با نازنین‌هیولای ژاپنی آشنا شوید/ لکسس LX570 مدل ۲۰۱۶ چه‌ها دارد و چند است؟

در دنیای امروز، برای هر نوع سلیقه و مرامی خودروی درخوری وجود دارد و حجم بی کرانی از تنوع، نه تنها بین سواری‌ها، بلکه در مراتبی بالاتر، در خودروهای شاسی‌بلند نیز قابل مشاهده است.

علی‌رغم آنکه امروزه برخی از خودروهای هاچ‌بک هم با چند سانتی‌متر افزایش ارتفاع، کراس‌اوور نامیده می‌شوند! اما در میان تمامی این شاسی‌بلندهای جورواجور، برخی از آن‌ها واقعاً حامل نام و رسم خود هستند و تمامی ویژگی‌های سنتی آن را توأم با پیشرفت‌های روز دنیای خودرو، یدک می‌کشند. این دسته از انواع ریشه‌دار و به قول معروف استخوان‌دار بازار هستند. البته در اینجا استخوان به‌نوعی تداعی‌گر قاب یا شاسی مجزا از بدنه است و به‌گونه‌ای از خودروهای شاسی‌بلند اطلاق می‌شود که همانند وانت‌بارها و کامیون‌ها از ساختار بدنه بر روی شاسی بهره می‌برند. این دسته از خودروها در کشورمان به خودروهای شاسی دار معروف‌اند و جالب اینجاست که علیرغم اینکه ترکیب مورد اشاره در خودروهای امروزی – البته به‌جز در وانت‌بارها و خودروهای تجاری – کمتر به کار می‌رود ولی باز هم هستند مدل‌هایی که از این ساختار بهره می‌برند. با کمال شگفتی شاهدیم که SUV فول سایز و فوق مدرنی همچون لکسس LX570 هم بر این ساختار شکل گرفته است. ساختاری که ویژگی بارزش استحکام فوق‌العاده آن است. از همین رو، در بیشتر مقالات و سایت‌های خودرویی در دنیا، از این اس‌یووی عظیم‌الجثه با لفظ تراک (TRUCK) یاد می‌شود، لغتی که به‌طور معمول برای توصیف کامیون‌ها و وانت‌بارها و یا اصولا خودروهای تجاری به کار می‌رود.

چندی پیش، سایت «DRIVEARABIA» امارات، در مقاله‌ای نسخه جدید لکسس LX570 را مورد بررسی قرار داد که آنچه که در ذیل می‌آید برگردانی از آن متن است.

همچون یک تراک لوکس که در میان دریای لندکروزرها گزینش شده، لکسس LX570 به نحو بارزی توانسته است جایگاه شایسته و درخوری را برای خود خلق نماید. از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون، این سومین فیس‌لیفتی است که این خودرو به خود دیده است که البته نخستینشان، چیزی فراتر از تغییر صرف سپرها بود. در این میان هم ما توانستیم به مدت کوتاهی، نسخه جدید این خودرو را در امارات برانیم.

تغییرات خارجی این خودرو به‌اندازه کافی رادیکال هستند تا نسخه جدید LX را همانند یک خودروی نسل جدید جلوه دهند. این تغییرات در بخش اعظم پانل‌های بدنه، چراغ‌های جلو و عقب تیز و زاویه‌دار آن که راهنماهای تناوبی بر رویشان جای گرفته‌اند و نیز یک جلوپنجره مشبک تیغه دار تجلی یافته است.

در داخل کابین این خودرو، داشبورد و پانل درب‌ها کاملاً جدید هستند و علاوه بر آن، از جزییاتی همچون چرم دوخته شده داشبورد، سطوح چرمی درب‌ها و کنسول میانی، یک کاور جدید برای جادستکشی و نیز چوب طبیعی، تریم فلزی و یک صفحه نمایشگر ۱۲٫۳ اینچی فوق‌العاده پهن که با وسیله‌ای به نام موس – جوی استیک کنترل می‌شود، بهره می‌برد. بالاترین تیپ این خودرو که نسخه در حال تست نیز از همان نوع است، معادل ۴۵۰/۰۰۰ درهم ارزش دارد و از تجهیزاتی همچون "سامانه محافظ دمای هوا" برخوردار است که در آن دمای هوا به درخواست هر یک از سرنشینان خودرو، به‌طور جداگانه تنظیم می‌شود. مضاف بر آن، تجهیزاتی همانند سیستم صوتی حرفه‌ای مارک لوینسون (MARK LEVINSON) با ۱۹ عدد بلندگو، یک محفظه سردکننده، یک نمایشگر بالاسری (HEAD-UP DISPLAY) و همچنین صفحه نمایشگر بزرگ اختصاصی برای هر یک سرنشینان عقب با سایز ۱۱٫۶ اینچی، در این تیپ قابل مشاهده است.

