رئیسی: افتخار می‌کنیم به تولید موشکی که دنیا را خیره می‌کند

رییس جمهور گفت: ما به این که دوستان عزیز امروز محصول موشکی را تولید می‌کنند که دنیا را خیره می‌کند، افتخار می‌کنیم.

سیدابراهیم رئیسی که در قالب دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی، به استان آذربایجان شرقی سفر کرده است، امروز (پنجشنبه، ۱۸ خرداد) در جشن کارگری احیای ۲۲۰ واحد تولیدی صنعتی آذربایجان شرقی که در کارخانه ماشین سازی تبریز با تقدیر از دست اندرکاران احیای این واحدها و به خصوص احیای کارخانه ماشین سازی برگزار شد، گفت: این مجموعه به دست توانای کارگران و مهندسان گرامی امروز تولید بسیار بالایی دارد.

وی خطاب به کارگران زحمتکش کارخانه ماشین سازی، افزود: تلاش‌های شما در عرصه تولید نشان می‌دهد که انسان‌های با اراده‌ای هستید و دستان توانایی دارید که جای تقدیر دارد.

وی تاکید کرد: مجموعه ماشین سازی یک کار زیرساختی برای صنعت می‌کند. صنعت ما به چنین مجموعه‌ای نیاز دارد.

رئیسی خطاب به کارگران با بیان این‌که با قوت برای تجهیز این مجموعه تلاش کنید، گفت: این کارخانه از بخش خصوصی گرفته شده است، اگر این بخش خصوصی توانا بود، می‌توانست به درستی خصوصی سازی کند، آورده خود را برای توسعه کارخانه خرج کرده و نیروهای توانمند را به کار بگیرد اما آنچه که اتفاق افتاد متفاوت بود و فقط آمده بود تا کارگران بیشتری را بیکار و ماشین آلات را از کار بیندازد و از ماشین سازی فقط یک زمین بماند.

وی افزود: قرارمان این بود که خصوصی سازی باعث افزایش اشتغال، تولید، علم و فناوری شود و به صنعت و تولید کمک کند.

وی با اشاره به بازدید قبلی خود از مجموعه ماشین سازی، ادامه داد: خرسند هستم که چهره کارگران این بار بسیار متفاوت است. از شما کارگران زحمتکش تشکر می‌کنم چرا که با اراده شما این کار توانست انجام بگیرد و بنده و امثال من باید خدمتگزاری خودمان را انجام دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به بازدید از غرفه تولیدات شرکت‌های احیا شده در این مراسم، اظهار کرد: برخی از این کارخانجات و واحدهای تولیدی حتی تا ۳۰۰نفر کارگر را خدمت گرفته‌اند و مهم این بود که همگی می‌گفتند هنوز در آغاز راه بوده و قصد دارند خط تولید خود را افزایش داده و کارگران به اشتغال گرفته را چند برابر کنند و با کمک دولت، می‌توانند محصولات بهتر و بیشتری را با امکانات دریافتی عرضه کنند.

وی افزود: آنچه که امروز شهدا و سرداران بزرگی چون شهید باکری‌ها به ما آموختند آن است که ما می‌توانیم. دیروز سنگر ما در مقابل رژیم صدامی بود و اما امروز سنگر ما، کارخانه‌ها و صنایع در تبریز و جای جای کشور است. دشمن نمی‌خواهد که تولید، درآمد، اشتغال، استقلال و اقتصاد مقاومتی در کشور داشته باشیم و روی پای خود بایستیم بلکه می‌خواهد بیکاری در کشور ما باشد اما ملت ما در تبریز، آذربایجان و کشور اراده کرده‌اند تا مستقل زندگی کند و با لطف خدا امروز می‌گوییم که ما می‌توانیم.

وی خطاب به کارگران گفت: شما نشان دادید که هم دانش پایه و هم فناوری پایه را دارید و دانایی را به توانایی ضمیمه می‌کنید. اگر دانایی به توانایی ضمیمه شود، محصولش می‌شود همان ماشین تولیدی که امروز زیرساخت صنعت کشور را تامین می‌کند.

رئیسی با اشاره به تعداد کارگران استان آذربایجان شرقی افزود: واحدهای تولیدی استان و کشور نیازمند مساعدت دولت هستند از سویی محصولات استاندارد قابل ارائه در منطقه و بسیاری از کشورها را تولید می‌کنند که بسیاری از کشورها مشتاق دریافت این محصولات بوده و متقاضیان صنایع بسیاری در منطقه برای این محصولات وجود دارد.

