پای «ابرکامپیوترها» به ماجرای کرونا باز شد

شبیه‌سازی‌های یک ابرکامپیوتر ژاپنی نشان می‌دهد رطوبت می‌تواند تاثیر بزرگی بر میزان پراکنده شدن ذرات حاوی کروناویروس در هوا داشته باشد.

به گزارش کیوسک تایمز و به نقل از همشهری‌آنلاین، یافته‌های این شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهد هوای خشک در محیط‌های دربسته که در ماه‌های زمستان به علت استفاده از وسائل گرم‌کننده ایجاد می‌شود، می‌تواند خطر سرایت کروناویروس را بالا ببرد.

نتایج این بررسی که موسسه بزرگ پژوهشی ریکن ودانشگاه کوبه در ژاپن آن را منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد که استفاده از دستگاهای مرطوب‌کننده هوا ممکن است به محدود کردن انتشار عفونت در محیط‌هایی که باز کردن پنجره برای بهبود تهویه آنها ممکن نیست، کمک کند.

این پژوهشگران از ابرکامپیوتر فوگاکو برای مدل‌سازی انتشار و جریان یافتن ذرات ویروس‌مانند از افراد دارای عفونت در انواعی از محیط‌های دربسته استفاده کردند.

این شبیه‌سازی‌ها نشان دادند رطوبت هوای کمتر از ۳۰ درصد در مقایسه با رطوبت ۶۰ درصد و بالاتر ، میزان ذرات هواپخش‌شده را دو برابر بیشتر می‌کنند.

این بررسی همچنین نشان داد که طلق‌های شفاف محافظ ضورت به اندازه ماسک‌ها در پیشگیری از انتشار ذرات هواپخش موثر نیستند. سایر یافته‌ها نشان دادند که در غذاخوری‌ها افراد دارای عفونت با احتمال بیشتری ممکن است ویروس را به افراد کناری‌شان منتقل کنند تا افرادی که آن سوی میز نشسته‌اند و شمار افراد آوازخوان در گروه‌های همسرایی نیز باید محدود باشد و افراد فاصله کافی از هم داشته باشند تا ویروس بینشان انتقال نیابد.

اخیرا اجماع فزاینده‌ای در میان کارشناسان بهداشتی به وجود آمده است که کروناویروس می‌تواند از طریق هوا هم منتشر شود. مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) نیز راهنمایشان درباره کروناویروس را تغییر دادند و تاکید کردند که این ویروس می‌تواند برای ساعت‌ها در هوا معلق بماند.

گروه پژوهشی موسسه ریکن به سرپرستی ماکوتو تسوبوکورا قبلا از ابرکامپیوتر فوگاکو برای مدل‌سازی شرایط انتقال کروناویروس در قطارها، فضاهای کاری و کلاس‌های درس پرداخته بودند.

این شبیه‌سازی‌ها نشان دادند که باز کردن پنجره‌ها در قطارهای مسافری می‌تواند میزان تهویه را دو تا سه برابر افزایش دهد و غلظت میکروب‌های محیطی را کاهش دهد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.