مخالفت وزارت بهداشت با راه اندازی دسته و پذیرایی هیئت ها

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت از مخالفت این وزارتخانه با راه اندازی دسته‌های عزاداری و پذیرایی هیئت‌ها در محرم خبر داد.

به گزارش کیوسک تایمز و به نقل از باشگاه خبرنگاران، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ما با راه اندازی دسته‌های عزاداری و پذیرایی هیئت‌ها مخالف هستیم، گفت: همه ایرانیان، شیعیان و همه آزادگان دنیا عاشقان امام حسین (ع) هستند و لذا مراسم عزاداری ماه محرم و صفر جزء مردمی‌ترین مراسم‌هایی است که در کشور ما برگزار می‌شود. این مراسم دولتی نیست بلکه مردمی است، همه به عشق امام حسین (ع) قلبشان می‌زند.

 

تجمع بالای ۱۰ نفر ریسک ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد

او با اشاره به اینکه هرگونه تجمع ریسک ابتلا را بالا می‌برد، افزود: تجمع بالای ۱۰ نفر ریسک ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد بنابراین اگر فضا سر بسته باشد و تهویه مناسبی وجود نداشته باشد ریسک ابتلا به بیماری کرونا بالا می‌رود و  بیشتر از ۲۵ درصد ظرفیت در هر فضا توام با ریسک بالای بیماری خواهد بود.

 

در فضای باز شانس ابتلا به عفونت کمتر است

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هرگونه تجمع حفاظت نشده‌ای ریسک بیماری را بالا می‌برد، بیان کرد: زمان ماندن در فضای سربسته در رابطه با بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است و در فضای باز بر اساس پروتکل‌ها چندین فاکتور را باید در نظر گرفت، در فضای باز شانس ابتلا به عفونت کمتر است، اما تراکم و تجمع می‌تواند سبب انتقال بیماری شود.

او با اشاره به اینکه اگر فاصله بیش از یک و نیم تا ۲ متر باشد و مردم از ماسک استفاده کنند در این صورت شانس ابتلا به بیماری کاهش پیدا می‌کند، افزود: اگر ماسک کسی در گرما خیس شده باشد، در این صورت عفونت بالا می‌رود، در فضای باز ریسک ابتلا از فضای بسته کمتر است، اما باید اذعان داشت که ریسک در این صورت کاملا از بین نمی‌رود.

رئیسی با اشاره به اینکه پروتکل عصای جادویی نیست بنابراین اگر رعایت نشود هیچ کاره است، عنوان کرد: باید پروتکل‌ها دقیق رعایت شود تا موثر باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه با راه اندازی دسته ها واقعاً مخالف هستیم، گفت : ما با حضور تماشاگران دسته ها در ایام محرم و صفر مخالف هستیم به طوری که تماشاگر و دسته نباید وجود داشته باشد و دسته ها در یک جا نباید تجمع کنند.

 

با هرگونه پذیرایی در تجمع های محرم مخالف هستیم/ غذا در هیئت ها نباید توزیع شود

او با اشاره به بحث نذورات و پذیرایی ها در ایام محرم گفت: با هرگونه پذیرایی در تجمع ها مخالف هستیم از این رو توصیه می‌کنیم که نذورات به صورت کمک های مومنانه ادامه پیدا کند به طوری که به صورت خام و خشک نذورات را به دست مومنان برسانیم بنابراین غذا در هیئت ها به هیچ وجه نباید توزیع شود و محل توزیع غذا نباید یک جا باشد.

رئیسی با اشاره به اینکه قرار نیست عاشقان اباعبدالله الحسین را مریض و دچار آسیب کنیم، ادامه داد: مبادا کاری کنیم که یکی از عاشقان امام حسین(ع) تب کند و ما باعث بیماری او باشیم، مراسم امام حسین(ع) را می‌توان به گونه‌ای دیگر باشکوه برگزار کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه می توان طرح هر خانه یک حسینیه را اجرا کنیم، افزود: همه خانواده ها می توانند این کار را انجام دهند و صدا و سیما می تواند با رعایت پروتکل‌ها مراسمی را به صورت مستقیم پوشش دهد، همچنین می توان از فضای مجازی بهره گرفت،هرجایی که تجمع باشد و این تجمع به صورت کنترل نشده باشد، برابر با انتشار بیماری خواهد بود.

