هواشناسی ایران شنبه ۱۶ بهمن: پیش‌بینی بارش‌های سنگین در ۱۱ استان

سازمان هواشناسی با اشاره به تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور نسبت به بارش‌های سنگین در ۱۱ استان و خسارت به محصولات کشاورزی هشدار داد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز با تقویت و گسترش فعالیت سامانه بارشی در اکثر مناطق کشور به‌جز جنوب شرق بارش برف، باران و وزش باد شدید موقتی و در مناطق جنوبی کشور رگبار باران همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.

شدت بارش‌های امروز برای استان‌های مازندران، گلستان، گیلان، کردستان، کرمانشاه، ارتفاعات زاگرس مرکزی در استان‌های لرستان،‌ خوزستان، چهارمحال و بختیاری، غرب فارس، جنوب خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی است.

فردا در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و شرق گیلان بارش‌ها ادامه دارد. در دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های البرز و تهران و نیمه جنوبی سمنان وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی سامانه بارشی اوایل روز دوشنبه فقط در شمال شرق کشور باعث بارش پراکنده برف می‌شود و سپس از کشور خارج خواهد شد.

طی امروز و فردا کاهش محسوس ۸ تا ۱۲ درجه‌ای دما در استان‌های اردبیل،‌گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی روی می‌دهد. در همین مدت در شمال شرق، شرق و جنوب شرق دما ۴ تا ۸ درجه کاهش می‌یابد.

توصیف سامانه اول: تغییر توده هوا و افزایش شیو فشاری

زمان شروع: اوایل وقت شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۶

زمان پایان: اواخر وقت شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۶

نوع مخاطره: وزش باد شدید

منطقه اثر: بوشهر، فارس، اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال خسارت به گلخانه ها و شکستن نهال های تازه کشت شده.

توصیه: استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول‌پاشی و سم پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه های گلخانه ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها، با توجه به باد و سرما در مناطق سردسیر، دامداری‌ها نسبت به خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن درب‌های سالن‌ها اقدام نمایند، سالن های مرغداری نسبت به تهویه و کنترل دما در شرایط باد اقدامات لازم را انجام دهند، عدم انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، عدم استقرار ماشین آلات‌کشاورزی و نهاده‌های کشاورزی بر روی زمین، عدم آهک‌‌پاشی در استخرهای خاکی پرورش ماهی و مزارع میگو که آب آن تخلیه شده به دلیل وزش باد شدید.

توصیف سامانه دوم: نفوذ هوای سرد

زمان شروع: صبح یکشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۷

زمان پایان: ظهر دوشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۸

نوع مخاطره: کاهش دما

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۷: خوزستان، بوشهر، فارس، کرمان.

دوشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۸: هرمزگان، سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: یخ زدگی محصولات کشاورزی و احتمال خسارت به ماشین آلات کشاورزی.

توصیه: داوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، مصرف کودهای پتاسه (سولوپتاس) و ترکیبات بُر و روی (مانند فروت ست) و کود‌های اسید آمینه به صورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‌‏سازی درختان به سرما، تامین سوخت و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری ها و دامداری ها با توجه به کاهش محسوس دما، محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، ایجاد پوشش بر روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون)، خودداری از انجام هرس درختان، عدم کود دهی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد)، عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می‌رسد، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، استفاده از ضد یخ در ماشین ‏آلات و ادوات کشاورزی، محافظت از سبزی و صیفی جات تازه کشت شده در برابر سرما در استان های جنوبی.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.