احتمال حضور ایران در نشست روسیه، ترکیه و سوریه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در یک سخنرانی عمومی در شهر بیلیجیک در غرب این کشور گفت که مشارکت ایران در نشست سه جانبه روسیه، ترکیه و سوریه «ممکن» است.

اردوغان در حالی از امکان حضور ایران در نشست سه جانبه روسیه، ترکیه و سوریه سخن گفته است که نیرو‌های نظامی ایران هم‌زمان با آغاز جنگ داخلی در سوریه، حضور چشمگیری در این کشور داشته‌اند. تهران پس از آنکه از بشار اسد، رئیس حمهوری سوریه در جنگ داخلی این کشور حمایت کرد، به یکی از متحدان اصلی دمشق تبدیل شد.»

بنا به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان در سخنان خود گفت: «هر چند که اکنون به نتیجه‌ای که می‌خواهیم در تحولات شمال سوریه نرسیده‌ایم، بیایید دیدار سه جانبه روسیه، ترکیه و سوریه را برگزار کنیم. ممکن است ایران نیز در آن مشارکت داشته باشد. ایران نیز شرکت کند.»

رئیس‌جمهوری ترکیه پیشتر از نشست احتمالی سه جانبه میان خود و روسای جمهور روسیه و سوریه خبر داده بود. اما هم‌زمان برخی از تحلیلگران سیاسی امکان دیدار اسد با اردوغان را پیش از برگزاری انتخابات سراسری ترکیه ضعیف دانستند.

ترکیه پس از آنکه از شورشیان مخالف اسد در جنگ داخلی سوریه حمایت کرد، به دشمن قسم خورده این کشور تبدیل شد. اما در اواخر ماه دسامبر، وزرای دفاع ترکیه و سوریه مذاکرات مهمی را با میزبانی روسیه انجام دادند که نخستین نشست از سال ۲۰۱۱ بود.

اردوغان در شهر بیلیجیک در غرب ترکیه گفت: «به این شکل دیدار‌های خود را انجام دهیم و منطقه به آرامش برسد. ما در اینجا به نتیجه رسیدیم و می‌رسیم.»

رئیس جمهوری ترکیه در حالی بار دیگر بر لزوم دیدار سران این سه کشور تاکید کرده است که پیش از این بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه گفته بود که بهبود روابط دمشق با آنکارا با «پایان اشغالگری» بخش‌هایی از خاک سوریه توسط ترکیه امکان‌پذیر است.

اسد در دیدار الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه همچنین گفته بود که این نشست‌ها برای اینکه «مثمر ثمر» باشند، باید بر اساس هماهنگی و برنامه‌ریزی سوریه و روسیه و با هدف «پایان دادن به اشغالگری و توقف حمایت از تروریسم» باشند.

اینک مشخص نیست که سخنان اردوغان مبنی بر امکان مشارکت ایران در نشست سه جانبه ترکیه، روسیه و سوریه، با هماهنگی دمشق و مسکو بیان شده یا دیدگاه شخصی او بوده است.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.