 

دغدغه معاون وزیر بهداشت در خصوص تب کنگو

او تصریح کرد: در رابطه با قربانی باید بگوییم که تب کنگو یکی از دغدغه‌های ماست و لذا به مردم توصیه می کنیم دام هایی را تهیه کنند که زیر نظر دامپزشکی باشد، متاسفانه امسال با کرونا مواجه شده ایم بنابراین باید سبک زندگی تغییر پیدا کند، تقریباً سبک زندگی همه دنیا به دلیل کرونا تغییر یافته است.

 

لزوم به کارگیری خلاقیت در برگزاری مراسم محرم

رئیسی با اشاره به اینکه حتماً باید مراسم با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شود، گفت: در این رابطه باید خلاقیت به خرج داد و از فضای مجازی و صدا و سیما استفاده کرد و همه مردم در درب خانه هایشان پرچم مشکی نصب کنند.

 

مرگ و میرهای الان نتیجه عملکرد یک ماه گذشته است

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیماری که وارد آی سی یو می شود، گاهی تا یک ماه در این بخش می ماند، افزود: مرگ و میرهای الان نتیجه عملکرد ما در یک ماه گذشته است به طوری که میزان بستری بالا رفته است.

او با اشاره به اینکه چند تا از استان های پرجمعیت ما درگیر بیماری شده اند که مرگ و میر بالایی را در آنها شاهد بودیم، ادامه داد: استان‌های خوزستان ،کرمانشاه ، کردستان سیر نزولی را طی می‌کنند اما همزمان استان‌های دیگری در حال درگیر شدن هستند به طوری‌که استان فارس و خراسان درگیری شدیدی در بحث کرونا پیدا کرده اند و میزان بستری در این استان‌ها بالا رفته است.

 

رعایت ۷۵ درصدی پروتکل های بهداشتی

رئیسی با اشاره به اینکه باید از عزیزانی که در این استانها پروتکل‌ها را رعایت کردند تشکر کرد، گفت: سیر عجیبی در رعایت پروتکل ها را شاهد بودیم به طوری که در اردیبهشت ماه ۸۰ درصد مردم در کل کشور پروتکل‌ها را رعایت کردند اما این رقم در خردادماه به حدود ۲۰ درصد و اکنون به حدود ۷۵ درصد رسیده است.

 

رعایت ۸۵ درصدی پروتکل ها اثر مطلوب دارد

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه حدود ۶۸ درصد مردم از ماسک استفاده می کنند، افزود: در ادارات دولتی ۸۴ درصد از ماسک استفاده می‌کنند، اگر رعایت پروتکل های بهداشتی به بیش از ۸۵ درصد برسد اثر مستقیم خود را می تواند در مقابله با بیماری بگذارد.

او با اشاره به اینکه رعایت فاصله گذاری اجتماعی همراه با استفاده از ماسک بسیار اهمیت دارد، گفت: نباید در فضای بسته که تهویه مناسبی وجود ندارد حضور یافت زیرا انتقال بیماری افزایش پیدا می‌کند، اگر ده نفر در یک اتوبوس باشند و همه ماسک زده باشند و یک نفر آلوده به بیماری کرونا باشد ۳۰الی ۴۰ درصد امکان ابتلاءبه بیماری را افزایش می دهد.

رئیسی با اشاره به اینکه در رابطه با بحث مراسم عزاداری امام حسین(ع) جلسات بسیار خوبی برگزار شده است، گفت: فردا هم جلسه دیگری تشکیل خواهد شد و پروتکل‌ها در حال کامل شدن است، فردا جلسه دیگری با مسئولان هیئت های بزرگ و مداحان بزرگ خواهیم داشت تا سلامت مردم حفظ شود، در بحث رعایت پروتکل ها در شب های احیا و شب های قدر مساجد فوق‌العاده خوب عمل کردند الان انتظار داریم همان همکاری وجود داشته باشد.

