فعالیت‌های زنان معطوف به انتخابات نیست

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت: در ماه‌های آینده شاهد برگزاری انتخابات مجلس خواهیم بود و فعالیت‌های زنان نیز معطوف به انتخابات است٬ ولی منحصر به آن نیست.

فخرالسادات محتشمی‌پور در نشست خبری که در رابطه با سمینار ملی زنان در تاریخ مجالس ایران صبح امروز برگزار شد٬ گفت: سیمنار ملی زنان در تاریخ مجالس ایران روز سه شنبه از ساعت ۸:۳۰ دقیقه در دانشکده حقوق و علوم‌ سیاسی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه بحث توسعه همه‌جانبه و متوازن برای همه کشور‌ها و ملت‌ها مطلوب است و آنها برای دستیابی به آن تلاش می‌کنند٬ اظهار داشت: در کشور ما روند دستیابی به این مسئله به خوبی باید طی شود؛ به شرط آنکه دولت اعتدال نیز این آرمان را به خوبی پیگیری کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه در دوره‌ اصلاحات توسعه سیاسی مورد توجه قرار گرفت، اظهار داشت: در برنامه چهارم توسعه بحث توسعه متوازن و همه‌جانبه مطرح شد و وزارت کشور نیز مسئول پیگیری این امر شد. با این حال باید دانست که دولت به تنهایی نمی‌تواند در این خصوص گام بردارد و لازمه آن حمایت و مشارکت نهادهای مدنی است و در بحث توسعه سیاسی نیز نقش احزاب و جمعیت‌های سیاسی مطرح است.

محتشمی‌پور نقطه اوج حرکت دولت اصلاحات برای توسعه سیاسی را تشکیل خانه احزاب دانست و تصریح کرد: در آن زمان همه احزاب چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا؛ به عضویت این تشکل و نهاد مدنی درآمدند اما متاسفانه در دولت بعد نه تنها بحث احزاب فراموش شد و مورد بی‌مهری قرار گرفت٬ بلکه خانه احزاب نیز پلمپ شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با روی کار آمدن دولت یازدهم مجددا بحث توسعه سیاسی و توجه به نقش احزاب و نهادهای مدنی موردتوجه قرار گرفته است و دولت تلاش می‌کند در راستای قانون اساسی شرایط را برای آزادی‌های سیاسی و فعالیت احزاب فراهم آورد.

این پژوهشگر حوزه زنان با اشاره به برگزاری سمینار ملی زنان در تاریخ مجالس ایران خاطرنشان کرد: امیدواریم برگزاری سیمنار ملی زنان در تاریخ مجالس ایران بتواند به توسعه کشور و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زنان کمکی بکند.

محتشمی‌پور با یادآوری اهمیت مشارکت سیاسی آحاد جامعه و بخصوص زنان ابراز داشت: بهار عمر احزاب٬ انتخابات است و ما در ماه‌های آینده شاهد برگزاری انتخابات مجلس خواهیم بود و فعالیت‌های زنان نیز معطوف به انتخابات است٬ ولی منحصر به آن نیست و تلاش می‌کنیم به افزایش مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف و به‌ویژه در عرصه سیاسی کمک کنیم.

وی با بیان اینکه مشارکت سیاسی زنان بی‌نیاز از پژوهش و استفاده از تجارب تاریخی و اجتماعی پیشین نیست، یادآور شد: ما برای فعالیت و مشارکت زنان نیازمند مشارکت علمی و سیمنارهای علمی هستیم و خوشبختانه جمعیت زنان نواندیش مسلمان نیز به عنوان یک نهاد سیاسی قبول کرد ما را در برگزاری این کنگره علمی و ملی همراهی کنند٬ اما باید یادآور شوم برای برگزاری این کنگره بی‌نیاز از جامعه دانشگاهی نبودیم و نمی‌خواستیم منحصر به احزاب بماند و به همین خاطر نقش و جایگاه زنان را هم در مجالس ایران از دید دانشگاهی مورد بررسی قرار دادیم.

دبیر اجرایی سمینار ملی زنان در تاریخ مجالس ایران با اشاره به وضعیت زنان در عرصه سیاسی بیان کرد: متاسفانه زنان در مجالس مشروطه حضور نداشتند و امروز نیز در وضعیت نامطلوب و نامناسبی در حوزه زنان قرار داریم. باید بگویم اگر ما در شرایطی بودیم که زنان ما در شرایط مناسبی بودند٬ جای دلخوری وجود نداشت٬ ولی ما در شرایطی هستیم که زنان توانمند، باتجربه و با ظرفیت بسیاری در جامعه حضور دارند ولی به دلیل سیاست‌های اشتباهِ تصمیم‌گیران شاهد حضور کمتر زنان در عرصه‌های سیاسی هستیم.

وی با بیان اینکه معاونت زنان ریاست جمهوری، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، بنیاد باران، بنیاد امید ایرانیان، انجمن زنان روزنامه‌نگار، مرکز اسناد و کتابخانه ملی و… در برگزاری سمینار ملی زنان در تاریخ مجالس ایران مشارکت دارند٬ عنوان کرد: ما امیدوار هستیم که با همراهی دانشگاه تهران بتوانیم این سمینار را به نحو شایسته‌ای برگزار کنیم.

محتشمی‌پور اضافه کرد: سخنران افتتاحیه این سیمنار علمی خانم شهیندخت مولاوردی معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور خواهد بودو پیام‌هایی از مسئولان و اشخاص نیز در آن قرائت خواهد شد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.