رئیس‌جمهور سابق، انتخابات را تحریم می‌کند؟

بیانیه مشترک اخیر محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی بیانگر نکات مختلفی بود که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد.

سکوت محمود احمدی‌نژاد شکست و همین چند جمله به خودی خود می‌تواند مردم را کنجکاو کند. ماجرای نام‌نویسی او در انتخابات بر خلاف توصیه رهبر انقلاب را همه می‌دانند منتها بعد از حضور در انتخابات انتظار می‌رفت مردی که هشت سال را با سیاست «بگم بگم» طی کرده بود زودتر از این‌ها به رد صلاحیتش واکنش رسمی نشان دهد اما احمدی‌نژاد سکوت کرد و این کانال‌های تلگرامی منتسب به او و یارانش بودند که حسابی در اخبار رسمی و غیررسمی کشور خبرساز شدند؛ از «طوفان بهاری» تا تشویق هوادارانش به تجمع و البته به اشتراک گذاشتن ترانه‌های خواننده‌ای لس‌آنجلسی!
جدای از صحبت‌های همیشگی که سال‌هاست توسط او گفته می‌شود شاید مهمترین بخش‌های بیانیه مشترک محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی این چند نکته باشد: «برای صیانت از حقوق مردم ایران در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌ایم» و «به صراحت اعلام می‌داریم در انتخابات ریاست جمهوری از هیچ شخصی حمایت نمی‌کنیم».
لحن آرام بیانیه در ظاهر تعارض با سخنان شبه تهدیدآمیز احمدی‌نژاد دارد که گفته بود در صورت رد صلاحیت مسائل مهمی را بیان می‌کند اما این بیانیه مشترک در ذات اعتراض‌آمیز است و با توجه به اینکه او از هوادارانش درخواست شرکت در انتخابات را نکرده، حتی می‌توان آن را تحریم انتخابات دانست.
اگر طیف هواداران احمدی‌نژاد، که حتی با تخمین هم نمی‌شود تعدادشان را حدس زد، به سخنان او عمل کنند، قطعا یکی از کاندیداها ضرر بیشتری خواهد برد و این شخص سیدابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی است؛ او که تعدادی از انتصاباتش را وزرا و افراد دولت احمدی‌نژاد تشکیل می‌دهند قطعا روی رای هواداران دولت قبل حساب کرده، حال این بیانیه می‌تواند بخشی از سبد رای احتمالی او را کم کند.
حتما اظهار نظرهای آینده بقایی و احمدی‌نژاد مسئله را روشن‌تر می‌کند ولی تا اینجا این بیانیه نکات مبهمی را مشخص کرد که گمانه‌زنی‌های اخیر مبنی بر این‌که یکی از فقهای شورای نگهبان درخواست حکم حکومتی برای تایید صلاحیت احمدی‌نژاد را کرده رد شد و اینکه آرای او می‌تواند له یا علیه کدام کاندیدا به صندوق رای ریخته شود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.