 

امکان تعویق زمان کنکور وجود ندارد

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به بحث کنکور گفت: اگر کنکور بخواهد به بعدها موکول شود، یعنی پاییز و زمستان؛ در آن زمان  آنفولانزا خواهیم داشت، بنابراین فعلاً کنکور در موعد مقرر در چهار روز برگزار خواهد شد.

او با اشاره به اینکه دست تک‌تک عزیزانمان را در کادر درمان و پزشکی می بوسم، افزود: در این مدت همه درگیر بودند و تمام زندگیشان را گذاشتند و به عنوان جهادگران در این جبهه سخت عمل کردند به طوری که خستگی و حالت فرسایشی افراد را در این مدت می بینیم .

 

مطالبات کادر درمان پرداخت شود

رئیسی با اشاره به بحث مجوزهای استخدامی افزود: نیروهای تازه‌نفس باید وارد میدان شوند، همچنین مطالبات این عزیزان باید پرداخت شود، وزیر بهداشت اقدامات خوبی را انجام داده است تا بتوانیم دغدغه این عزیزان را تا حدودی جبران کنیم، عزیزان ما کم توقع ترین افراد هستند.

رئیسی با اشاره به اینکه این ویروس ناشناخته است و خیلی از کشورهای اروپایی که سیر آرامی را طی می‌کردند دوباره بیماری در آنها شعله ور شده است افزود : در آمریکا بعد از مرگ جورج فلوید سیاه پوست پیک بزرگ بیماری شروع شد که غیر قابل کنترل است .

معاون وزیر بهداشت گفت: این ویروس بسیار خطرناک است و هیچ دارویی مشخص و ثابت شده‌ای ندارد، تا زمان رسیدن به واکسن هیچ راهی جز رعایت پروتکل های بهداشتی نداریم، اگر به داخل کشور نگاه کنیم زمانی بیماری در استان‌ها اوج می‌گیرد که افراد در مهمانی ها، عروسی ها ،مسافرت‌ها و مراسم عزا حضور داشتند، امیدواریم با رعایت کردن پروتکل ها سیر بیماری نزولی شود.

 

مصرف بی رویه رمدیسیویر مقاومت ویروسی ایجاد می کند

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در تماس تلفنی با اشاره به قیمت داروی رمدیسیویر و فاویپیراویر گفت: اگر قیمت هایی که در دنیا عرضه می شود را ملاحظه کنیم متوجه می شویم که تفاوت قیمت و رعایت حال مصرف‌کننده و بیمار همچنان در کشور ما به عنوان یک مقوله اصلی مد نظر وزارت بهداشت است .

او افزود: این دارو یک داروی جدید است و با توجه به شرایط خاصی که وجود دارد در دنیا تولید و عرضه می شود و ما در یک زمان کوتاهی موفق شدیم در داخل با یک قیمت بسیار پایین‌تر از قیمت‌های بین‌المللی دارو را تولید کنیم و یک اقدام ارزشمندی صورت گرفته که جا دارد از دست اندرکاران و شرکتهای داروسازی تشکر و سپاسگزاری کنم.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه هنوز برای رمدیسیویر پروتکل های قطعی تعریف نشده است، گفت: هنوز دارویی که به صورت صددرصد بتوانیم بگوییم که در درمان کرونا موثر است شناسایی نشده لذا تلاش ما این است تا آخرین یافته های موجود دنیا را در اختیار تیم پزشکی قرار دهیم .

شانه ساز ادامه داد: این داروها را با هماهنگی وزارت بهداشت و معاونت های مختلف وزارتخانه تهیه و در اختیار کادر درمان قرار داده ایم اما باید گفت که این داروها قطعاً درمان کننده نیست، طبق سهمیه بندی و با هماهنگی هایی که صورت گرفت در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت محدود قرار گرفته است و انتظار داریم دقت لازم در خصوص تجویز به عمل آید.

او با اشاره به اینکه این دارو قطعاً فقط داروی بیمارستانی است، گفت: نباید این دارو در خارج از فضای بیمارستانی تجویز و مورد استفاده قرار بگیرد .

شانه ساز با اشاره به اینکه این یک داروی ضد ویروس است و مصرف بی رویه آن باعث می شود تا مقاومت ویروسی نسبت به آن به وجود آید،افزود: با نظر روسای دانشگاه ها و معاونت غذا و دارو این دارو را به صورت کنترل شده در اختیار بیمارستان ها قرار می دهیم، همکاران باید در تجویز حتماً به دستورالعمل ها دقت کنند .

