استقبال شورای نگهبان از اصلاح قانون انتخابات مبتنی بر سیاست‌های کلی

سخنگوی شورای نگهبان گفت: این شورا از اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مبتنی بر سیاست‌های کلی انتخابات استقبال می‌کند.

به نقل از ایرنا، هادی طحان نظیف روز دوشنبه در گفت‌و گویی درباره طرح «اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» گفت: برای شورای نگهبان متجلی شدن سیاست‌های کلی انتخابات در قالب قانون مهم است و فرقی نمی‌کند که آن در قالب طرح باشد یا لایحه.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته اقداماتی برای اصلاح قانون انتخابات صورت گرفت اما به نتیجه نرسید. البته دو اقدام به نتیجه رسید که یکی تصویب طرحی در سال ۹۸ در مجلس شورای اسلامی درخصوص شفافیت منابع مالی کاندیداها بود که در شورای نگهبان نیز مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد. سال گذشته نیز شورای نگهبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری شرایطی برای ثبت‌نام کاندیداها ابلاغ کرد.

سخنگوی شورای نگهبان البته بیان داشت: دو مصوبه آماده شده از سوی مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، نسبت به آن اصلاحاتی که باید صورت بگیرد ناچیز و کم است.

طحان نظیف بیان کرد: سیاست‌های کلی انتخابات، آسیب‌شناسی نظام انتخابات در چهار دهه گذشته است. شورای نگهبان به عنوان نهادی که متولی نظارت بر انتخابات است، در مقام عمل با آسیب‌هایی مواجه شده است که سرتیتر آن‌ها در سیاست‌های کلی انتخابات آمده است.

وی با ذکر مثالی افزود: موضوع پیش‌ ثبت‌نام در نظام انتخابات جایش خالی است. موقع ثبت‌نام انتخابات‌ها با انبوهی از ثبت‌نام‌کنندگان مواجه هستیم که شرایط ثبت‌نام ندارند. اگر پیش ثبت‌نام در نظر گرفته شود جلوی ردصلاحیت‌های برخی از افراد گرفته می‌شود. برخی از افراد ثبت‌نام می‌کنند که محکومیت کیفری دارند. اگر این موضوع در پیش‌ ثبت‌نام در نظر گرفته شود، فرد نمی‌تواند ثبت‌نام کند که با ردصلاحیت مواجه ‌شود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره زمان بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز گفت: طبق قانون کنونی ۲۰ روز زمان برای رسیدگی صلاحیت داوطلبان در نظر گرفته شده است که زمان کمی است؛ ما این نگرانی را داریم که در این مدت کم، حقی از افراد ضایع شود. برای شورای نگهبان سخت است که در مدت زمان اندکی به رسیدگی صلاحیت داوطلبان بپردازد.

طحان نظیف با تاکید بر اینکه موضوعاتی در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نیاز به روزآمدسازی دارد، گفت: سیاست‌های کلی انتخابات، راهکاری برای حل مسائل و مشکلاتی است که امروز به آن مواجه هستیم. همانطور که همگان می‌بینیم عمده تبلیغات در انتخابات‌ها از فضای فیزیکی به فضای مجازی منتقل شده است. اما قوانینی که در حوزه تبلیغات وجود دارد بیشتر مربوط به فضای حقیقی است تا فضای مجازی.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه آنچه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات است و از جزئیات آن اطلاعی نداریم، گفت: شورای نگهبان از اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مبتنی بر سیاست‌های کلی انتخابات استقبال می‌کند. در بندهای ۱۸ گانه سیاست‌های کلی انتخابات‌ به موضوعات گوناگونی پرداخته شده که هر کدام بر مبنای آسیب‌شناسی است.

وی در پایان به بندی از سیاست‌های کلی انتخابات در مورد فعالیت‌های احزاب و تشکل‌های سیاسی اشاره و خاطرنشان کرد: در انتخابات‌ها با احزاب یک شبه‌ای مواجه هستیم که از مردم رای می‌گیرند و پس از آن پاسخگویی ندارند. در سیاست‌های کلی انتخابات به وظایف احزاب و تشکل‌های سیاسی اشاره شده است که باید در متون قانونی، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها تجلی یابد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.