نبرد بزرگ در فینال لیگ قهرمانان اروپا/ منچسترسیتی – اینتر؛ شلیک نهایی در استانبول

امشب ورزشگاه آتاتورک شهر استانبول در حالی میزبان فینال لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲ است که منچسترسیتی از انگلیس برای کسب نخستین جام آمده و اینتر در پی چهارمین جام قهرمانی است.

امشب ورزشگاه المپیک آتاتورک در استانبول ترکیه میزبان بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین دیدار فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲ فوتبال اروپاست. منچسترسیتی و اینتر در دیدار فینال لیگ قهرمانان اروپا به مصاف هم خواهند رفت و شیمون مارسینیاک لهستانی هم قضاوت این دیدار را برعهده خواهد داشت.

منچسترسیتی؛ تحقق آرزوی ۱۵ ساله

سپتامبر ۲۰۰۸ که شیخ منصور وارد باشگاه منچسترسیتی شد، بی‌شک یکی از دیدگاه‌هایش رساندن این تیم به قهرمانی لیگ برتر انگلیس و سپس لیگ قهرمانان اروپا بود. برای تحقق آرزوی اول خیلی صبر نکرد، اما حالا ۱۵ سال است که خواب دومی را می‌بیند! وقتی که از چند مربی گذر کردند و به پپ گواردیولا رسیدند، مشخص بود که آوازه بین‌المللی این مرد کاتالان برای‌شان اهمیت داشته. اما گواردیولا هم بیشتر در مسابقات داخلی موفق  بود، تا این که بعد از ۵ سال سیتی را به فینال لیگ قهرمانان رساند؛ فینالی که البته به چلسی باختند. حالا دومین شانس سیتی در سال ۲۰۲۳ پیش روی‌شان قرار گرفته و شاید استانبول شهر آرزوهای شیخ منصور، پپ گواردیولا و ستاره‌های آبی‌آسمانی‌پوش باشد. منچسترسیتی این فصل به آرامی اوج گرفت و در پایان فصل قهرمان لیگ برتر و جام حذفی شد. حالا برای کسب سه‌گانه فقط یک برد مقابل اینتر نیاز دارند. تجربه گرانبها از  شکست در فینال قبلی به کمک پپ و شاگردانش خواهد آمد؟

اینتر؛ بلعیدن یک طعمه بزرگ!

اینتر سورپرایز فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲ لیگ قهرمانان اروپا بود. نه این که نراتزوری تیم بزرگی نباشد یا روی آن نشود حساب کرد، اما در شرایطی تا فینال پیش آمدند که شاید در پیش‌بینی‌ها شاید حتی بین ۱۰ تیم برتری که تصور می‌شد در فینال حاضر باشد هم قرار نمی‌گرفتند. از طرفی فصل پرنوسان تیم سیمونه اینزاگی باعث شد تا حتی زمزمه برکناری او به گوش برسد و از طرف دیگر از مرحله گروهی به‌سختی و با پشت سر گذاشتن بارسلونا بالا آمدند. با این حال اینزاگی به‌خوبی تیمش را جمع کرد و حالا باید بزرگ‌ترین طعمه را شکار کنند. اینتر با ۷ برد در ۸ هفته پایانی در لیگ شرایط خوبی داشت و در نیمه‌نهایی هم دربی را برد. شاید این که تا فینال چالشی با قدرت‌های اول فعلی اروپا نداشته‌اند، برای‌شان مشکل‌ساز شود. افعی‌ها با حذف پورتو، بنفیکا و میلان به فینال رسیده‌اند و قرار گرفتن مقابل سیتی ویرانگر برای‌شان دشوار خواهد بود. با این حال عملکرد دفاعی اینتر در فصل جاری بهترین بوده و در فینال هم محک بزرگی خواهد خورد. آیا اینزاگی می‌تواند به اولین جام اروپایی‌اش دست پیدا کند؟

آخرین جدال
منچسترسیتی و اینتر در دیدارهای رسمی به مصاف هم نرفته‌اند، اما آخرین مصاف‌شان دیداری دوستانه در سال ۲۰۱۱ در دوبلین ایرلند بوده که سیتیزن‌ها با نتیجه ۳-۰ پیروز شدند. بالوتلی، ژکو و جانسون در آن دیدار برای سیتی گلزنی کردند.

