دردسر اردوغان پس از سقوط لیر و دوپینگ انگلیسی

بدبختی جدید اردوغان پس از سقوط لیر که هر روز رکورد جدیدی ثبت می کند به دوره طولانی ریاست حزب عدالت و توسعه نیز پایان خواهد داد.

استراتژیست‌های Societe Generale به نقل از بلومبرگ؛ اظهار داشتند به پدیده ابرتورم باز می گردد که برای اقتصاد در شرف متلاشی شدن ترکیه دور از دسترس نیست. زیرا با کاهش اعتماد مردم ترکیه به لیر، ممکن است دارایی‌های خود را از بانک‌ها بیرون بکشند، و در نتیجه ثبات در بازارهای مالی بدتر شده و به دوره‌ای از تورم فوق العاده بیانجامد. شواهد کنونی نیز آغاز این روند را نشان می دهد و با کاهش ارزش لیر، برداشت دارایی‌های مردمی از بانک‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

پیشنهادی که نهادهای بین المللی به اردوغان ارائه می دهند و او عکس آن رفتار می کند این است که کنترل سرمایه یا افزایش فوری نرخ سود یکی از گزینه‌ها می بایست باشد. البته استراتژیست‌ها می‌گویند افزایش فوری نرخ‌ها سناریوی محتمل‌تری است، اما می‌توان از برخی ابزارهای کنترل سرمایه مانند محدودیت برداشت سپرده نیز استفاده کرد. که البته پیامی تندی به بازارها مخابره خواهد کرد و علنا اثبات می کند که در میانه بحران به سر می برند!

چنانکه استراتژیست‌های سوسیته ژنرال تاکید دارند، هنوز فکر نمی‌کنند ترکیه با بحران تراز پرداخت‌ها مواجه شود، اما در عین حال اظهار داشتند که شرکت‌ها از سال ۲۰۱۸ بدهی‌های ارزی خود را به طور جدی کاهش داده‌اند. که نشان از آینده نگری آنها و یا سیاستگذاری دولت اردوغان دارد. اما معتقدند که نرخ تورم به سمت ۳۰ درصد حرکت خواهد کرد.

ابتکار موفق اردوغان این بوده است که با سقوط لیر، اقدام به کاهش نرخ بهره کرده و باعث شده است هزینه های تامین مالی بنگاهها کاهش یابد و به عبارت بهتر جبران شود که نتیجه آن بر تولید و اشتغال درخشان بوده است، اما در هر صورت تاکنون هیچ کشوری بدون ورشکستگی از دام بدهی رهایی پیدا نکرده است و بدهی ۵۰۰ میلیارد دلاری ترکیه نیز بعید است به سرنوشت متفاوتی بیانجامد. اگرچه دوپینگ خاندان سلطنتی انگلیس به کمک اردوغان آمده و به امارات متحده عربی دستور داده است با دهها میلیارد دلار پول نفتی، به کمک حزب عدالت و توسعه بشتابد. ظاهرا امارات دستور یافته است تا از ۱۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد ترکیه به اسم سرمایه گذاری تزریق کند. انگلیس از دوران عبدالله گل تاکنون حامی اصلی حزب عدالت و توسعه بوده است.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.