صرف عضویت در سازمان شانگهای راه‌گشای مشکلات نیست!

سفیر اسبق ایران در چین گفت: عضویت ایران در سازمان شانگهای ربطی به دولت‎ها ندارد و سیاست کلی نظام بر این امر استوار شده است .

جواد منصوری در کلاب‌هاوس خبرانلاین با موضوع عضویت در سازمان شانگهای برای ایران چه منافع اقتصادی دارد؟ گفت: خاطرم هست در سال ۱۳۸۷ که سفیر ایران در چین بودم، با دبیرکل این سازمان برای عضویت مکاتبه داشتیم .

وی با طرح این سئوال که نقطه قوت‌های این که عضویت برای ایران چیست؟ گفت: معتقدم با عضویت در پیمان شانگهای وزن سیاسی و بین المللی و اعتبار منطقه‎ای ایران افزایش خواهد یافت و در این مساله تردیدی ندارم.

منصوری با اشاره به این‎که استفاده از منافع عضویت در این سازمان به ما مربوط است، ادامه داد:  اینکه اعضای پیمان شانگهای پذیرفته‌اند ایران عضو دایم و رسمی این سازمان باشد، نشان می‌دهد نسبت به ثبات، استقرار و آینده ایران نظر مثبتی دارند و معتقدند ایران می‌تواند در معادلات منطقه‌ای نقش‌آفرین باشد.

وی نتیجه گیری کرد: اگر قرار بود دست خالی باشیم آنها چنین تصمیمی نمی‌گرفتند و ما باید قدر خود را بدانیم.

سفیر اسبق ایران در چین با اشاره به اینکه مجموعه تحولات بین المللی نشان می‌دهد، جهان تکان خورده و معادلات تغییر کرده است، گفت: چند دولت بزرگ عضو پیمان شانگهای هستند و این سازمان می‌تواند در قضیه افغانستان نقش‌آفرینی خوبی داشته باشد . از سوی دیگر مسائل شرق آسیا به شدت پیچیده شده است.

منصوری با تاکید بر اینکه باید شرایط را برای بهره گیری از ثمرات عضویت در سازمان شانگهای مهیا کنیم گفت: این طور نیست که صرف عضویت در این سازمان راهگشا باشد و مسائل و مشکلات ما را رفع کند.  در یکی دو روز اخیر برخی ذوق زده شدند که همه مسایل حل خواهد شد در حالی که این‎گونه نیست.

وی تحول در رابطه ایران و تاجیکستان را از ثمرات این پیمان دانست و گفت: این دو کشور در مسایل منطقه‎ای صاحب نفوذ هستند.

سفیر اسبق ایران در چین تاکید کرد: در ضمن باید بپذیریم بازی برد-برد یک واقعیت است. همان طور که گفتم امروز معادلات در حال تغییر است و آمریکایی‌ها و وزیر خارجه آلمان هم اعلام کرده‌اند بین ۳ تا ۸ سال دیگر چین قدرت اول دنیا خواهد شد پس همه در چارچوب منافع ملی‌شان در صددند دریابند چگونه باید با این قدرت معامله کنند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.