سرعت عجیب و غریب انتشار اومیکرون در ایران!

یک عضو کمیته مقابله با کرونا گفت: سرعت انتشار اومیکرون در کشور فراتر از پیش بینی‌ها است.

حمیدرضا ابطحی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا در گفت و گو با ایلنا درباره وضعیت شیوع کرونا گفت: همانطور که می‌دانید بسیاری از افراد جامعه درگیر این بیماری شده و سرعت شیوع آن بالاست. از طرفی مراجعات به بیمارستانهای کودکان نسبت به قبل بسیار افزایش یافته است اما از آنجا که واکسیناسیون ما نسبت به دیگر کشورها به زمان شیوع اومیکرون نزدیک‌تر است، هنوز مانند موج قبلی با افزایش قابل توجه در بخش‌های مراقبت‌های ویژه مواجه نشده ایم. دو نگرانی وجود دارد، نگرانی اول بیشتر در زمینه کودکان نوجوانان است زیرا بخش‌های مراقبت‌های ویژه کودکان در کشور بسیار محدود است و در برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نسبت به وضعیت شیوع کرونا در میان کودکان اعلام بحران کرده اند.

او افزود: از سوی دیگر هنوز درصد قابل توجهی از کودکان واکسینه نشده‌اند که همانطور که می‌دانید کمیته علمی پیشنهاد کرده است کودکان ۵ تا ۱۲ سال سریعا واکسینه شوند. احتمال بحرانی شدن وضعیت وجود دارد و درصورتی که میزان ابتلا و بستری در مدت زمان سریعی اتفاق بیافتد ممکن است مراکز درمانی امکان پذیرش و مدیریت آن را نداشته باشند اما درصورتی که به تدریج رخ دهد مراکز درمانی می‌توانند خود را با آن تطبیق دهند.

ابطحی درپاسخ به این سوال که وضعیت تکثیر امیکرون در کشور چگونه است، گفت: آنگونه که اعضای کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کرونا اعلام کردند، انتظار می‌رفت میزان ابتلاها با این سرعت در دو هفته رخ دهد اما همان میزان در چهار روز رخ داده بود و سرعت پیشرفت اومیکرون بیشتر از میزانی بود که پیش بینی می‌شد اما سرعت افزایش تعداد بیماران بدحال اینگونه نبوده و سریعتر از پیش بینی‌های اولیه پیش نرفته است.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به موج اومیکرون در دیگر کشورها گفت: میزان مرگ و میر در کشور آمریکا دیروز حتی بیشتر از پیک دلتا بود که نگران کننده است و نشان می‌دهد شرایط جدی است اما باید توجه داشت که در آمریکا افراد سالمند و افراد دارای نقص ایمنی جمعیت بیشتری را نسبت به ایران تشکیل می‌دهند.

او در ادامه با اشاره به تجمعات افراد در اماکن عمومی گفت: اگر تجمعات باعث ایجاد سیل مراجعات بیماران به سمت مراکز درمانی شود، تعداد مرگ و میر بالا خواهد رفت. همانطور که گفته شد به غیر از اینکه افراد تا چه اندازه بیمار می‌شوند سرعت مراجعات نیز بسیار مهم است و باعث می‌شود هم در میزان تشخیص‌ها احتمال خطا افزایش یابد و هم حجم زیادی از آزمایش‌ها و تصویربرداری‌ها درخواست شود. همزمانی بازگشایی مدارس، دهه فجر و مراسم اعتکاف بسیار نگران کننده است. کنترل و رعایت دقیق پروتکل‌ها در مراسم‌هایی مانند جشنواره‌های فیلم و تئاتر بسیار مشکل و شاید نشدنی است بنابراین‌عدم وجود محدودیت درارتباط با این تجمعات می‌تواند مشکل ساز شود.

او درپاسخ به این سوال که چرا باوجود بیماری‌زایی بیشتر اومیکرون، قرنطینه پیشنهاد شده برای آن پنج روز است، گفت: چه در ارتباط با اومیکرون و چه دلتا، توصیه شده است که تا روز پنجم بعد از شیوع علایم و نه بعد از انجام و دریافت نتیجه تست پی سی آر، به شرطی که ۴۸ ساعت از خاموش شدن علایم بگذرد و فرد دیگر با ادامه علایم مانند سرفه و تنگی نفس مواجه نشود، می‌تواند از قرنطینه خارج شود و انتقال ویروس بسیار کم خواهد بود. از طرفی از روز دهم به بعد میزان انتقال کرونا به درصد تقریبا ناچیزی خواهد رسید، مگر افرادی که علایم ریوی آن‌ها ادامه پیدا کند.

ابطحی گفت: از آنجا که اومیکرون مجاری تنفسی فوقانی را درگیر کرده و به همین دلیل قدرت انتقال آن بسیار بالاست، معمولا بین روز پنجم تا دهم به این دلیل که افراد درگیری راه‌های هوایی تحتانی ندارند دیگر از نظر انتقال ویروس به دیگران خطری نخواهند داشت. به این شرط باید تاکید دوباره شود که علایم ادامه نداشته و یا فرد بستری نشود. از طرفی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است به دلیل بالا بودن میزان تکثیر اومیکرون، تعطیل کردن همه ساختارهای اجتماعی و قرنطینه‌های طولانی، آسیب‌های بسیار زیادی به جوامع وارد خواهد کرد و بعد از پنج روز افراد با دو ماسک می‌توانند در فاصله‌گذاری‌های اجتماعی حضور پیدا کنند.

او در ادامه با اشاره به تقاضای بالای افراد مبتلا برای آزمایش‌های سی تی اسکن گفت: درحال حاضر بسیاری از افراد به مطب‌ها مراجعه کرده و در روز سوم یا چهارم بیماری‌شان که علایم بسیار خفیف دارند، درخواست سی تی اسکن می‌کنند. سی تی اسکن جایگاه بسیار کمتری در پیک اومیکرون نسبت به دلتا دارد. زیرا درگیری راه‌های هوایی تحتانی و ریه در این سویه بسیار کمتر است و صرفا در مواردی رخ خواهد داد که بخواهیم بستری بیمارستانی انجام دهیم.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا درانتها گفت: درصورتی که این افراد یک یا دو بار سی تی اسکن انجام دهند، بسیار در معرض عوارض طولانی مدت دزهای بالای اشعه خواهند بود. برخی حتی خودشان سی تی اسکن انجام داده‌اند و می‌گویند می‌خواهیم به دکتر نشان دهیم و حتی پزشکی آن را برایشان تجویز نکرده است. چنین چیزی بسیار خطرناک خواهد بود و بعدها با افزایش عوارض درازمدت سی تی اسکن در جامعه به ویژه کودکان، نوجوانان و خانمهای جوان مواجه خواهیم شد که بسیار نگران کننده است. سی تی اسکن فقط در مورد مواقعی است که اکسیژن فرد افت قابل توجهی پیدا کرده و پزشک تشخیص ضرورت آن را داده باشد. افراد از انجام سی تی اسکن سرخود و حتی با تجویز یک پزشک عمومی جدا خودداری کنند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.