منتقدان مذاکره با آمریکا لال شدند!

با جدی‌تر شدن مذاکره مستقیم ایران و آمریکا این سوال پیش می آید کسانی که تا دیروز منتقد مذاکره با آمریکا بودند، چرا یکباره سکوت اختیار کردند؟

سکوت معنی دار سعید جلیلی و جبهه پایداری این روزها خیلی معنادار است، کسانی که در زمان دولت حسن روحانی بارها و بارها درباره پیامدهای منفی مذاکره مستقیم با آمریکا هشدار می دادند؛ امروز لام تا کام سخنی به میان نمی آورند.

عزت الله یوسفیان ملا در گفتگو با نامه نیوز درباره چرایی سکوت جلیلی و جبهه پایداری نسبت به مذاکرات وین گفت: دیگر بحث خودی و غیرخودی است. آقایان وقتی می بینند خودشان در حال مذاکره هستند، طبیعتا با خودشان درگیر نمی شوند و بحث نمی کنند. اینجا معلوم می شود آنها در اصل می خواستند جایگاه ها را داشته باشند.

وی افزود: هدف آقایان در گذشته احساس وظیفه و ادای تکلیف نبود بلکه می گفتند «مذاکره دست ما باشد و دست شما نباشد». یادمان نرفته، افراد و روزنامه هایی که لبخند آقای ظریف و راه رفتن او با آقای جان کری در جریان مذاکرات را به شدت نقد می کردند، فضا را طوری کرده بودند که کسی جرأت نداشت که بگوید «ما می خواهیم مستقیم مذاکره کنیم.» اما حالا معلوم می شود بحث خودی و غیرخودی است و همه این بحث ها برای مصالح شخصی بود، نه مصالح عمومی و رضای خدا.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره نحوه استقبال دلواپسان از علی باقری در فرودگاه، یادآور شد: البته هنوز اتفاقی در جریان مذاکرات نیفتاده است اما صراحتا می گویند «می خواهیم با آمریکا مذاکره کنیم»، خیلی نمی بینم که آقایان در این مسئله احساس ناراحتی کنند. معتقدم استقبال آقای علی باقری هم می روند، بعد نیز می گویند «برجامی که می رفت به ضرر انقلاب و نظام باشد، ما آن را درست کردیم و نجات دادیم». در واقع دلواپسان خودشان را ناجی برجام نشان خواهند داد.

وی افزود: علی رغم آنکه همان پیش نویس تهیه شده در دولت آقای روحانی برای احیای برجام در دستورکار تیم مذاکره کننده دولت فعلی قرار گرفت، مطمئن باشیم که FATF نیز را نیز تصویب و به اجرا درمی آورند چون بدون FATF امکان دادوستد مالی وجود ندارد. البته الان می گویند «این شکلی که اجرا شد با آن شکلی که قرار بود در دولت قبل اجرا شود فرق می کند.»

یوسفیان یادآور شد: اجرای FATF در زمان تحریم فایده ای ندارد  ولی بعد که تحریم ها لغو شد FATF مورد نیاز است که آثار اقتصادی توافق مشخص شود.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.