درمان ناراحتی معده با یک چای مخصوص

ناراحتی و نفخ معده از مشکلات رایجی است که دلایل متعددی از جمله عادت غذایی نامنظم، نداشتن تحرک و ورزش و سبک زندگی که یکجانشینی در آن رایج است، بسیار شایع شده است.

دکتر دیکسا بوسر که بر روی این نوع مخصوص از چای آیورودا تحقیق کرده است، می‌گوید این نوع خاص از چای خیلی سریع و در یک لحظه نفخ معده، درد و ناراحتی شکمی را از بین می‌برد.

دکتر بوسر که خود تجربه درد معده را داشته در صفحه اینستاگرام خود توضیح داده است که در سفر کاری بوده و مجبور شده غذای آماده بخورد و امکان ورزش هم نداشته و به همین دلیل از درد معده سفر سختی را سپری کرده است.

اگرچه او ترکیبی گیاهی را مصرف کرده است تا حالش کمی بهتر شود و صبح روز بعد اندکی بهتر شده بود، اما همچنان احساس ناراحتی و درد معده را داشت. در نتیجه از یک چای مخصوص ضدنفخ استفاده کرد و به سرعت خوب شد.

در ترکیب این چای از چند گیاه هندی استفاده می‌شود. آجوان، زنجبیل، برگ نعناع، پودر آملا و آب ترکیب این چای ضد نفخ آیوردا هستند که در ادامه خواص هر یک را مرور می‌کنیم.

 آجوان

آجوان «Ajwain» و یا دانه کاروم «carom seed» دانه‌هایی از گیاهی شناخته شده در خانواده ادویه هندی هستند. این دانه‌ها خواص دارویی دارند و هم برگ‌ها و هم دانه‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. رنگ آن‌ها سبز متمایل به قهوه‌ای است و طعم تندی دارند، ظاهر آن‌ها بیشتر شبیه زیره است، اما طعم آن به آویشن نزدیکتر است. دانه‌های این گیاه سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان‌ها و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند به همین دلیل برای سلامتی مفید هستند و مدت هاست که در طب سنتی هند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خواص زنجبیل

زنجبیل «Ginger plant»، یک گیاه علفی چندساله از خانواده زنجبراسیا و بومی جنوب شرقی آسیا است. این گیاه با عطری تند و بویی معطر، هم به عنوان ادویه و طعم دهنده غذا و هم با خواص دارویی مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از زنجبیل در هند و چین سابقه دیرینه‌ای دارد. از ادویه آن که طعم تندی هم دارد به عنوان طعم دهنده غذا، شیرینی و ترشیجات استفاده می‌شود. در ژاپن و برخی کشور‌ها در بین غذا‌ها از آن استفاده می‌شود تا طعم غذای قبلی از بین برود. همچنین زنجبیل درمان دارویی هم دارد و برای درمان نفخ و کولیک معده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص پودر آملا

پودر آملا «Amla powder» از برگ‌های انگور فرنگی هندی تهیه می‌شود. از این پودر قرنهاست که برای درمان آیوردوا از یرقان گرفته تا اسهال استفاده می‌شود. همچنین این پودر خواص ضدالتهابی دارد. بعلاوه این پودر مصرف غذایی هم دارد. میوه آملا سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است و همچنین برای سلامتی قلب نیز مفید است. درخت این گیاه برگ‌های زرد-سبز دارد و طعم ترش، تلخ و گس دارد. در هندوستان از تمام بخش‌های این گیاه از برگ گرفته تا میوه و دانه‌های آن در درمان سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مطالعه‌ای که اخیرا در مورد بررسی کارایی این گیاه در درمان رفلاکس معده بر روی ۶۸ بیمار مبتلا انجام شد اثربخشی آن در کاهش درد و علائم ناشی از رفلاکس را تایید کرد. هرچند که درمورد اثربخشی آن بر رفلاکس معده نیاز به تحقیقات بیشتری است.

بعلاوه با توجه به مقادیر ویتامین C موجود در این گیاه، در درمان زخم‌های پوستی، رشد مو و بینایی اثربخش هستند. خواص آنتی اکسیدان این گیاه در درمان سرطان نیز مورد توجه قرار گرفته است.

خواص برگ نعناع

برگ نعناع «Mint leaves» که از ۱۵ تا ۲۰ گونه گیاهی مشتق می‌شود در طیف گسترده‌ای از مصارف غذایی گرفته تا دندان درد و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. آنتی اکسیدان موجود در نعناع برای سلامتی مفید است و نقش بسزایی نیز در از بین بردن مشکلات گوارشی دارد.

چای آیورودا را چگونه تهیه کنیم؟

اما این چای مخصوص چگونه درست می‌شود؟ در ادامه دستور آن را می‌خوانیم: برای درست کردن چای آیوردا یک لیوان آب، یک قاشق غذاخوری آجوان، نصف قاشق غذاخوری پودر زنجبیل و یا تکه‌های کوچکی از زنجبیل تازه، ۵ تا ۷ عدد برگ نعناع و یک قاشق غذاخوری پودر آملا را ترکیب کرده و اجازه دهید به مدت ۴ تا ۵ دقیقه بجوشد. چای ضد نفخ شما آماده است!

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.