پنتاگون ارسال موشک‌های ضد تشعشع به اوکراین را تایید کرد

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای نخستین بار تایید کرد که واشنگتن موشک های ضد تشعشع را به اوکراین ارسال کرده است.

کالین کال معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی روز سه شنبه به وقت محلی گفت: این موشک‌ها به عنوان بخشی از بسته‌های امنیتی اخیر ارسال شده‌اند که رئیس جمهوری آمریکا با آنها موافقت کرده و پنتاگون این سلاح‌ها را از ذخایر خود به اوکراین ارسال کرده است.

به گزارش تارنمای هیل، این مقام پنتاگون افزود: ما تعدادی موشک ضد تشعشع را در این بسته گنجانده ایم که می توانند از هواپیماهای اوکراینی شلیک شوند و بر رادارهای روسیه و اهداف دیگر تاثیر بگذارند.

این مقام وزارت دفاع آمریکا به تعداد موشک های ارسال شده به اوکراین اشاره ای نکرد.

با این حال یک مقام دفاعی آمریکایی به سی ان ان اعلام کرده است که واشنگتن موشک های سریع ای جی ام-۸۸ موسوم به هارم را که توسط شرکت رایتون تولید شده، به اوکراین تحویل داده است.

سی ان ان همچنین ادعا کرده است که این موشک ها به یک هدف روس در داخل اوکراین برخورد کرده اند.

موشک های هارم از نوع هوا به زمین با برد  ۴۸ کیلومتر هستند که برای شناسایی و نابودی سیستم های پدافند هوایی مجهز به رادار ساخته شده اند.

پیش از این، سخنگوی موقت پنتاگون تایید کرد که کشورش بسته تسلیحاتی یک میلیارد دلاری دیگری برای اوکراین ارسال می کند.

“تاد بریسیل” سخنگوی موقت پنتاگون آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی افزود: بسته یک میلیارد دلاری امنیتی که به اوکراین ارائه خواهد کرد که بزرگترین بسته امنیتی برای این کشور و شامل مهمات برای سلاح های دوربرد و خودروهای زرهی پزشکی است.

این بسته تسلیحاتی، ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به اوکراین را از زمان آغاز جنگ در این کشور در ۲۴ فوریه را به ۸.۸ میلیارد می رساند.

این بسته شامل مهمات سامانه راکتی هیمارس، مهمات سامانه موشکی زمین به هوای ناسامز و ۵۰ وسیله نقلیه زرهی پزشکی است.

دولت جو بایدن در حالیکه آمریکایی ها با بحران های مختلف اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، از سویی با ارسال تجهیزات نظامی بر آتش این جنگ همچنان می دمد و از سوی دیگر خواستار پایان این بحران از سوی روسیه است.

بر اساس گزارش وزارت دفاع آمریکا، این کمک های نظامی مجموعه سامانه های موشکی هیمارس اوکراین را به ۱۶ سامانه افزایش می دهد و ۵۸۰ سامانه «فونیکس گوست» دیگر را به خط مقدم درگیری ها در اوکراین ارسال می کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو – کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.