ابهام در منشا حمله پهپادی به تاسیسات اصفهان؛ انکار پنتاگون، سکوت تل‌آویو و ادعای کی‌یف

به گفته یک مقام آمریکایی، ظاهرا اسرائیل پشت حمله پهپادها به کارگاه ایران بوده است.

به نقل از اکوایران، حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بزدلانه خواندن حمله پهپادی شنبه شب به تاسیسات صنایع دفاع، هدف آن را ناامنی منطقه دانست. تاکنون میزان خسارات و تلفات هنوز به صورت مستقل مشخص نیست؛ اما به گفته رسانه‌های داخلی، هیچ تلفات جانی‌ای گزارش نشده است.

علی‌رغم این‌که تل‌آویو متهم اول این حادثه به نظر می‌رسد، سخنگوی ارتش اسرائیل از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده است. اسرائیل بارها تهدید کرده بود که اگر در موضوع هسته‌ای و موشکی، دیپلماسی جواب ندهد حاضر است مستقیماً ایران را هدف بگیرد.

با این حال، علی‌رغم برخی گزارش‌ها، پاتریک رایدر، سخن‌گوی پنتاگون گفته هیچ نیروی آمریکایی‌ در حمله به ایران حضور نداشت. البته او از ارائه توضیحات بیش‌تر خودداری کرده است. در این شرایط، برخی مقامات آمریکایی به نقش اسرائیل در این حادثه اشاره کرده‌اند که اولین‌بار توسط وال‌استریت ژورنال، به استناد چند منبع ناشناس به آن اشاره شد. یکی از مقامات ایالات متحده به شرط ناشناس ماندن به رویترز گفت که ظاهراً اسرائیل در این حمله نقش داشته است. چند مقام دیگر نیز نقش واشنگتن در این حمله را رد کردند. چنان‌چه اسرائیل در حمله به ایران نقش داشته باشد، این اولین حمله از زمان آغاز دوره جدید نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو و بازگشت مجدد او به قدرت در ماه گذشته و در راس راست‌گراترین کابینه تاریخ اسرائیل خواهد بود.

تهران هنوز رسماً کسی را مقصر ماجرا ندانسته است؛ اما یک کارشناسی حقوقی در صداوسیما گفته که به احتمال زیاد اسرائیل مسئول حمله بوده است.

به نوشته الجزیره، حمله به کارگاه نظامی در ایران هم‌زمان با افزایش تنش‌های ایران و غرب بر سر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و اتهام‌ها علیه تهران به بهانه مشارکت در جنگ اوکراین است. امیرعبداللهیان در اظهارات تلویزیونی به خبرنگاران گفت: «چنین اقداماتی بر عزم کارشناسان ما برای پیشرفت در برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ما تأثیری نخواهد داشت».

اوکراین ایران را بارها به تأمین پهپادهای انتحاری برای مسکو متهم کرده است. میخایلو پودولیاک، دستیار ارشد رئیس‌جمهور اوکراین حادثه اصفهان را مستقیماً با پهپادهای ایرانی مرتبط پنداشته است. او در توییتی مدعی شده: «شبی انفجاری در ایران… به شما اخطار داده بودیم». ایران پیش از این صادرات پهپاد به روسیه را تأیید کرده، اما اعلام کرده بود که آن‌ها را پیش از شروع جنگ اوکراین فرستاده است. مسکو نیز استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی در اوکراین را تکذیب کرده است. با این حال اوکراینی‌ها مدعی هستند بقایای این پرنده‌ها نشان از اصلیت ایرانی آن‌ها دارد. هم‌چنین به‌دنبال اظهارات مشاور رئیس‌جمهور اوکراین و پذیرش تلویحی مداخله این کشور در حمله به تاسیسات وزارت دفاع در اصفهان، وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی، کاردار اوکراین را برای ارائه توضیح پیرامون ادعاهای مطرح شده از سوی پودولیاک احضار کرد.

وزارت دفاع ایران اعلام کرده که حمله شنبه‌شب ناموفق بوده و اجسام پرنده در تور دفاع هوایی مهار و منفجر شدند. تنها خسارت اندکی به سقف کارگاه وزارت در آنجا وارد شد. به گفته یک مقام نظامی منطقه، از ظاهر و اندازه پهپادها می‌شود فهمید که حمله از داخل ایران انجام شده بود. در روز شنبه نیز خبرگزاری ایرنا گزارش داد که یک کارخانه روغن موتور در تبریز گرفتار حریق شد.

ایران در گذشته نیز اسرائیل را متهم کرده بود که در داخل خاک ایران حملاتی را انجام می‌دهد. در ماه جولای، تهران اعلام کرد که یک تیم خرابکار از شبه‌نظامیان کرد را که برای اسرائیل کار می‌کردند دستگیر کرده است. به گفته مقامات، آن‌ها قصد منفجرکردن تأسیسات حساس در مرکز اصفهان را داشتند.

چندین مرکز حساس اتمی ایران در استان اصفهان قرار داشته و این استان مرکز برنامه غنی‌سازی ایران است. جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۱ اسرائیل را به خرابکاری در این مرکز متهم کرد. در چند سال گذشته نیز چندین انفجار و درگیری مسلحانه در اطراف این مراکز اتفاق افتاده است.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.