زندگی سبز با «چای سبز»

چای سبز فواید بسیاری دارد که اهمیت به استفاده از آن در زندگیِ روزانۀ ما می تواند درصد بسیاری از بیماری ها و آسیبهای جسمی و روحی را کاهش دهد.

مصرف روزانه چای سبز، از حملات قلبی و ابتلا به انواع سرطان جلوگیری می‌کند. همچنین از آن جا که دارای خاصیت ضد چربی است می‌تواند منجر به از میان رفتن انواع چربی‌های اضافی بدن شود. چای سبز مقوی اعصاب بوده و نیز خاصیت تب‌بری دارد که این دو ویژگی برای کسانی که مبتلا به سر دردهای عصبی یا میگرن هستند بسیار مفید و مؤثر است. این خاصیت شگفت‌انگیز چای سبز را باید در کنار تقویت حافظه و نیز تقویت معده قرار داد.
 
در طی تحقیقاتی که انجام شده است، مصرف روزانه پنج فنجان چای سبز برای زنان خطر مواجهه با مرگ در اثر بیماری‌های قلبی را به نحو چشم‌گیری کاهش می‌دهد.
 
به ظور کلی می‌توان خواص ویژه «چای سبز» را به خاطر داشتن پلی فنول‌ها، عصاره برگ‌های سبز، ویتامین‌های a و c و ماده شیمیایی بنام «اپیگالوکاتچین سه گالیت» که می‌تواند از فعالیت پروتئینی به نام «استات‌یک» جلوگیری کرده و منجر به بهبود هرچه سریعتر سلول‌های قلبی پس از ایجاد استرس‌های شدید یا حمله‌های قلبی می‌گردد، برای درمان انواع بیماری‌ها و نیز برای کاهش وزن، جلوگیری از پوسیدگی دندان، حفاظت از قلب، کاهش کلسترول خون، کاهش فشار خون و کاهش تری گلیسیرید و در آخر پیشگیری از مبتلا شدن به دیابت و دیگر بیماری‌های ناشی از ایمنی خودکار بدن، مفید و مؤثر دانست.
 
البته باید توجه داشت که چای سبز ، مانند هر گیاه دارویی دیگر، در صورت مصرف بیش از اندازه و نامناسب، می‌تواند به پیدایش عوارضی نیز منجر شود. از جمله آن که مصرف بیش از اندازه کافئین موجود در چای سبز علائمی همچون بی خوابی، عصبانیت و بی‌قراری بروز می‌دهد.
 
اما چای سبز را بهتر است تحت شرایط زیر آماده و مصرف کرد:
 
به ازای هر فنجان آب یک قاشق مرباخوری چای سبز استفاده می‌شود. آب به هیچ عنوان نباید در حال جوشیدن باشد. بهتر آن است که چای سبز را در لیوان های مخصوص «دم نوش» دم کرده و بدون حرارت مستقیم بعد از ۵ دقیقه آن را صاف کنیم.

سخن آخر آن‌که اگر مصرف چای سبز به دلیل طعم مخصوص آن، برای شما چندان خوشایند نیست، می‌توانید از روش‌های گوناگون در جهت معطر کردن آن استفاده کنید. برای مثال می‌توان به آن مقداری گل یاس، گل سرخ، گل بهار نارنج، نعنا، هل، لیموی خشک یا تازه و یا چند پر زعفران را به صورت ترکیبی یا به تنهایی اضافه کرد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.