وی با اشاره به بازدید خود از چرمشهر تبریز، گفت: صنعت چرم و کیف و کفش تبریز که یکی از محصولات باکیفت در تبریز است می‌تواند عرضه شود.

وی ادامه داد: کارهایی که امروز در حوزه تولید در حال انجام است، در واقع تولید قدرت است. ما به ساخت موشک افتخار می‌کنیم و به این‌که امروز دوستانی هستند که در عرصه موشکی و صنایع دفاعی عالم را خیره می‌کنند، افتخار داریم ولی یکی از ارکان قدرت نیز بحث تولید است.

رئیس جمهور با تاکید بر این‌که دولت و مجلس مکلف به حمایت از واحدهای تولیدی هستند، گفت: ماموریت ما این است که با تمام وجود از کسانی که در عرصه تولید تلاش می‌کنند، حمایت مالی، حقوقی، قضایی داشته باشیم.

وی با اشاره به کارگرانی که مشکلات خود را مطرح کردند، افزود: شما با دقت کار خود را ادامه دهید و نگران آینده نباشید. آینده برای کارگران و فعالان عرصه است و ما با همه وجود کاری می‌کنیم تا حقوقی از صنعتگر و کشاورزی ضایع نشود.

وی با اشاره به نامگذاری شعار سال جاری از سوی مقام معظم رهبری، ادامه داد: ما برخلاف برخی کشورها، تورم را با رکود دنبال نمی‌کنیم بلکه مهار تورم را با رشد تولید دنبال می‌کنیم. تولید داروی بسیاری از دردهای اقتصادی است و با افزایش تولید، شاهد افزایش درآمدزایی، اشتغال و صادرات خواهیم بود.

رئیسی با بیان این‌که با احیای این ۲۲۰ واحد، هزاران شغل ایجاد شد و هزاران شغل دیگر نیز بعد از این ایجاد خواهد شد، گفت: این تعداد واحد احیا شده فقط در حوزه صنعت است. واحدهای بسیار دیگری نیز هستند که در عرصه کشاورزی، گردشگری و اقتصادی استان آذربایجان شرقی فعال شده‌اند و شاید ۲۵۰ مورد از همین موارد در سایر حوزه ها داریم.

وی با بیان این‌که با اشتغال سرپرست خانواده‌ها، تبسم بر لبان خانواده‌ها نقش می‌بند و وقتی بیکاری است همه ناراحت هستند، ادامه داد: در ابتدای راه هستیم و هنوز راه بسیاری داریم. نشاط اجتماعی خانواده‌ها در گرو کار و تلاش است که با احیای واحدها این امر اتفاق می‌افتد.

در این مراسم، مسائل و مشکلات کارگری و شرکت‌های تولیدی صنعتی از جمله خروج کارخانه ماشین سازی از پرونده خصوصی سازی، فرسودگی برخی دستگاه‌ها، تامین امنیت شغلی کارگران توسط یکی از کارگران مجموعه ارائه شد.

کارخانه ماشین سازی تبریز جزو کارخانه‌هایی است که بر اثر خصوصی سازی اشتباه به یک کلاهبردار واگذار شده بود. قربانعلی فرخزاد که کارخانه را به ثمن بخس خریده بود و در سال ۹۷ و در جریان ارزپاشی رانتی، چند صد میلیون به عنوان تأمین تجهیزات و ماشین آلات گرفته بود اما آن ارز را وارد بازار آزاد کرده و یا کالای دیگری وارد کرده بود.

رسیدگی به اتهامات فرخزاد در سال ۹۸ و در زمان ریاست آیت الله رئیسی بر قوه قضائیه انجام گرفت و این فرد به حبس و رد مال و جریمه محکوم شد. در همان سال، آیت الله رئیسی از کارخانه ماشین سازی بازدید کرد و با مشاهده وضعیت نابسامان کارخانه، کارگران بیکار شده و چندین ماه حقوق معوق، دستور بررسی سلب مالکیت به علت نداشتن اهلیت و صلاحیت مالک را داد.

کار طبق روال قانونی پیش رفت و سلب مالکیت انجام شد. امروز کارگران ماشین سازی از حدود ۸۰۰ نفر در سال ۹۸ به ۲۱۰۰ نفر رسیده و حقوق عقب مانده در کارخانه وجود ندارد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.