پرورش خوک‌هایی برای پیوند قلب به انسان؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

کشور آلمان قصد دارد برای پیوند قلب خوک به انسان گونه های اصلاح نژاد شده این حیوان را پرورش دهد.

دانشمندان آلمانی قصد دارند امسال خوک‌های اصلاح‌ ژنتیکی شده را به عنوان یک نژاد تازه معرفی و در اختیار پرورش دهندگان خوک قرار بدهند، نژادی تازه نه برای تولید گوشت، بلکه برای اهدای قلب به انسان‌هایی که زندگی‌شان در خطر است.

ماه گذشته برای نخستین بار قلب یک خوک اصلاح نژاد شده با موفقیت به یک انسان پیوند خورد. این پیوند قلب توسط دانشمندان دانشگاه مریلند آمریکا صورت گرفته بود.

اکهارد ولف، دانشمند دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان (LMU) در مونیخ آلمان می‌گوید که تیم او قصد دارد گونه‌ای جدید از خوک‌ها که از نژاد «جزیره اوکلند» اصلاح نژادی می‌شوند را تا سال ۲۰۲۵ آماده آزمایش پیوند قلب کنند.

پزشکان در خصوص نتایج اولین عمل جراحی پیوند قلب یک خوک با انسان که ماه گذشته صورت گرفت رضایت دارند، با این وجود می‌گویند که خطر عفونت، پس زده شدن عضو یا فشار خون بالا همچنان وجود دارد.

ولف که کارش بحث‌های داغی را در آلمان، کشوری با یکی از پایین‌ترین نرخ‌های اهدای عضو در اروپا و دارای یکی از جنبش‌های قدرتمند دفاع از حقوق حیوانات، به راه انداخته است می‌گوید: «برنامه ما این است که با یک مدل ساده‌تر، یعنی تنها با اعمال پنج تغییر ژنتیکی پیش برویم».

این دانشمند آلمانی که به مدت ۲۰ سال روی پیوندهای حیوان به انسان تحقیق کرده است، می‌گوید که تیم او تلاش دارد تا «نسل بنیانگذار» را تولید کنند. این به معنای پایه‌گذاری نسلی است که اصلاح ژنتیکی شده باشد و نسل‌هایی که از آن پدید می‌آیند بدون نیاز به دخالت مجدد، وارث این اصلاحات انجام شده باشند.

ولف می گوید که اولین نسل از این نژاد تازه خوک‌ها امسال متولد می‌شوند، سپس قلب آنها در آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بعد به دنبال تاییدیه برای آزمایش بالینی و پیوند به انسان خواهند رفت، مسیری که به دو یا سه سال زمان نیاز دارد.

بر اساس داده های بنیاد پیوند اعضا در آلمان، پیوند برای افرادی که نارسایی اندام دارند و گزینه‌ درمانی دیگری ندارند صورت می‌پذیرد. تا پایان سال ۲۰۲۱ بیش از ۸۵۰۰ آلمانی در فهرست انتظار دریافت پیوند عضو بودند.

حامیان دکتر ولف می‌گویند که کمک گرفتن از حیوانات می‌تواند به کوتاه‌تر شدن این فهرست کمک کنند، اما مخالفان می‌گویند این فناوری حقوق حیوانات را زیر پا می‌گذارد و عملاً خوک‌ها را به وضعیت کارخانه‌های تولید عضو برای انسان‌ها تبدیل می‌کند. این در حالی که هم اینک میمون‌هایی که از آنها در آزمایش‌های پیوند استفاده شده است، در عذاب می‌میرند.

سخنگویان انجمن حمایت از حیوانات در آلمان در فوریه ۲۰۱۹ طوماری توسط گروهی از پزشکان آلمانی علیه آزمایش‌های حیوانی منتشر شد که خواستار ممنوعیت تحقیقات پیوند اعضای حیوانات بودند. بیش از ۵۷ هزار تن این طومار را امضا کردند.
کریستینا برشتولد سخنگوی شعبه مونیخ انجمن حمایت از حیوانات آلمان، این عمل را از نظر اخلاقی بسیار «مسئله برانگیز» توصیف کرد.

او با بیان اینکه نباید به حیوانات به عنوان تامین کننده قطعات یدکی انسان‌ها نگریست، گفت :« یک حیوان خانگی، یک حیوان مزرعه ای یا یک حیوان که به طور طبیعی در محیط ازاد متولد شده، همه به یک اندازه نیازها، ترس ها و حقوق یکسانی دارند.»

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.