کری: آمریکا سرنگونی حکومت سوریه را در دستور کار خود ندارد

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: آمریکا و شرکای این کشور سرنگونی حکومت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را دردستور کار خود ندارند.

کری که با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار می کرد؛ در جمع خبرنگاران در مسکو خاطرنشان کرد، آمریکا و شرکایش برای تغییر حکومت سوریه تلاش نمی کنند.

وی با اشاره به گفت و گوی مفصل خود با رئیس جمهوری روسیه درباره مساله سوریه افزود: به ولادیمیر پوتین گفتیم که معتقدیم اسد امکان باقی ماندن در مقام رهبر سوریه را ندارد. اما امروز تلاش های خود را بر اختلافات با روسیه متمرکز نمی کنیم و اصرار نداریم که حتما باید در مورد بشار اسد اقدام صورت گیرد. توجه خود را به روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه متمرکز کرده ایم.

وزیر خارجه آمریکا افزود: با رئیس جمهوری روسیه در باره ضرورت افزایش تلاش ها برای دستیابی به راهکار سیاسی مساله سوریه گفت و گو کردیم. در مورد برگزاری نشست گروه حامیان سوریه گفت و گو کردیم تا تحت نظارت سازمان ملل آنچه مذاکره کرده ایم تایید شود و نیز گامهای لازم برای حل و فصل سیاسی بررسی شود تا آتش بس در سوریه برقرار شود. وی خاطرنشان کرد، واشنگتن در باره رویکرد اصلی در مساله سوریه با مسکو اتفاق نظر دارد از جمله این که معتقدیم این کشور باید یکپارچه بماند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین یادآوری کرد که واشنگتن برای همکاری با مسکو به منظور ضربه زدن به گروه تروریستی داعش و شکست دادن آن آمادگی دارد. وی افزود: در این رابطه با رئیس جمهوری روسیه گفت و گوی مهمی داشتیم و معتقدیم که همکاری موثر دو کشور در این زمینه (مبارزه با داعش) به نفع جامعه جهانی خواهد بود.

کری گفت: با وجود اختلافات موجود میان روسیه و آمریکا، توانستیم ثابت کنیم که هر گاه دو کشور در یک مسیر حرکت کنند می توان به پیشرفت دست یافت.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.