 

مردم در بازار سیاه و ناصر خسرو دنبال دارو نباشند

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: از مردم و مصرف کنندگان درخواست می‌کنم تا اگر دارو تجویز شد،آن را در بازار سیاه و ناصرخسرو تهیه نکنند ،چیزی که در بازار سیاه عرضه شده داروی رمدیسیویر نبوده است که با قیمت گزاف و نجومی عده‌ای سودجو در اختیار مردم قرار دادند ، اگر این دارو در بیمارستان تجویز شود حتما در اختیار بیمار قرار می‌گیرد و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند.

او با اشاره به اینکه کسی خارج از بیمارستان به دنبال دارو نرود، گفت: داروی آزیترومایسین موجود است این دارو چندین سال است که در داخل کشور هم ماده اولیه آن و هم در چند داروخانه داروسازی به شکل نهایی تولید می شود.

او تصریح کرد: این دارو جزء اولین داروهایی بود که در پروتکل های ابتدایی اعلام شد اما گزارشی از کمبود این دارو نداریم ،اگر موردی از کمبود گزارش شده باشد همکارانم در معاونت های غذا و داروی دانشگاه ها بلافاصله در اختیار مراکزی که اظهار کمبود کرده‌اند، می گذارند.

شانه ساز با اشاره به اینکه به دلیل پیچیدگی ساختار ویروس تهیه واکسن با مشکلات و پیچیدگی هایی روبرو است، خاطرنشان کرد: این ویروس بسیار پیچیده و رفتارهای پیش بینی نشده ای دارد ،نمی توان انتظار داشت که واکسن به راحتی و با آسانی تهیه شود ،کشورهای زیادی در زمینه تولیدو تهیه واکسن کار می کنند و ما هم نیز پا به پای چند کشور اول قدم برداشته ایم تا بتوانیم در داخل واکسن تولید کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: رقابت بر سر دسترسی زودتر به تکنولوژی این واکسن وجود دارد ،کشورها باید از الان به فکر باشند تا این واکسن را برای بیمارانشان تهیه کنند، ما از کشورهای مختلف عقب نیستیم .

 

به دلیل رفتار غیر عقلایی دشمنان نیاز دارو را در داخل تامین می کنیم

او ادامه داد: سابقه تحریم نشان داد دشمنان ما واقعا رفتار انسانی و عقلایی درستی ندارند ، بنای ما این است که در داخل نیاز خودمان را تامین کنیم و محققین ما در چند شرکت بر روی تهیه واکسن به چند روش در حال کار کردن هستند و ما همزمان با دنیا در حال کار هستیم و امیدواریم جزو اولین کشورهایی باشیم که واکسن را تهیه می کنیم.

 

قیمت عرضه داروی رمدیسیویر در داخل بسیار پایین تر از نُرم جهانی است

شانه‌ساز افزود: قیمت عرضه داروی رمدیسیویر در داخل بسیار پایین تر از نُرم جهانی است ،مطمئن هستیم همکارانم در سازمانهای بیمه گر همراهی خواهند کرد و کمک خواهند کرد تا در این خصوص فشار مضاعفی به بیمار و همراهانشان وارد نشود.

مهرناز اسدی فوق تخصص بیماری‌های ریه و تنفسی در ادامه برنامه گفت: ما همچنان پرکارتر و خسته‌تر مشغول خدمت رسانی به  بیماران هستیم به طوری که آمار بستری شده ها در بیمارستان ها بالا رفته است.

او با اشاره به اینکه ویروس بیشتر بر روی عصب بویایی تاثیر می‌گذارد، گفت: زمان می‌برد تا مسیرهای اصلی علت کاهش شنوایی را پیش ببریم از این رو التهاب ناحیه حلق شاید علت کاهش شنوایی باشد به طوری که کاهش شنوایی نسبت به کاهش بویایی سریع تر به حالت طبیعی خود برمی گردد اما همچنان برای اظهار نظر دقیق نیازمند زمان هستیم.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.