پشت‌پرده استعفای لاریجانی از مسئولیت قرارداد ایران و چین چیست؟

میرمحمد صادقی استعفای علی لاریجانی از اجرای توافق 25 ساله ایران و چین را موضوع مهمی ندانست و گفت:« فاز کاری ایشان به پایان رسیده است و دولت باید اجرای این توافق را پیگیری کند.

میرمحمد صادقی استعفای علی لاریجانی از اجرای توافق 25 ساله ایران و چین را موضوع مهمی ندانست و گفت:« فاز کاری ایشان به پایان رسیده است و دولت باید اجرای این توافق را پیگیری کند.

ادامه گفت‌وگو حسین میر محمد صادقی را بخوانید:

  •  آقای میرمحمد صادقی، روزنامه فرهیختگان خبری را منتشر کردند مبنی بر آنکه آقای لاریجانی از مسئولیت پیگیری پرونده قرارداد 25 ساله ایران و چین استعفا دادند. شما استعفای ایشان را چطور ارزیابی می کنید و آیا پشت پرده ای درکار است؟

به نظر من مسئله مهمی نیست، این قرارداد مراحلی در راستای آمادگی و انعقاد قرارداد داشت که باید انجام می شد. زمانی که این مراحل آماده شد؛ یک سری بحث ها به امور اجرایی مربوط می شود که باید در مجموعه اقتصادی دولت حل شود. بنابراین، این استعفا در این راستا است که مراحل قرارداد طی شده و دولت باید ان را اجرا کند.

به نظر می رسد که آقای لاریجانی قصد داشتند که دولت مسئله را پیگیری کرده و از تداخل کارها جلوگیری شود. بنابراین استعفای ایشان مسئله مهمی نیست و فاز کاری مربوط به ایشان به پایان رسیده است.

استعفای لاریحانی با رهبر انقلاب هماهنگ شده است

  •   با توجه به اینکه آقای لاریجانی، نماینده رهبر انقلاب در این پرونده بودند، می توان این برداشت را داشت که ایشان نتوانستند با دولت همکاری کنند؟ فکر می کنید در هماهنگی با رهبر انقلاب این استعفا صورت گرفته است

فکر نمی کنم. آقای لاریجانی خودشان خواستند کناره گیری کنند. زیرا موضوع اجرایی قراردادها را وزرا باید پیگیری کنند، طبعا دولت بهتر می تواند این کار را انجام بدهد و اگر وزرا حرفی بزنند امکان تداخل کار وجود دارد.

بنابراین، آقای لاریجانی تصمیم گرفتند که باقی کار به عهده دولت باشد و با رهبری هم هماهنگی داشته اند.

  •  بهترین جایگزین برای آقای لاریجانی در توافق 25 ساله چه کسی است؟

مسئله اجرایی است و نیاز به انتخاب فرد خاصی ندارد. دولت باید مسئولت پیگیری آن را به عهده بگیرد.

حذف لاریجانی از سیاست صحت ندارد

  •  آقای صادقی! با توجه به اینکه ایشان در حال کمرنگ شدن از سیاست هستند، پیش بینی شما از آینده سیاسی آقای لاریجانی چیست؟ ممکن است که ایشان دوباره به قدرت برگردند یا حذف ایشان از سیاست کلید خورده است؟

خیر، این تحلیل های شبکه های برون مرزی است. آقای لاریجانی برای کشور سرمایه بوده و همیشه نیز خواهند بود. ایشان مورد اعتماد رهبر انقلاب هستند و هر زمانی که به ایشان نیاز باشد قطعا فعالیت خواهند کرد. بنابراین، کلید خوردن حذف آقای لاریجانی تحلیل هایی است که شبکه های برون مرزی می کنند و صحت ندارد.

  •  می توان این برداشت را با توجه به انتصابات دولت داشت که طیف عقلای اصولگرا کنار زده شدند؟

نمی دانم. دولت با انتخاب های خود انتظارات را برآورده نکرده است. اینکه ایا مسئله سیاسی پشت آن وجود دارد یا خیر را باید از خودشان پرسید.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.