لغو تحریم و فروش نفت ۱۲۰ دلاری برای ایران؟

تحریم‌های نفتی ایران چه زمان برطرف می‌شود؟

اگرچه هنوز توافق نهایی میان کشورها امضا نشده اما سوال مهم این است که اگر تحریم نفتی برداشته شود، ایران چه زمان به بازار جهانی نفت بر می‌گردد؟

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک به تجارت‌نیوز پاسخ می‌دهد: این موضوع به عوامل مختلفی چون افزایش ظرفیت تولید ایران و همچنین نیاز بازار جهانی بستگی دارد . باید دید آیا بازار جهانی به نفت ما نیاز دارد یا نه.

پتانسیل بازار برای جذب نفت، در حالی مطرح می‌شود که قیمت نفت در سطح جهانی رو به افزایش است. تحلیل‌گران رویترز و بلومبرگ اعلام کرده بودند که دلیل اصلی ۹۰ دلاری شدن نفت، کمبود عرضه تولیدکنندگان است.

قیمت نفت در این ماه رکورد هفت ساله خود را زده و حالا هر بشکه نفت برنت آمریکا، ۹۳ دلار عرضه می‌شود و تحلیل‌گران می‌گویند در صورتی که تولیدکنندگان عرضه خود را افزایش ندهند، نفت وارد کانال ۱۲۰ دلاری هم می‌شود.

چرا آمریکا برخی تحریم‌ها را لغو کرد؟

آمریکا زمانی که نفت وارد کانال ۸۸ دلاری شده بود، سعی داشت با آزادسازی ذخایر خود و اعمال فشار بر اوپک‌پلاس قیمت نفت را کنترل کند اما موفق نبود. بلومبرگ هم در گزارشی اذعان کرده بود که اگر توافقی صورت بگیرد احتمال دارد ایران با افزایش صادرات خود باعث کاهش قیمت نفت خام شود.

پیش از این ایران اعلام کرده بود که در صورت برداشته‌ شدن تحریم‌های آمریکا ۶۹ میلیون بشکه نفت سنگین روی نفتکش‌ها دارد که آماده صادرات است.

رضا پدیدار، رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران به تجارت‌نیوز گفته بود که ایران ظرفیت تولید روزانه بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه است. او همچنین گفته بود که از این مقدار، یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه صرف نیاز داخلی می‌شود و بقیه نفت تولید شده، قابلیت صادر شدن دارد.

موانع ورود نفت ایران به بازار

با این همه خطیبی به موانع ورود ایران به بازار جهانی اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر تحریم‌ها در فصل سرما رفع شود، جذب نفت ایران به بازار جهانی آسان است اما در فصل بهار، تقاضای نفت کمتر می‌شود و احتمالا مشکلات بیشتری برای ورود به بازارهای جهان داشته باشیم.

او ادامه می‌دهد: ایران ظرف چند ماه می‌تواند به بازار برگردد و در مجموع شرایط ایران مساعد است. در حال حاضر تنها مشکل ایران تحریم‌هاست.

با این همه، به نظر می‌رسد که در وضعیت مبهم نفتی ایران، مشتریان سنتی نفت ایران قراردادهای خرید خود را با سایر کشورهای تولیدکننده نفت تمدید کرده‌اند. بنابراین حتی اگر حتی اگر گفتگوهای احیای برجام امسال به نتیجه برسد و موانع تحریمی زدوده شوند، ایران نمی‌تواند به سرعت مشتریان خود را به بازارش برگرداند.

محمدعلی خطیبی، این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: مشتریان سنتی ما اکنون به سایر صادرکنندگان رجوع کرده‌اند و واردات خود را از کشورهای دیگر انجام می‌دهند.

چین یکی از این کشورها بود که به گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق تهران، میزان صادرات نفت ایران به چین در ۷ ماه اول سال ۲۰۲۱ حدود ۱۱ میلیون دلار بوده است. چین تا پیش از این اتفاق، یکی از اصلی‌ترین مشتریان نفت ایران بوده است. بنا برآمار رویترز، چین در این مدت دو هزار برابر ایران از عربستان نفت خریده بود.

شاید از دست داده باشید:

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.