در نخستین نگاه، تمامی این امکانات برای اشخاص غیرحرفه‌ای و نیز آنانی که پیش از این هرگز چنین خودروی بلندمرتبه‌ای را مالک نبوده‌اند، بسیار چشمگیر به نظر می‌رسد. اما زمانی که ما بررسی‌مان را با این خودرو آغاز نمودیم توجهمان به تعدادی پانل، از جنس پلاستیک سخت جلب شد که از لحاظ تجاری نمی‌بایست در خودرویی که از بهایی مشابه با رنجروور بهره می‌برد، دیده می‌شد. این پانل‌های پلاستیکی در بخش‌های تحتانی‌تر درب‌ها و نیز در بخش زیرین فرمان این خودرو جای گرفته‌اند. از سویی دیگر، حتی چرم‌های دوخته شده بر روی داشبورد هم طبیعی و واقعی نیست و در یک نگاه شبیه‌سازی‌شده به نظر می‌آید.

در بخش عقب این خودرو، ردیف سوم صندلی‌ها در کناره‌های آن جمع می‌شود که به‌وضوح نمایانگر ریشه‌های لندکروزری این خودروست. در عین حال، اطلاعات مربوط به نمایشگر بالاسری هم به‌سختی خوانده شده و داده‌های آن به اطراف جابه‌جا می‌شوند و صفحه بزرگ نمایشگر LCD که در میانه داشبورد جای دارد هنوز همانند مدل‌های قدیمی‌تر تویوتا از سامانه ناوبری نقشه‌های گرافیکی دوبعدی (۲D) استفاده می‌کند؛ این در حالیست که دیگر همتایان این خودرو از سامانه سه‌بعدی (۳D) بهره می‌برند.

در مجموع، پیشرانه این خودرو نیز هیچ تغییری نکرده است و از همان نسخه ۸ سیلندر و ۵٫۷ لیتری در این خودرو استفاده می‌شود، پیشرانه‌ای که در بهترین سال‌های این دهه، در خودروی فوق به کار می‌رفت. این پیشرانه به همراه یک جعبه‌دنده ۸ سرعته که به‌خوبی هم برنامه‌ریزی شده است، عرضه می‌شود. این گیربکس وظیفه خود را به‌خوبی انجام می‌دهد اما هرگز قادر نیست سرعت دیوانه‌واری را به این خودرو ارزانی دارد.

لکسس LX 570 هفت نفره با تکان‌ها و نوسانات قابل توجهی که در بدنه‌اش مشاهده می‌شود هنوز همچون یک شاگرد قدیمی مدرسه اس‌یووی‌ها به نظر می‌آید، گرچه می‌توانید حس کنید که فنربندی تطبیقی این خودرو به بهترین وجه با آن مقابله می‌کند. ساختار بدنه بر روی شاسی (BODY-ON-FRAME) این خودرو می‌تواند به‌طور اتفاقی و رندم، در مقابل برخی از ناهمواری‌ها و لرزش‌ها موجود در بخش‌هایی از اتوبان پاسخگو باشد. فرمان این خودرو هم به طرز عجیبی در هنگام پارک کردن سفت است ولی در سرعت‌های بالاتر سبک‌تر می‌شود.

علیرغم تمامی این موارد، مجبوریم که بعضی از پیشرفت‌ها و بهسازی‌هایی که در این خودرو صورت پذیرفته را به حساب آورده و برایشان اعتبار قائل گردیم. مواردی همچون یک کابین فوق‌العاده آرام، یک سواری مشابه با رولزرویس حتی با رینگ‌های سفارشی ۲۱ اینچی، کمی حس بیشتری در فرمان نسبت به نسخه پیشین خود و نیز حس بهتری از ترمزگیری که به‌واسطه پدال‌های کشیده آن به راننده القاء می‌شود. همچنین این خودرو میزبان سامانه‌های کمکی متعددی جهت ایمنی در رانندگی است که آن را هم‌تراز با دیگر همتایانش قرار می‌دهد، این سامانه‌ها عبارت‌اند از یک کروز کنترل تطبیقی به همراه سیستم ترمزگیری خودکار، سیستم ردیابی نقاط کور خودرو و مواردی از این دست.

