فیسبوک رو به افول می‌رود؟

با اعلام شرکت متا، برای اولین بار در ۱۸ سال گذشته تعداد کاربران فعال روزانه شبکه اجتماعی فیسبوک کاهش پیدا کرده است.

با اعلام مسئولین Meta Networks برای اولین بار در تاریخ ۱۸ ساله این شرکت، تعداد کاربران فعال روزانه این شبکه اجتماعی (DAU) کم شده است.

به گزارش bbc، به گفته شرکت متا در حالی DAU در سه ماه منتهی به پایان دسامبر به عدد ۱.۹۲۹ میلیارد رسیده که این آمار در سه ماهه قبلی ۱.۹۳۰ میلیارد بوده است. این شرکت همچنین نسبت به کند شدن رشد درآمد در برابر رقبایی مانند TikTok و YouTube هشدار داده است. علاوه بر کاهش آمار کاربران فعال روزانه، سهام متا نیز پس از ساعت کاری در نیویورک بیش از ۲۰ درصد سقوط کرد. کاهش قیمت سهام متا منجر به از دست رفتن حدود ۲۰۰ میلیارد دلار از ارزش این شرکت در بازار شد. البته سهام سایر رسانه‌های اجتماعی از جمله توئیتر، اسنپ و پینترست نیز کاهش یافت. به گفته مارک زاکربرگ کاهش ارزش سهام این شرکت به دلیل کوچ کاربران جوان به سایر شبکه‌های اجتماعی است. متا پس از گوگل صاحب دومین پلتفرم بزرگ تبلیغات دیجیتال جهان است. تغییرات حریم خصوصی سیستم عامل اپل، بر فعالیت‌های شرکت متا تاثیر گذاشته است

به گفته دیو وهنر مدیر مالی متا، این امر هدف گذاری و اجرای تبلیغات در فیسبوک و اینستاگرام را با اخلال مواجه کرده و شاید باعث ضرر حدود ۱۰ میلیارد دلاری شود. بخش عمده‌ای از درآمد متا از فروش تبلیغات بوده و به تازگی به ۳۳.۶۷ میلیارد دلار رسیده است. مسئولان شرکت متا برای سه ماهه آینده درآمدی بین ۲۷ تا ۲۹ میلیارد دلار را پیش بینی کرده اند. متا برای رقابت با TikTok متعلق به شرکت چینی ByteDance بر روی ویدئو سرمایه‌گذاری کرده است؛ اما درآمد حاصل از آن نسبت به فید‌های سنتی فیسبوک و اینستاگرام کمتر بوده است. مسئولان متا برای حل این چالش به فکر خرید TikTok بودند. البته تنظیم کننده‌های ایالات متحده به دلیل قوانین ضد رقابت چنین اجازه‌ای را ندادند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.