پیش‌بینی مردم از آینده قیمت دلار در کشور

براساس معافیت تازه ایران می‌تواند به پول‌های بلوکه شده‌اش در کره جنوبی و ژاپن دست بیابد و البته نه به صورت نقدی و با ورود ارز به کشور.این یعنی معافیت فعلی با آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران متفاوت است. هرچند به باور کارشناسان حتی اگر این ارزهای پیشخور شده هم آزاد می‌شدند تاثیری در بازار ارز نداشتند.

هفته گذشته وزارت امور خارجه آمریکا در اطلاعیه‌ای به کنگره این کشور اعلام کرد که معافیت تحریمی برای ایران در نظر گرفته است.

بر اساس این معافیت، که توسط آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا امضا شد، ایران می‌تواند به پول‌های بلوکه شده‌اش در کره جنوبی و ژاپن دست بیابد. البته این به معنی دستیابی ایران به اسکناس و ورود ارز به کشور نیست.

بلکه قرار شده پول‌های بلوکه شده ایران در حساب‌های این کشور، صرف پرداخت به شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای شود که کالاهای غیرتحریمی به ایران صادر کرده بودند.

با این حال برخی به اشتباه این معافیت را به آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در این کشورها تعبیر  و آن را یک سیگنال مثبت برای بازار ارز ارزیابی کردند.

البته این معافیت ممکن است بتواند شرایط تجارت با ایران را تسهیل کند و روی تراز تجاری کشور تاثیر مثبت بگذارد اما چون قرار نیست ارزی به کشور وارد شود، در کوتاه مدت تاثیری روی نرخ‌ها نخواهد داشت.

نکته قابل توجه دیگر این است که حتی اگر به جای معافیت موجود، اجازه آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران هم داده شده بود و منابعی وارد کشور می‌شد، باز هم تاثیر چندانی نداشت. چرا که رئیس سابق بانک مرکزی سال گذشته اعلام کرده بود که دولت به ازای پول‌های بلوکه شده، پول چاپ کرده و اکنون سهمی از این ارزها ندارد.

حالا از یکسو بحث آزادسازی پول‌های بلوکه ایران به حاشیه رفته و از سوی دیگر مذاکرات سرنوشت‌ساز وین فعلا متوقف شده است.

بنابراین به نظر می‌رسد خبری از سیگنال‌های پرقدرت خارجی نباشد. در داخل هم چاپ‌پول و تورم هر روز رکوردهای بی‌سابقه ثبت می‌کند و به نگرانی‌ها دامن می‌زد.

اما در چنین شرایطی و در روزهایی که دولت روحانی آخرین روزهای کاری خود را پشت سر می‌گذراند، مردم منتظر چه اتفاقاتی در بازار ارز هستند؟

در ادامه تعدادی از این پیش‌بینی‌ها را می‌خوانید:

  •  منابع ارزی ایران هم آزاد بشه اونقدر چاله چوله و دزدی زیاده که قیمتی پایین نمیاد. حداقل اونقدری که یه عده می‌گن میادزیر ۲۰ الی ۲۲ نمیشه
  •  وضع اوج دلار تا ۲۰ روز اینده هست واتفاق تاریخی در راه هست. امیدوارم این بار مردم عادی اگاه شوندو ضرروحشتناک سهام تکرارنشود
  •  ارزانی ناشی از اخبار روانی هست و غیرمنطقی. آیا در ایران تولید هست؟ و از آن حمایت میشه؟ آیا تولیدکننده از آن منفعت می برد؟رانت مسئولان چه جایگاهی دارند؟ آیا منافع ملی در نظر گرفته می‌شود و یا منافع افراد خاص؟ این هاست که روز نرخ ارز اثرگذاره نه اخبار
  • دولت جدید بیاد دلار چند هفته ارزونه بعد با نابخردی آقایون و وضع نقدینگی داخل، دوباره رکوردهای تاریخی می‌زنه
  • دلار از وقتی چهار هزار تومان شده بود قرار شده ارزان بشه. هی ارزان شد، رسید به ۲۵هزار تومان. تورو خدا دیگه نمی‌خواهیم ارزان بشه. بسه بذارید مردم بدبخت زندگیشون رو کنند. خدا هم تا حدی صبر دارد
  •  با حلوا حلوا دهن شیرین نمیشه، شش ماهه دارند وعده دلار ۱۵تومانی و ۱۱تومانی را می‌دهند، آزاد شدن دلارها را به رخ می‌کشند. حالا معلوم میشه در ژاپن دلارها هاپولی شده و در دیگر جاها بعدا گندش درمیاد. اجناس، قیمت کالاها و دیگر مایحتاج ملت را با دلار ۲۵الی ۳۰ تومانی بالا بردند حالا هم هر چقدر جو هیجانی بدن نهایتا چند صباحی دلار را پایین می‌کشند، ریال‌ها را تبدیل دلار می‌کنند و در بلاد دیگر بعد از خدمت شبانه روزی و کار طاقت فرساشون به استراحت می‌پردازنند. این دور باطل در آخر همه دولت‌ها ادامه داره. به ارزونی الکی امیدوار نباشید»
  • معافیت چی؟ معافیت کجا بوده؟ قرار شده از پول‌های بلوکه شده بردارن برای خودشون. چون ایران بهشون بدهکاره. از طرفی دیگه قرار شده اگر بشه، تاکید میکنم؛ اگر بشه به جای مبلغ کمی کالاهای ضروری برای ایران بفرستن که البته قبلا هم چنین قراری بود ولی عملی نشد.
دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.