بولتون: توافق آتش بس در سوریه «پیروزی آشکار» برای ایران، روسیه، سوریه و حزب الله بود

«جان بولتون» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد ضمن انتقاد از سیاست های دولت کنونی آمریکا، توافق آتش بس در سوریه را «پیروزی آشکار»ی برای روسیه، «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و حزب الله توصیف کرد.

به گزارش تارنمای ویکلی استاندارد، بولتون درباره اعلام توافق آتش بس در سوریه به دنبال مذاکرات روز جمعه دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه در حاشیه نشست گروه ۲۰ در هامبورگ آلمان، گفت: هدف از این توافق (برای استقرار آتش بس) در جنوب سوریه، عقب انداختن پیشروی های نیروهای تحت حمایت ایران بود که نگرانی هایی را در اردن واسرائیل برانگیخته است.
وی که یکی از گزینه های تصدی کرسی وزارت امور خارجه دولت ترامپ بوده است، افزود: هر چند در توافق آتش بس در سوریه، مسائل انسان دوستانه مد نظر بوده است، اما این توافق نقش روسیه در جنگ سوریه را به رسمیت می شناسد و حکومت اسد را زنده نگه می دارد. هر گونه آتش بسی اساسا فشارها بر اسد را در یک جبهه کاهش می دهد و وی می تواند در جبهه دیگری از آن بهره برداری کند.
این دیپلمات آمریکایی همچنین از عملکرد دولت کنونی آمریکا در مدیریت مسائل حساس سیاسی انتقاد کرد.
وی در مقاله ای که در نشریه تلگراف انگلیس منتشر شد، نوشت: ترامپ باید به جای این که نظاره گر دروغگویی پوتین باشد، از شخصیت رهبری روسیه درس عبرت بگیرد و این یک هشدار درباره ارزشی است که مسکو برای صداقت قائل است، خواه در رابطه با دخالت در انتخابات و یا مسائل مربوط به گسترش تسلیحات و دیگر مسائل خاورمیانه.
وی خطاب به ترامپ گفت که باید خطر مذاکره با روسیه را برعهده بگیرد.
بولتون همچنین درباره مذاکرات مستقیم هسته ای با کره شمالی که تیلرسون درباره آن با خبرنگاران گفت و گو کرد، به ترامپ هشدار داد.
سفیر سابق آمریکا گفت: چنین مذاکراتی می تواند ادامه سیاست های «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا باشد.
ویکلی استاندارد نوشت: ترامپ در نشست روز جمعه بارها از پوتین درباره مداخله در انتخابات سوال کرد اما با تکذیب قاطعانه رئیس جمهوری روسیه مواجه شد.
رکس تیلرسون به دنبال این نشست گفت: کرملین و کاخ سفید به میزان زیادی اهداف مشترکی در سوریه دارند، هر چند که ابزارهای دستیابی به چنین اهدافی متفاوت است. کرملین از «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه حمایت می کند، اما آمریکا مخالف نقش حکومت سوریه است.
تیلرسون افزود: موضع ما همچنان مخالفت با نقشی طولانی برای خانواده اسد یا حکومت وی است و ما آشکارا این موضع را مطرح کرده ایم و در مذاکره با روسیه نیز بر این موضوع تاکید کرده ایم که تصور نمی کنیم (دولت) سوریه بتواند در آینده در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.