از زمان رونمایی این خودرو در سال ۲۰۰۸ میلادی، ما با نسخه‌های متعددی از آن رانندگی نمودیم و کلاً در تمامی نقد و بررسی‌ها، این خودرو توانست نظر مساعد ما را به خود جلب نماید. با در نظر داشت این نکته که، توانایی آفرودی این خودرو قادر است کادیلاک اسکالید را شرمنده سازد و قابلیت دوامش رنجروور را. تنها موضوعی که در خصوص این خودرو شایان توجه است بهای رو به صعود آن است که از ۳۸۵/۰۰۰ درهم شروع می‌شود. این میزان از قیمت برای خودرویی تعیین شده که هنوز از لحاظ لوکس بودن، کاملاً آماده رویارویی با همتایان اروپایی خود نیست.

مشخصات فنی
حجم موتور: ۵۶۶۳ سی‌سی
توان: ۳۶۲ اسب بخار
گشتاور: ۵۳۰ نیوتن‌متر
شتاب از صفر تا صد: ۷٫۵ ثانیه (در برخی منابع ۷٫۸ ثانیه ذکر شد)
حداکثر سرعت: ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت
میانگین مصرف سوخت: ۱۶٫۸ لیتر در هر صد کیلومتر مسافت
سیستم تعلیق جلو: مستقل، جناغی دوبل به همراه کمک‌فنرهای گازی و سیستم تنظیم ارتفاع
سیستم تعلیق عقب: مستقل، اتصال چندگانه (MULTI LINK) به همراه کمک‌فنرهای گازی و سیستم تنظیم ارتفاع
نوع کالیپرهای ترمزهای جلو و عقب: دیسکی خنک شونده

ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۵۰۶۵/۱۹۸۰/۱۸۶۵ میلی‌متر
فاصله بین دو محور: ۲۸۵۰ میلی‌متر
وزن: ۲۷۲۵ کیلوگرم
گنجایش صندوق بار: ۲۳۵۳ لیتر
حجم مخزن بنزین: ۹۳ لیتر

ایمنی
۱۰ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده‌ای)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم کمکی ترمز BA
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کنترل پایداری VSC
سیستم کنترل کشش TCS
سیستم کنترل خزش CRAWL CONTROL
سیستم کمکی حرکت از سراشیبی‌ها HILL ASSIST
سیستم ردیابی تصادفات COLLISION DETECTION
سیستم هشداردهنده نقاط کور BLIND SPOT WARNING
سیستم هوشمند پشت‌سری برای جلوگیری از تصادفات
سیستم فنربندی تطبیقی
قفل دیفرانسیل
و…

تجهیزات (تیپ PLATINUM یا فول در بازار امارات)
سانروف برقی – صندلی‌ها با پوشش چرمی – چراغ نقشه‌خوانی – فرمان الکتریکی حساس به سرعت – تنظیم برقی فرمان – تنظیم اتوماتیک صندلی‌ها به همراه حافظه – کانال‌های تهویه مطبوع در کنسول میانی – شیفترهای تعویض دنده از روی فرمان – تریم چوبی داشبورد – چراغ‌های تطبیقی جلو از جنس زنون – چراغ‌های روشنایی در روز – درب عقب برقی – شیشه عقب بخار زدا- شیشه‌شور چراغ‌های جلو – پوشش چرمی فرمان – خاموش و روشن شدن خودکار چراغ‌های جلو – کروز کنترل تطبیقی – کلید کروز کنترل بر روی فرمان – سامانه ناوبری – صفحه نمایش به سایز ۱۲٫۳ اینچ برای سرنشینان جلو و به سایز ۱۱٫۶ اینچ برای هر یک از سرنشینان عقب – سیستم ورود بدون کلید هوشمند – سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک – کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت USB،AUX و نیز اتصالات بلوتوث و هندزفری – دکمه استارت – سنسور پارک جلو و عقب – سیستم صوتی حرفه‌ای مارک لوینسون (MARK LEVINSON) با ۱۹ عدد بلندگو – سنسور باران – شیشه‌ها از جنس سولار – محفظه خنک‌کننده نوشیدنی و……

قیمت
در امارات: در حال حاضر، این خودرو در امارات در سه تیپ متفاوت PREMIER ،PRESTIGE و PLATINUM عرضه می‌شود که بهای آن‌ها به شرح ذیل است:
تیپ PREMIER   به قیمت ۳۸۵ هزار درهم یا حدود ۳۶۷٫۳ میلیون تومان
تیپ PRESTIGE  به قیمت ۴۲۰ هزار درهم یا حدود ۴۰۰٫۷ میلیون تومان
تیپ PLATINUM به قیمت ۴۵۰ هزار درهم یا حدود ۴۲۹٫۳ میلیون تومان

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.