گاف آماری محسن رضایی درباره تورم قبل از انقلاب

محسن رضایی تورم امروز کشور را ادامه تورم 10 سال قبل از انقلاب دانست.

به نقل از اقتصادنیوز، محسن رضایی که در وعده‌های انتخاباتی خود نوید روزگار گلستان را به مردم می‌داد و این روزها در سمت معاون اقتصادی رئیس جمهور اقتصادی رئیس جمهور حضور دارد، چندی پیش لب به سخن باز کرد و درباره تورم این روزهای کشور مدعی شد این تورم افسارگسیخته از قبل از انقلاب گریبان‌گیر کشور بوده است.

او گفت: اقتصاد ایران یکی از اقتصادهای تورمی دنیاست که از ۱۰ سال قبل از پیروزی انقلاب تا کنون با این تورم مواجه هستیم در حالی که در این ۵۰ سال دنیا تورم ۲درصدی داشته است.

اما آیا واقعا از ۱۰ سال قبل ایران با چنین تورمی مواجه بوده است؟ برای  اینکه ببینیم آمار  برادر محسن چقدر دقیق بوده است کافی است سری به سایت بانک مرکزی بزنیم و آمار تورم سالیانه ایران را مرور کنیم.

طبق آنچه آمار نشان می‌دهد تورم در سال‌های ۴۵ و ۴۶ نزدیک به صفر بوده و تا سال ۵۵ بیشترین میزان تورم سالانه مربوط به همان سال ۵۵ با نرخ ۱۶ درصد بوده است. سال ۵۶ به یکباره میزان تورم به ۲۶ درصد افزایش پیدا می‌کند؛ تورمی که معروف به بیماری هلندی است؛ به این معنا که سال ۵۶ به دلیل افزایش قیمت نفت به یکباره حجم زیادی از ارز وارد کشور می‌شود و کشور در آن سال با انباشت سرمایه مواجه می‌شود.

اما از سال‌های بعد از انقلاب تورم به مرور بیشتر می‌شود هرچند در مقاطعی آمار یک رقمی را روی جدول به نمایش می‌گذارد اما این مقدار انگشت شمار بوده و در این سال‌های اخیر با یک لجام گسیختگی در تورم مواجه می‌شویم که برخلاف سال ۵۶  نه به دلیل ورود حجم هنگفتی از ارز به کشور است که به نظر می‌رسد نتیجه مستقیم اعمال سیاست‌های پولی و بانکی نادرست است.

سال

تورم سالانه

1400

۴۵.۲

1399

 ۳۶.۴

1398

۳۰.۶

1397

۲۶.۹

۱۳۹۶

۹.۶

۱۳۹۵

۹.۰

۱۳۹۴

۱۱.۹

۱۳۹۳

۱۵.۶

۱۳۹۲

۳۴.۷

۱۳۹۱

۳۰.۵

۱۳۹۰

۲۱.۵

۱۳۸۹

۱۲.۴

۱۳۸۸

۱۰.۸

۱۳۸۷

۲۵.۴

۱۳۸۶

۱۸.۴

۱۳۸۵

۱۱.۹

۱۳۸۴

۱۰.۴

۱۳۸۳

۱۵.۲

۱۳۸۲

۱۵.۶

۱۳۸۱

۱۵.۸

۱۳۸۰

۱۱.۴

۱۳۷۹

۱۲.۶

۱۳۷۸

۲۰.۱

۱۳۷۷

۱۸.۱

۱۳۷۶

۱۷.۳

۱۳۷۵

۲۳.۲

۱۳۷۴

۴۹.۴

۱۳۷۳

۳۵.۲

۱۳۷۲

۲۲.۹

۱۳۷۱

۲۴.۴

۱۳۷۰

۲۰.۷

۱۳۶۹

۹.۰

۱۳۶۸

۱۷.۴

۱۳۶۷

۲۸.۹

۱۳۶۶

۲۷.۷

۱۳۶۵

۲۳.۷

۱۳۶۴

۶.۹

۱۳۶۳

۱۰.۴

۱۳۶۲

۱۴.۸

۱۳۶۱

۱۹.۲

۱۳۶۰

۲۲.۸

۱۳۵۹

۲۳.۵

۱۳۵۸

۱۱.۴

۱۳۵۷

۱۰.۰

۱۳۵۶

۲۵.۱

۱۳۵۵

۱۶.۶

۱۳۵۴

۹.۹

۱۳۵۳

۱۵.۵

۱۳۵۲

۱۱.۲

۱۳۵۱

۶.۳

۱۳۵۰

۵.۵

۱۳۴۹

۱.۵

۱۳۴۸

۳.۶

۱۳۴۷

۱.۵

۱۳۴۶

۰.۸

۱۳۴۵

۰.۸

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.