ارز دیجیتالی فیسبوک در راه است

فیسبوک احتمالا در دی ماه ارز دیجیتال لیبرا را عرضه می‌کند.

از زمان معرفی لیبرا توسط فیسبوک بیش از یکسال سپری شده و ظاهرا پس از رفع موانع متعدد دی ماه شاهد عرضه آن خواهیم بود.

فیسبوک خرداد ماه سال گذشته از ارز دیجیتال لیبرا رونمایی کرد. ارزی که توسط یک سازمان مستقل و غیرانتفاعی به نام «اتحادیه لیبرا» که مقر آن در ژنو سوییس است، مدیریت خواهد شد. این ارز پس از معرفی با موانع و مشکلات عمده‌ای از سوی سیاستمداران و نهادهای مالی مواجه شد تا جایی که یک چهارم اعضای اولیه از جمله ویزا، مستر کارت، پی پل و ای‌بی از ادامه راه منصرف شدند. پس از گذشت ماه‌ها حالا «فایننشال تایمز» در گزارشی به نقل از سه منبع آگاه مدعی شده که لیبرا در دی ماه با تغییراتی در برنامه‌ اولیه عرضه خواهد شد.

ارزش رمزارز لیبرا قرار بود به عنوان یک استیبل کوین (Stablecoin) از طریق ارزهای دولتی تضمین شده و برخلاف بیت‌کوین و اتریوم از نوسانات شدید قیمتی در امان بماند. بر اساس برنامه‌های اولیه چند نوع از کوین‌ها از طریق ارزهای دولتی مثل دلار و یورو حمایت می‌شدند و مدل دیگری هم به سبدی از این ارزهای فیات وابسته بود. به گفته فایننشال تایمز فیسبوک تصمیم گرفته فعلا تنها لیبرای وابسته به دلار را عرضه کند و ارائه مدل‌‌های دیگر را به تاریخی نامشخص موکول کرده است.

ارزش استیبل کوین‌ها برخلاف بیت کوین با ارزهای رایج مانند دلار و یورو گره خورده و نوسانات قیمتی کمی دارند. شرکت‌هایی نظیر «کوین‌بیس»، «تتر لیمیتد» و Paxos ارزهایی از این نوع را به بازار عرضه کرده‌اند و استقبال کاربران باعث شده ارزش بازار ۲۸ استیبل کوین اخیرا از مرز ۲۰ میلیارد دلار عبور کند.

آشنایی کاربران با این نوع رمزارز و استقبال از آن احتمالا دلیل اعضای اتحادیه مذکور برای راه‌اندازی لیبرا با پشتوانه دلار بوده چرا که از یک سو تردیدهای نهادهای قانون گذار را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر باعث می‌شود کاربران بدون نگرانی از ریزش یکباره ارزش دارایی‌های خود به استفاده از آن روی بیاورند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.