توقف طرح آزمایشی سهمیه‌ای بنزین/ 1402 قیمت بنزین افزایش می‌یابد؟

طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد به جای خودرو‌ها، که به صورت آزمایشی در جزیره قشم و کیش به اجرا درآمد، متوقف شد.

اکوایران نوشت: از حدود ۵ ماه پیش طرحی در دستور کار دولت قرار گرفت تا خانوارهای فاقد خودرو نیز مشمول سهمیه بنزین شوند. در چارچوب اجرای این طرح به ازای هر فرد، ماهانه ۲۰ لیتر بنزین به سرپرست خانوار تعلق گرفت.

در قالب اجرای این طرح سامانه‌ای تحت عنوان «سامانه بنزین من» طراحی شد تا افراد بتوانند از طریق سایت یا اپلیکیشن بنزین من نسبت به خرید یا فروش بنزین سهمیه‌ای اقدام کنند. این سهمیه که به کارت‌های بانکی واریز می‌شد در جایگاه‌های سوخت نیز قابل استفاده بودند.

قیمت فروش بنزین و نحوه دریافت مبلغ

بر اساس آنچه که در قالب این طرح پیش بینی شده بود، در صورت عدم استفاده از سهمیه، در روز سی‌ام هر ماه سهمیه بنزین با قیمت هر لیتر ۱۵۰۰ تومان به فروش گذاشته می‌شد و مبلغ آن حداکثر تا پنجم ماه به حساب بانکی واریز می‌شد.

دولت در نهایت مصمم بود تا در صورت موفق بودن طرح، آن را در کل کشور اجرا کند اما محمدهادی سبحانیان معاون سیاستگذاری اقتصادی وزیر اقتصاد در تازه‌ترین اظهار نظر خود رسما اعلام کرد که این طرح بعد از ۵ ماه جهت بررسی و در صورت لزوم انجام اصلاحات یا توسعه، متوقف شده است.

 

اجرای ناقص طرح آزایشی

هر چند این طرح نیز همچون سایر سیاست‌های اقتصادی موافقان و مخالفانی دارد، اما برخی موافقان، یکی از نقدهای وارد به آن را اجرای ناقص و اعمال نکردن تعدیل قیمتی بنزین همزمان با اجرای آزمایشی طرح عنوان می کنند.

به اعتقاد این گروه از اهالی اقتصاد، بهتر بود دولت طرح اختصاص بنزین به افراد به جای خودرو را، توامان با سیاست اصلاح قیمت بنزین اجرا می‌کرد تا در طرح آزمایشی تمام جوانب مورد پایش قرار می‌گرفت.

 

اختلاف نظر دو وزارتخانه برای اجرای طرح؟

با این حال در حالی معاون وزیر اقتصاد از توقف این طرح در حال حاضر خبر داده که برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که برای اجرای آن، بین وزارت امور اقتصاد و و وزارت نفت اختلاف نظر وجود دارد.

آنطور که معاون وزیر اقتصاد گفته، دولت در سال جاری برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد اما ظاهرا قرار است در خصوص اصلاح قیمت بنزین در بودجه ۱۴۰۲ تصمیم‌گیری شود.

در عین حال شخص رییس جمهور نیز چندین بار در سال جاری اعلام کرده که دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین برای «امسال» ندارد. این موضوع را اینطور شاید بتوان تعبیر کرد که دولت برای سال آینده تعدیل قیمتی بنزین را به احتمال زیاد در دستور کار قرار خواهد داد؛ هر چند این بار به واسطه تجربه اصلاح قیمتی در آبان ۹۸، محتاطانه عمل خواهد کرد.

با این حال، توقف اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد هم به صورت رسمی اعلام نشد بلکه این خبر در قالب پاسخ به گزارش یکی از رسانه‌ها که در خصوص افزایش قیمت بنزین در سال آینده بود، مطرح شد. به تعبیری دولت به صورت چراغ خاموش این طرح را متوقف کرد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.