پیش بینی بورس فردا یک‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

بورس تهران در شروع سومین هفته از خرداد ماه، شروع پرعرضه‌ای داشت و نماگرها بیش از ۳ درصد کاهش یافتند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس تهران امروز و پس از گذشت یک هفته نیمه تعطیل، کار خود را با شرایط سختی آغاز کرد و از همان ابتدای معاملات شاهد فشار فروش نسبتا زیادی در اکثر صنایع و نمادها بودیم و این روند تا انتها نیز ادامه داشت به طوری که بیش از ۸۵ درصد نمادها در محدوده منفی به کار خود پایان دادند. شاخص کل بورس در شروع سومین هفته از خرداد ماه، کار خود را با یک کاهش ۳.۲۱ درصدی به پایان رساند و بار دیگر شاهد عقب‌نشینی این نماگر به محدوده ۲.۲۱۵ میلیون واحدی بودیم. شاخص هم‌وزن نیز که امروز شدت عرضه بیشتری را تجربه می‌کرد، با یک کاهش ۳.۳۳ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد سهام نیز با ثبت عدد ۸۴۰۰ میلیارد تومانی وضعیت مناسبی نداشت و شاهد خروج پول سنگین ۱۸۵۷ میلیارد تومانی بودیم.

کارشناسان دلایل مختلفی را برای شدت عرضه‌ها در بازار امروز و کاهش سنگین نماگرهای اصلی تالار شیشه‌ای عنوان می‌کنند اما در این بین به نظر می‌رسد که دو دلیل، اثرگذاری بسیار بیشتری را در این موضوع داشته‌ و نگرانی‌ها را از احتمال تشدید ناملایمتی‌ها برای بورس افزایش داده‌اند. از سمت دیگر کاهشی که امروز شاخص کل بورس به ثبت رساند، وضعیت تکنیکالی بازار را نیز در محدوده ضعیف‌تری قرار داده و این اتفاق نیز می‌تواند کار را برای روزهای پیش رو سخت‌تر از قبل کند. در ادامه با بررسی عوامل مهم و اثرگذار بر روندهای روزانه و همچنین شرایط تکنیکالی شاخص کل بورس، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

ترس بورسی از نامه ایرانخودرو

روز چهارشنبه هفته گذشته بود که ایرانخودرو با انتشار نامه‌ای خطاب به سازمان بورس، خبری دردناک و نگران‌کننده را به بازار سرمایه تزریق کرد. قصه از جایی شروع شده بود که طی تلاش‌های صورت گرفته از سمت سازمان بورس و مذاکراتی که با دولت صورت گرفته بود، مقرر شد که دولت زیان تحمیل شده بر شرکت‌ها به واسطه قیمتگذاری دستوری را جبران کند و همین امید موجب شد تا ایرانخودرو در صورت‌های مالی ۹ ماهه سال ۱۴۰۱، سود قابل توجهی را به عنوان مطالبه از دولت شناسایی کند اما نامه‌ای که هفته گذشته منتشر شد خبرهای خوشی را به همراه نداشت.

در نامه ایرانخودرو به سازمان بورس ذکر شده است که در نهایت دولت پرداخت این زیان وارد شده به شرکت را قبول نکرده و ایرانخودرو به ناچار ۲۰ هزار میلیارد تومان از سود خود را در ۹ ماهه سال گذشته تعدیل و کاهش داده است. این موضوع از آن جهت برای بورس تهران اهمیت دارد که بحث قیمتگذاری دستوری در بسیاری از صنایع همچنان تداوم داشته و نشانی از رفع آن نیز دیده نمی‌شود. سیاست‌گذاری دستوری و کنترلی نه تنها در شرکت‌هایی مانند خودروسازی، لاستیک، شوینده و… پابرجاست بلکه حتی شرکت‌های بزرگ کشور که محصولات خود را در بورس کالا به فروش می‌رسانند، مدتی است که با مداخلات زیادی مواجه شده‌اند و تمامی این‌ها خبر از تلاطم‌های شدید در سیاستگذاری اقتصادی کشور دارد که در همان ابتدا بیشترین آسیب را به شرکت‌های مختلف وارد می‌کند.

کاهش دلار و بازارهای جهانی

یکی از دلایل روند صعودی مساعدی که در بورس تهران از ابتدای اسفند ماه سال گذشته ایجاد شده بود، رشد قیمت دلار، افزایش نرخ فروش محصولات در بورس کالا و بهبود قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی بود که توانست روند سهام را صعودی کند. اکنون اما شرایط متفاوت‌تر از فصل زمستان سال گذشته دنبال می‌شود. نرخ دلار در بازار آزاد به زیر ۵۰ هزار تومان کاهش یافته، سیاست‌های حاکم بر بورس کالا کنترل‌گری بیشتری را نشان می‌دهد و قیمت کامودیتی‌ها نیز افت نسبتا زیادی را تجربه کرده‌اند و چشم‌اندازها از اقتصاد جهانی نیز شرایط سخت‌تری را نشان می‌دهد.

از این رو انتظار می‌رود که عملکرد عملیاتی و مالی شرکت‌ها در فصل بهار ۱۴۰۲ به خوبی فصول گذشته نباشد و همین موضوع چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها را با چالش بیشتری نسبت به قبل همراه می‌کند که می‌تواند تقاضا برای خرید سهام را نیز کاهش دهد.

روز حساس تکنیکالی شاخص بورس

نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس نشان می‌دهد که کندل سرخ رنگ امروز، بار دیگر به زیر یکی از نسبت‌های فیبوناچی نفوذ کرده و این اتفاق می‌تواند به تداوم فشار فروش اضافه کند. با این حال اما هنوز امیدها به برگشت به صورت کامل از بین نرفته و برای تایید این شکست به یک کندل دیگر نیاز است. بنابراین معاملات بورس فردا می‌تواند بسیار بااهمیت باشد و در صورت برگشت تقاضا می‌توان به عدم کاهش بیشتر امیدوار بود.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده در بالا و شرایطی که در حال حاضر حواشی بورس تهران را فراگرفته است، پیش بینی می‌شود که بورس فردا نیز روز پرعرضه‌ای را سپری کند و ممکن است که در انتهای معاملات شاهد برگشت تقاضا برای خرید سهام باشیم.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.