آمار بازی
۰) منچسترسیتی همچنان در آرزوی قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپاست. سیتیزن‌ها فقط یک فینال را در سال ۲۰۲۱ تجربه کرده‌اند که چلسی شکست‌شان داد تا دست‌شان به جام نرسد.
۳) اینتر با ۳ قهرمانی هشتمین تیم پرافتخار تاریخ لیگ قهرمانان اروپا به شمار می‌رود. افعی‌ها در مجموع ۵ مرتبه راهی فینال شده‌اند که آخرین بار سال ۲۰۱۰ در فینال با شکست بایرن‌مونیخ به جام رسیدند.
۱۴) رئال‌مادرید با ۱۴ قهرمانی پرافتخارترین تیم لیگ قهرمانان اروپا به شمار می‌رود. قهرمان فصل گذشته در نیمه‌نهایی به‌دست منچسترسیتی کنار رفت.
۱۴) انگلیسی‌ها با ۱۴ قهرمانی دومین کشور پرافتخار لیگ قهرمانان بعد از اسپانیا هستند که ۱۹ قهرمانی داشته. ایتالیا هم ۱۲ مرتبه به قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا رسیده است.
۲۸) با ۲۸ حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپا (که با حضور اینتر ۲۹ مرتبه خواهد شد) ایتالیایی‌ها دومین تیم باسابقه این نبرد هستند. اسپانیا ۳۰ مرتبه یک تیم در فینال داشته و انگلیس هم ۲۵ مرتبه فینال را تجربه کرده است.
۳) در ۳ فینال اخیر ۳ تیم از ۳ کشور متفاوت قهرمان شده‌اند و اگر اینتر به جام برسد، ۴ کشور متفاوت خواهد شد. ۳ قهرمان اخیر لیگ قهرمانان رئال‌مادرید، چلسی و بایرن بوده‌اند.
۱) هم اینتر برای نخستین مرتبه در فینال لیگ قهرمانان اروپا به مصاف تیمی انگلیسی خواهد رفت و هم منچسترسیتی نخستین فینالش مقابل تیمی ایتالیایی را تجربه خواهد کرد.
۴) ۴ مرتبه فینال لیگ قهرمانان اروپا بین تیم‌های انگلیسی و ایتالیایی برگزار شده است. نکته جالب این است که هر ۴ مرتبه تیم انگلیسی لیورپول بوده که ۲ مرتبه قهرمان شده و ۲ مرتبه هم در نهایت به مقام نایب‌قهرمانی رسیده است.
۱۶) آخرین مرتبه که فینال بین تیم‌های انگلیسی و ایتالیایی برگزار شد به سال ۲۰۰۷ یعنی ۱۶ سال قبل برمی‌گردد که میلان در دیدار نهایی مقابل لیورپول با نتیجه ۲-۱ پیروز و قهرمان شد.
۶) منچسترسیتی می‌تواند ششمین تیم انگلیسی باشد که قهرمان لیگ قهرمانان اروپا می‌شود. پیش از سیتی، تیم‌های لیورپول، منچستریونایتد، چلسی، ناتینگام‌فارست و استون‌ویلا به این جام دست پیدا کرده‌اند.
۳) از تیم‌های ایتالیایی، فقط ۳ تیم میلان، اینتر و یوونتوس تجربه قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را داشته‌اند.
۲) منچسترسیتی و اینتر ۲ مرتبه به مصاف هم رفته‌اند که هردو بازی دوستانه بوده است. سال ۲۰۱۰ اینتر پیروز شد و سال ۲۰۱۱ سیتی.
۱۶) منچسترسیتی ۱۶ مرتبه مقابل تیم‌های ایتالیایی قرار گرفته که ۶ برد، ۶ تساوی و ۴ شکست حاصل کارش بوده است. آخرین حریف ایتالیایی سیتی، آتالانتا بوده که نوامبر ۲۰۱۹ مقابل این تیم به تساوی ۱-۱ رسیدند.
۴۰) اینتر ۴۰ مرتبه مقابل تیم‌های انگلیسی قرار گرفته که در کارنامه‌اش ۱۶ برد، ۶ تساوی و ۱۸ شکست ثبت شده است. آخرین حریف اینتر، لیورپول بود که با وجود برتری در مرحله یک‌هشتم نهایی فصل قبل با توجه به شکست بازی رفت حذف‌شان کرد.
۲) پپ گواردیولا ۲ مرتبه همراه بارسلونا قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده و در صورت کسب جام، دومین سرمربی پرافتخار بعد از کارلو آنچلوتی خواهد شد. پپ از سال ۲۰۱۱ به بعد به این جام نرسیده است.
۳۱) منچسترسیتی با ۳۱ گل زده بهترین خط حمله لیگ قهرمانان اروپا را در اختیار داشته، در حالی که اینتر با ۱۹ گل زده تیم ششم است.
۸) اینتر با ۸ کلین‌شیت بهترین عملکرد دفاعی را در لیگ قهرمانان اروپا داشته، در حالی که منچسترسیتی در ۷ بازی دروازه‌اش را بسته نگه داشته است.
۱۲) ارلینگ هالند ستاره ۱۲ گله منچسترسیتی آقای‌گل لیگ قهرمانان اروپا خواهد شد. او پیش از این آقای‌گل لیگ برتر انگلیس هم شده بود.
۷) در صدر جدول برترین پاسورهای لیگ قهرمانان اروپا هم یک سیتیزن دیگر قرار دارد. کوین دی‌بروینه ۷ پاس‌گل داده، در حالی که فدریکو دی‌مارکو با ۵ پاس‌گل شاید بتواند به او برسد.

مصدومان و محرومان
منچسترسیتی که برای دومین مرتبه در فینال لیگ قهرمانان اروپا حاضر خواهد بود، برای فینال استانبول هیچ مصدوم یا محرومی ندارد و پپ گواردیولا می‌تواند با آسایش خاطر ترکیب تیمش را بچیند. اما سیمونه اینزاگی مشکلاتی برای این فینال خواهد داشت. هنریخ مخیتاریان که در مرحله نیمه‌نهایی مصدوم شد دوران مصدومیت را پشت سر گذاشته، اما احتمالاً به دلیل ناآماده بودن در ترکیب اینتر قرار نخواهد گرفت. خواکین کورئا هم در فینال جام‌حذفی آسیب دید و وضعیتش برای حضور در فینال مقابل سیتی مشخص نیست.

ترکیب احتمالی دو تیم
منچسترسیتی:
ادرسون، واکر، دیاس، آکه، سیلوا، استونز، رودری، گریلیش، دی‌بروینه، گوندوغان و هالند
اینتر: اونانا، دارمیان، آچربی، باستونی، دامفریس، بارلا، چالهان‌اوغلو، بروزوویچ، دی‌مارکو، ژکو و مارتینس

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.