پیش بینی بورس فردا / رونق به بازار سرمایه باز می گردد؟

بورس تهران امروز یکشنبه، مانند روز آغازین هفته در سطح قبلی خود درجا زد و با تنها 138 واحد تغییر توانایی ترک کانال یک میلیون و 417 هزار واحدی را نداشت.

گمانه‌زنی‌های پایان هفته گذشته در خصوص روند بورس در این هفته درست از آب در آمد و  ابهامات خبری حول بازار سرمایه دامن‌گیر سهامداران شد. امروز هم روند خروج پول حقیقی‌ها از بازار در حالی ادامه یافت که فضای مه‌آلود اطراف بورس مانع از جهت‌گیری مشخصی برای بازار شده است.

امروز یکشنبه با مرتفع نشدن ابهامات حول چهار محور اصلی موثر بر بازار سرمایه، بورس روند خنثی روز گذشته خود را ادامه داد. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با نوسان اندک ۰.۰۱ درصدی، ۱۳۸ واحد رشد کرد و به محدوده یک میلیون و ۴۱۷ هزار و ۸۵۹ رسید.

شاخص کل هم‌وزن در روز جاری نیز عملکرد مشابه شاخص کل داشت اما تحت تاثیر معاملات نسبتا خوب گروه‌هایی نظیر پیمانکاری صنعتی رشد بهتری نسبت به نماگر اصلی تجربه کرد. در پایان روز جاری شاخص کل هم‌وزن با ۰.۲۷ درصد افزایش معادل هزار و ۹۴ واحد رشد کرد و در ارتفاع ۴۱۴ هزار و ۱۱۳ واحدی ایستاد.

اوراق گام بلای جان بورس تهران

در حال حاضر با وجود نقد زیادی که کارشناسان به انتشار اوراق گام و خطری که این اوراق برای بازار بورس تهران فراهم می‌کند، وارد کرده‌اند مدیر اداره تامین زنجیره تولید بانک مرکزی در روز جاری اعلام کرد: در یک سال و نیم منتهی به خردادماه ۱۴۰۱ تنها ۱۸ فقره اوراق گام منتشر شده بود. در حالی که در حال حاضر ۱۸۰ فقره از این اوراق منتشر شده است و طبق آمار انتشار این اوراق با افزایش ۱۰ برابری مواجه بوده است.

نرخ بهره اوراق در بازار بدهی در ماه‌ها و هفته‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است. در شروع هفته نیز نرخ بهره بین بانکی در سطح قبلی خود ثابت ماند و کاهش نیافت. هفته پیش گفته شد که اصلاح روند اوراق گام یک نیاز ضروری برای سامان‌دهی به اوضاع بازار سرمایه است. متاسفانه با ادامه این روند شاهد تداوم خروج پول حقیقی‌ها از بازار و همچنین بی رمق بودن بورس برای ادامه روند صعودی خواهیم بود.

گروه خودرو تحت تاثیر اتفاقات دیروز

در روز جاری در حالی که گروه‌های بزرگی نظیر پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها در سمت سرخ دامنه، نوسان کردند گروه خودرو پیشتاز نمادهای سبز بازار بود به طوری که نماد خودرو به صف خرید نشست.

روز گذشته و در جریان بازدید مجید عشقی رئیس سازمان بورس از شرکت ایران‌خودرو از پتانسیل و اراده سازمان بورس در جهت عرضه همه خودرو‌های پرتیراژ در بورس کالا خبر داد. اتفاقی که حرکت به سمت آن موجب گشایش مهمی برای غول‌های خودروسازی کشور خواهد شد. طی این پروسه با افزایش سودآوری تولید کننده به جای دلالان بازار خودرو، سهامداران این شرکت‌ها منتفع می‌شوند.

زمان رونمایی از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲

طبق گفته‌ها قرار است لایحه بودجه سال آتی در نیمه دوم آذرماه توسط دولت در اختیار مجلس قرار گیرد. در گزارش‌های قبلی به تفصیل اهمیت لایحه بودجه و چگونگی تاثیرگذاری آن بر بازار سرمایه بررسی شد. تعیین تکلیف بودجه سال آینده تکلیف تصمیم‌ گیری بسیاری از اهالی بازار سرمایه را برای انتخاب صنعت مورد نظر در جهت گرفتن بیشترین بازدهی ممکن مشخص می‌سازد.

نزدیک شدن به مقاومت شاخص کل بورس

با توجه به نزدیک شدن شاخص کل بورس به محدوده مقاومتی یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحدی، روند خثنی و درجا زدن نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در این روزها قابل درک است. تا زمانی که محدوده مقاومتی با تحولی در بازار سرمایه نظیر انتشار جزئیات لایحه بودجه یا مشخص شدن تکلیف نرخ دلار نیما و همچنین تصمیم وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار در رابطه با اوراق گام، شکسته نشود نمی‌توان انتظار گام بلندی در جهت رشد بیشتر از بازار سرمایه داشت.

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۴ آذر

کارشناسان عقیده دارند جو مثبت گروه خودرو به سایر صنایع نیز انتشار یابد و شاهد بازار متعادل اما مثبت‌تری نسبت به بورس امروز باشیم. در این شرایط توجه به ارزش و حجم معاملات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که رشد شاخص همیشه با افزایش ارزش معاملات همراه است.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.