درخواست مهم بازنشستگان درباره رفع تبعیض

عضو کانون بازنشستگان سازمان برنامه و بودجه درباره مطالبات این صنف توضیحاتی ارائه کرد.

در مراسم هفدهمین بزرگداشت سالروز تکریم بازنشستگان تعدادی از اعضای کانون‌های بازنشستگی کشوری مطالبات خود را با حضور مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری و سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح کردند.

این بازنشستگان ضمن تاکید بر اجرای ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و افزایش حقوق متناسب با تورم و تثبیت همسان‌سازی به عنوان مهم‌ترین مطالبات بازنشستگان کشوری، بر رفع تبعیض میان دستگاه‌ها تاکید کردند.

محمد قریشی، عضو کانون بازنشستگان سازمان مدیریت به عنوان نخستین نماینده بازنشستگان حاضر در این همایش در حضور سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به مشکلات بازنشستگان گفت: رفع تبعیض بین یک بازنشسته با بازنشسته دیگر در شرایط مساوی و رفع تبعیض یک بازنشسته با یک شاغل همطراز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بازنشستگان کشوری است.

وی با بیان اینکه طبق قانون دستگاه‌ها مکلف‌اند کمک‌های نقدی و غیرنقدی را همانند شاغلان به بازنشستگان هم بدهند، اظهار داشت: متاسفانه هنوز برخی دستگاه‌ها به این قانون عمل نمی‌کنند.

عضو کانون بازنشستگان سازمان مدیریت ادامه داد: اولین درخواست ما رفع تبعیض بین بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی است.

قریشی دومین خواسته بازنشستگان را عمل به قوانین خواند و تصریح کرد: متاسفانه از سال ۸۶ تاکنون هنوز آیین‌نامه ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری توسط دولت باید تدوین شود، نوشته نشده است. این قانون تاثیر بسزایی در معیشت بازنشستگان دارد. خانواده‌هایی را می‌شناسیم که بیش از ۵۰ درصد درآمدشان صرف هزینه‌های درمان‌شان می‌شود.

وی به وضع روحی و روانی بازنشستگان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: مشکلات مالی بر سلامت روان بازنشستگان نیز تاثیرگذار است. با دست خالی هم می‌توان به بهبود روحیه بازنشستگان کمک کرد؛ آنچه مهم است باید به بازنشستگان احترام گذاشت.

عضو کانون بازنشستگان سازمان مدیریت با تاکید بر اینکه نظارت بیشتری باید روی صندوق بازنشستگی و شرکت‌های آن صورت گیرد، ابراز داشت: باید در این زمینه به بازنشستگان اختیاراتی داده شود و در فرآیندهای نظارتی از توان و کمک بازنشستگان استفاده شود.

قریشی مسئله مهم دیگر را اجرای درست و تثبیت همسان‌سازی برشمرد و بیان کرد: هنوز به ۹۰ درصد پوششی که مقرر شده بود، نرسیده‌ایم و همینجا از مدیرعامل صندوق بازنشستگی درخواست داریم ترتیبی دهند، تا لایحه دائمی شدن همسان‌سازی به مجلس برگردد و این لایحه همسان‌سازی دائمی شود.

وی افزود: میانگین حقوق بازنشستگان کشوری در حال حاضر، حدود هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است و با توجه به شرایط اقتصادی کشوری، یک میلیون تومان هم برای بازنشستگان بی‌تاثیر نیست.

به گفته عضو کانون بازنشستگان سازمان مدیریت، احکام ۱۵ درصد افزایش‌های علوم‌ پزشکی صادر شده ولی هیچ پرداختی انجام نگرفته است و این شرایط مناسبی برای بازنشستگان نیست که باید اصلاح شود و منابع لازم برای پرداخت این افزایش‌ها و معوقات باید پرداخت شود.

قریشی با ارائه دو پیشنهاد یادآور شد: اولا جایگاه صندوق بازنشستگی کشوری باید به سازمان بازنشستگی ارتقا پیدا کند؛ چراکه مشکلات بارنشستگان فقط اقتصادی نیست، مسائل و نیازهای اجتماعی و فرهنگی هم هست. به طور قطع اگر صندوق به سازمان ارتقا یابد، بعد از برنامه هفتم به جایی می‌رسیم که سازمان بازنشستگی خودکفا خواهد شد.

وی پیشنهاد دوم خود را اینگونه مطرح کرد: کانون‌ها در کشور بسیار زیاد هستند. بنابراین تشکیل شورای عالی کانون‌های بازنشستگی را پیشنهاد می‌کنیم. به این ترتیب هم مجلس و هم دولت و هم سایر ارگان‌ها می‌دانند که با چه کسانی طرف هستند. این چنین هم مسایل بازنشستگان را احصا می‌کند و پیشنهاد مشخص و شسته و رفته‌ای به مسئولان ارائه می‌دهد.

اشرف، نماینده دیگر بارنشستگان و عضو کانون بازنشستگان سازمان برنامه و بودجه نیز در سخنانی با بیان اینکه شمارش تنگناهای زندگی بازنشستگان و ترمیم معیشتشان را نمی‌توان شرح داد، عنوان کرد: وقتی می‌توان تکریم بازنشستگان را بیان کرد که به درد دل بازنشستگان گوش داده شود. فقط تعیین یک روز در تقویم به نام بازنشستگان و سالمندان کافی نیست.

وی اضافه کرد: تورم سال گذشته ۴۰ تا ۵۰ درصد بوده ولی افزایش حقوق ۱۰ درصد است. سوال اساسی این است که آیا مسئولان می‌توانند با حقوق‌های فعلی بازنشستگان یعنی میانگین حدود هشت میلیون تومان، برنامه‌ای برای مدیریت زندگی بازنشستگان ارائه بدهند؟

عضو کانون بازنشستگان سازمان برنامه و بودجه در تشریح مطالبات بازنشستگان گفت: افزایش حقوق مطابق با تورم، دائمی شدن همسان‌سازی، بیمه درمان بازنشستگان، ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، کمک به ایجاد تشکل‌های فراگیر بازنشستگی، افزایش طرح‌های خدمات محور، ابلاغ ۹ هزار میلیارد تومان مربوط به همسان‌سازی، تعیین تکلیف چرایی حذف یارانه برخی بازنشستگان، تشکیل فراکسیون بازنشستگان در مجلس و همگانی شدن کد رهگیری بیمه سلامت از جمله مهم‌ترین نیازها و مطالبات بازنشستگان از مسئولان است.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.