بازار در حال حاضر جای معامله‌گران آماتور نیست، چرا که ممکن است هر لحظه رکب بخورند.

۲ سناریو درباره بازار ارز

اما در مورد حرکت دلار چه می‌گویند؟ معامله‌گران می‌گویند با توجه به اتفاقات دوشنبه می‌توان ۲ سناریو در نظر گرفت. یکی اینکه در همین حوالی فعلی، بازار رنج شود و نوسان در یک دامنه مشخص را داشته باشیم، یا اینکه بازار خودش را برای یک نوسان بزرگتر و خبر اصلی آماده کند.
بازار تحت مدیریت کامل بازارساز

فعلا تصور غالب بین معامله‌گران این است که بازار کاملا تحت مدیریت بازارساز است. به یک نکته دیگر نیز توجه کنید که الان نرخ، تقریبا به حدودی برگشت خورده که قبل از اخبار مذاکرات دوحه بود.

حباب پرریسک سکه برای خریداران

در بازار سکه، حباب فعلا در مرز ۲ میلیون تومان قرار دارد. این حباب سکه را برای خریداران پرریسک می‌کند. معامله‌گران سکه نیز دو سناریو دارند، یکسری می‌گویند بین ۱۴ میلیون و ۸۰۰ تا  ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رنج خواهد بود و با خبر جدید روند جدید نیز پیدا می‌شود.

یکسری نیز افزایشی فکر می‌کنند و هدف اولیه را ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام می‌کنند. اما حباب ۲ میلیونی به سناریو اول شانس بیشتری می‌دهد.

ردپای ترامپ در بازار ارز ایران

چند خبر در معاملات روز دوشنبه بیشتر از باقی خبرها انعکاس داشت. نخست خبر بیزنس اینسایدر بود که گفته ترامپ قرار است برای انتخابات ۲۰۲۴ اعلام نامزدی کند. این خبر منفی‌بازان بازار را بدبین‌تر از قبل کرد. اما خبر نفت ۳۸۰ دلاری کیهان که به نقل از بانک جی پی مورگان نیز در بازار زیاد دست به دست شد، مثبت اندیشان بازار را به این نتیجه رساند که غرب به شدت محتاج نفت ایران است و به همین دلیل مذاکرات باید به زودی به نتیجه برسد، یا حداقل یک توافق کوتاه مدت رخ دهد.

ریزش سنگین دلار نزدیک است؟

با نزدیک شدن نرخ هرات و تهران، عده‌ای هشدار دادند که اگر این نرخ‌ها یکی شوند یا هرات بالای تهران قرار بگیرد، ریزش سنگینی خواهیم داشت.

  اتفاق عجیب در بازار دلار

یک اتفاق عجیب در بازار دوشنبه افتاد. دلار توافقی و سهمیه‌ای در لحظات و ساعت‌هایی از معاملات، بالاتر از نرخ بازار آزاد بود و خریداری نداشت. دلار سهمیه‌ای که بانک شهر کمترین نرخ را ارائه می‌داد،  ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان بود و بیشترین نرخ در صرافی ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد.

تغییر تاکتیک بازارساز جواب داد؟

شاید گره‌ای که اول گزارش به آن اشاره شد، با بیان این نکته باز شود. اصلاح بیشتر از انتظار بازار را باید در تغییر رفتار بازارساز ببینیم. بازارساز در روز دوشنبه عرضه را افزایش نداد، در عوض نرخ را افزایش داد و نتیجه گرفت. این تغییر تاکتیک موجب شد تا صفی جلوی صرافی‌ها شکل نگیرد و حجم معامله در بازار افت کند.

دلار تهران راهی سلیمانیه شد؟

یک زمزمه دیگر نیز در بازار بود و آن اینکه الان تهران و سلیمانیه اندکی از هم فاصله گرفته‌اند و این گمانه بوجود آمده که دلارهای تهران دارد به سمت سلیمانیه می‌رود.

 

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.