۴ سیگنال مهم برای قیمت دلار؛ از لغو تحریم‎ها تا بازگشت خودروسازان خارجی!

هرچند قیمت دلار روز گذشته افزایش یافت اما دامنه نوسان آن محدودتر شده و از سوی دیگر چهار سیگنال جدید حاکی از احتمال کاهش نااطمینانی در بازار ارز است.

آمادگی واشنگتن برای لغو تحریم‌های ایران، افزایش نرخ سود بین بانکی، بازگشت احتمالی خودروسازان خارجی به ایران و هشدار قوه قضائییه برای کنترل قیمت‌ها چهار سیگنال جدید برای بازار ارز است که احتمالا بر روند آینده این بازار تاثیر بگذارد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با تاکید بر این واقعیت که «رویکرد سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ به نحو فلاکت‌باری شکست خورده»، از آمادگی واشنگتن برای لغو تحریم‌های ایران سخن گفته است.

رابرت مالی در گفتگو با شبکه آمریکایی ام اس ان بی سی، بدون اشاره به اینکه کدام کشور با خروج از برجام و زیرپا گذاشتن تعهدات، باعث بروز مشکلات فراوان در اجرای این توافق بین‌المللی شد، گفت آمریکا آماده لغو تحریم‌های ایران است اگر ایران به برجام بازگردد و به تعهدات هسته‌ای خود عمل کند.

علاوه بر این، با کاهش نرخ سود بین بانکی به نظر می‌رسد سیاستگذار به دنبال جذب پول به سمت سیستم بانکی است.

نرخ سود بین بانکی که آخرین بار تا ۱۸٫۳ درصد رسیده بود، حالا با افزایشی ۰٫۳درصدی مواجه شده است.

خبر مهم دیگر مربوط به بازگشت احتمالی خودروسازان به ایران است.

در این مورد دنیای اقتصاد گزارش داده، زمزمه‌های بازگشت شرکت‌های خارجی به خصوص خودروسازان به بازار ایران در صورت احیای برجام و لغو تحریم‌ها، بیش از گذشته به گوش می‌رسد. در این میان به نظر می‌رسد عزم رنو برای برگشتن، جدی‌تر از دیگر شرکت‌ها باشد.

علاوه بر این‌ها، قوه قضا نیز هشدارهایی درباره کنترل قیمت داده است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به گرانی‌های اخیر، به وزیر دادگستری و سازمان تعزیرات متذکر شد که اقدامات لازم را برای کنترل بازار و مقابله با گرانفروشی‌ها و افراد سودجو پیگیری کنند.

آیا با این چهار سیگنال ممکن است قیمت دلار در روزهای آینده ارزان شود؟ قیمت دلار در بازار دیروز چهارم مرداد ماه با ۱٫۱ درصد افزایش، ۲۵۰۴۹ تومان اعلام شده است.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.